Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Changan PR
Historisk har bilindustrien i Kina været domineret af det, man har kaldt ‘The Big Four’. Altså, de fire største og mest toneangivende bilproducenter, der alle er godt rodfæstet og går mange år tilbage. De fire består af SAIC, FAW, Dongfeng og Changan. Siden er industrien kun blevet større, hvor spillere som BYD og Geely i dag ikke kan ignoreres.
SAIC findes i Danmark i form af MG og Maxus, FAW i form af Hongqi, Dongfeng i form af Voyah, og nu vil det sidste blad fra den originale firkløver altså også være med. Changan Automobile vil med bilmærket Deepal ind på det danske, norske, tyske og hollandske marked inden årets udgang. Kort derefter venter de schweiziske, svenske og finske markeder. Faktisk vil Changan etablere sig på alle større europæiske markeder inden 2028.
De markante ekspanderingsplaner beskrives overfladisk i en dansksproget pressemeddelelse, hvor det må forstås, at den første bil på europæisk grund bliver S07. En model fra Changans elektriske undermærke Deepal, der udvikles i industrigigantens europæiske designcenter i Torino Italien.
Selvom pressemeddelsen ikke indeholder en gennemgang af specifikationer, har Deepal S07 allerede haft sin lancering på asiatiske markeder i 2023. Som det ser ud her, er S07 en SUV-størrelse med udvendige mål, der minder meget om Tesla Model Y. Hertil fås et 80 kWh batteri, der med en 258 hk elmotor kan klare op til 520 km i rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Kinesiske biler fylder meget lidt i Danmark
Iøjnefaldende er særligt platformen, der er modulær og dermed også understøtter en fossil drivlinje. Dette stemmer fint overens med pressemeddelelsen, hvor Changan oplyser, at der i kølvandet på den fuldelektriske S07 vil følge både hybrid- og plug-in hybridmodeller til det europæiske marked.
Changan producerer biler under eget navn, samt under mærkerne Deepal og Avatr. Giganten har til dato produceret mere end 26 millioner biler, pick-ups og erhvervskøretøjer fra deres 22 fabrikker verden over. Bilerne har hovedsageligt været henvendt asiatiske markeder, mens turen altså nu er kommet til Europa med mærket Deepal, der udvikles i samarbejde med anerkendte leverandører som Huawei og CATL. Sidstnævnte er en af verdens største batteriproducenter med kunder som BMW, Tesla og VW.
Ifølge Changan selv arbejder de på at opbygge et netværk til salg og eftersalg, som kan introducere bilerne og løfte servicedelen af den europæiske forretning. Om der endnu er en dansk importør i kikkerten meldes der intet om, men det bliver spændende, om lanceringen af Deepal S07 inden årets udgang kan blive en realitet på dansk grund.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.