september 30, 2024

Ny kinesisk bilgigant kommer til Danmark med Tesla Model Y-konkurrent

Er der virkelig plads til flere nye kinesiske bilmærker i Danmark? Det mener giganten Changan, der vil lancere den fuldelektriske SUV Deepal S07 herhjemme inden årets udgang.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Changan PR

Historisk har bilindustrien i Kina været domineret af det, man har kaldt ‘The Big Four’. Altså, de fire største og mest toneangivende bilproducenter, der alle er godt rodfæstet og går mange år tilbage. De fire består af SAIC, FAW, Dongfeng og Changan. Siden er industrien kun blevet større, hvor spillere som BYD og Geely i dag ikke kan ignoreres.

SAIC findes i Danmark i form af MG og Maxus, FAW i form af Hongqi, Dongfeng i form af Voyah, og nu vil det sidste blad fra den originale firkløver altså også være med. Changan Automobile vil med bilmærket Deepal ind på det danske, norske, tyske og hollandske marked inden årets udgang. Kort derefter venter de schweiziske, svenske og finske markeder. Faktisk vil Changan etablere sig på alle større europæiske markeder inden 2028.

En velkendt klasse

De markante ekspanderingsplaner beskrives overfladisk i en dansksproget pressemeddelelse, hvor det må forstås, at den første bil på europæisk grund bliver S07. En model fra Changans elektriske undermærke Deepal, der udvikles i industrigigantens europæiske designcenter i Torino Italien.

Selvom pressemeddelsen ikke indeholder en gennemgang af specifikationer, har Deepal S07 allerede haft sin lancering på asiatiske markeder i 2023. Som det ser ud her, er S07 en SUV-størrelse med udvendige mål, der minder meget om Tesla Model Y. Hertil fås et 80 kWh batteri, der med en 258 hk elmotor kan klare op til 520 km i rækkevidde.

Iøjnefaldende er særligt platformen, der er modulær og dermed også understøtter en fossil drivlinje. Dette stemmer fint overens med pressemeddelelsen, hvor Changan oplyser, at der i kølvandet på den fuldelektriske S07 vil følge både hybrid- og plug-in hybridmodeller til det europæiske marked.

Changan producerer biler under eget navn, samt under mærkerne Deepal og Avatr. Giganten har til dato produceret mere end 26 millioner biler, pick-ups og erhvervskøretøjer fra deres 22 fabrikker verden over. Bilerne har hovedsageligt været henvendt asiatiske markeder, mens turen altså nu er kommet til Europa med mærket Deepal, der udvikles i samarbejde med anerkendte leverandører som Huawei og CATL. Sidstnævnte er en af verdens største batteriproducenter med kunder som BMW, Tesla og VW.

Ifølge Changan selv arbejder de på at opbygge et netværk til salg og eftersalg, som kan introducere bilerne og løfte servicedelen af den europæiske forretning. Om der endnu er en dansk importør i kikkerten meldes der intet om, men det bliver spændende, om lanceringen af Deepal S07 inden årets udgang kan blive en realitet på dansk grund.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Hongqi til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS