Kategorier
Nyheder

Priser klar på ny Kia Sportage – også på den vigtige plug-in-hybrid

For første gang kommer den koreanske SUV som plug-in-hybrid. Men den fås også i den nye generation med både benzin- og dieselmotor. Kia lancerer Sportage i Danmark til priser fra 334.900 kr.

Fem generationer inde har Kia Sportage chancen for endelig at blive et regulært hit i Danmark. Hvorfor det? Fordi den for første gang kommer som plug-in-hybrid. De delvist elektriske SUV’er tiltrækker danske kunder som iskiosken på stranden den første sommerdag.

Den nye Sportage er helt ny, og bilen der om kort tid står hos forhandlerne er grundlæggende udviklet til Europa. Den er mere rummelig end før, og elektrificeringen (i plug-in-hybriden) er stuvet af vejen i vognbunden, så batteri og styreenheder ikke stjæler plads.

LÆS OGSÅ | DUEL: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – hvilken er bedst?

Til de sandsynligvis ikke så talrige kunder, som hellere vil have en “ren” benzinversion eller ligefrem en dieselmotor, leverer Kia gerne. Sportage fås i to styrker med benzinmotor og med en enkelt dieselmotor.

Kia har netop offentliggjort, hvad alle udgaver af den nye Sportage skal koste. Den billigste, en benzinudgave med 150 hk og manuel gearkasse, koster 334.900 kr. Men prisen de fleste gerne vil kende, er på plug-in-hybriden.

Dyrere end konkurrenterne, men med mere udstyr

Den 265 hk stærke Sportage Plug-in Hybrid har firehjulstræk som standard, og med et batteri på 13,8 kWh skulle der være strøm nok til cirka 60 kilometer elektrisk kørsel. De officielle tal er dog endnu ikke helt på plads.

Sportage Plug-in Hybrid starter ved 364.900 kr. for Prestige-udgaven og går op til 399.900 kr. for Upgrade og ender på 414.900 kr. for GT-Line. Startprisen kan virke høj, men Kia har valgt at springe basisniveauet over. Den billigste PHEV-version er langt bedre udstyret end de billigste udgaver af fx Hyundai Tucson Plug-in Hybrid og Peugeot 3008 Hybrid (begge fra cirka 325.000 kr.).

LÆS OGSÅ | 2. generation Kia Niro kommer som hybrid, PHEV og elbil

Prestige-udstyret byder på bl.a. 19″ alufælge, adaptiv fartpilot, digital instrumentering, varme i rat, forsæder og bagsæde. De væsentligste grunde til at give 35.000 kr. ekstra for Upgrade er 12,3″ infotainmentsystem (i stedet for 8″), trådløs opladning af smartphones, el-betjent bagklap og nøglefri betjening.

Sportage Plug-in Hybrid GT-Line har stort set samme udstyr som Upgrade – men den er pyntet med bl.a. blanksorte detaljer.

Basismodellen har højt udstyrsniveau

Med forholdsvis høj startpris på PHEV-udgaven af den nye Sportage er der grund til at tro, at en del kunder fortsat vil vælge ren benzin eller diesel. 1,6-liters turbomotoren fra PHEV’en går igen i de to versioner med ren benzinmotor. Den fås med enten 150 eller 180 hk. Med 150 hk er der valg mellem manuel eller automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (DCT), mens 180’eren har DCT-gearkassen som standard.

Diesel fylder meget lidt i Sportage-modelprogrammet. Der er en enkelt udgave. En 1,6-liters diesel med 136 hk og DCT-automatgearkasse.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget

Basismodellen, som Kia simpelt og lige til kalder Sportage, har et solidt standardudstyr. LED-forlygter, alufælge, el-klapbare sidespejle, læderrat med varme, aut. klimaanlæg med tre zoner, bakkamera, regnsensor og 8″ touchscreen.

Prestige er næste trin på Sportage-stigen. Her tilføjer Kia bl.a. LED-tågeforlygter, p-sensorer for og bag, varme i bagsædet, ekstra tonede ruder bagtil og infotainmentsystem med 12,3″ touchscreen og navigation.

Udstyrsniveauerne Upgrade og GT-Line er topmodellerne. De er stort set identisk udstyret, men vælger man GT-Line er der fokus på det visuelle udtryk med sportsligt islæt. Både Upgrade og GT-Line har bl.a. 19″ alufælge, 12,3″ digital instrumentering, el-betjent bagklap, el-betjent førersæde, nøglefri betjening og meget andet.

Et overblik over priserne

Sportage-modelprogrammet strækker sig fra 334.900 kr. til 519.900 kr. (plus ekstraudstyr), og du får her et overblik over priserne på de forskellige varianter.

Benzin

Sportage 1,6 T-GDI 150 hk – 334.900 kr. / Sportage 1,6 T-GDI Prestige 150 hk – 369.900 kr.

Sportage 1,6 T-GDI 150 hk DCT – 369.900 kr. / Sportage 1,6 T-GDI 150 hk DCT Prestige – 409.900 kr. / Sportage 1,6 T-GDI 150 hk DCT Upgrade – 459.900 kr.

Sportage 1,6 T-GDI 180 hk DCT GT-Line – 509.900 kr.

Diesel

Sportage 1,6 CRDi 136 hk DCT – 394.900 kr. / Sportage 1,6 CRDi 136 hk DCT Prestige – 439.900 kr. / Sportage 1,6 CRDi 136 hk DCT Upgrade – 499.900 kr. / Sportage 1,6 CRDi 136 hk DCT GT-Line – 519.900 kr.

Plug-in-hybrid (PHEV)

Sportage 1,6 T-GDI PHEV 265 hk 4WD Prestige – 364.900 kr. / Sportage 1,6 T-GDI PHEV 265 hk 4WD Upgrade – 399.900 kr. / Sportage 1,6 T-GDI PHEV 265 hk 4WD GT-Line – 414.900 kr.

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DKia%2520Sportage

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.