Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Changan PR
Historisk har bilindustrien i Kina været domineret af det, man har kaldt ‘The Big Four’. Altså, de fire største og mest toneangivende bilproducenter, der alle er godt rodfæstet og går mange år tilbage. De fire består af SAIC, FAW, Dongfeng og Changan. Siden er industrien kun blevet større, hvor spillere som BYD og Geely i dag ikke kan ignoreres.
SAIC findes i Danmark i form af MG og Maxus, FAW i form af Hongqi, Dongfeng i form af Voyah, og nu vil det sidste blad fra den originale firkløver altså også være med. Changan Automobile vil med bilmærket Deepal ind på det danske, norske, tyske og hollandske marked inden årets udgang. Kort derefter venter de schweiziske, svenske og finske markeder. Faktisk vil Changan etablere sig på alle større europæiske markeder inden 2028.
De markante ekspanderingsplaner beskrives overfladisk i en dansksproget pressemeddelelse, hvor det må forstås, at den første bil på europæisk grund bliver S07. En model fra Changans elektriske undermærke Deepal, der udvikles i industrigigantens europæiske designcenter i Torino Italien.
Selvom pressemeddelsen ikke indeholder en gennemgang af specifikationer, har Deepal S07 allerede haft sin lancering på asiatiske markeder i 2023. Som det ser ud her, er S07 en SUV-størrelse med udvendige mål, der minder meget om Tesla Model Y. Hertil fås et 80 kWh batteri, der med en 258 hk elmotor kan klare op til 520 km i rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Kinesiske biler fylder meget lidt i Danmark
Iøjnefaldende er særligt platformen, der er modulær og dermed også understøtter en fossil drivlinje. Dette stemmer fint overens med pressemeddelelsen, hvor Changan oplyser, at der i kølvandet på den fuldelektriske S07 vil følge både hybrid- og plug-in hybridmodeller til det europæiske marked.
Changan producerer biler under eget navn, samt under mærkerne Deepal og Avatr. Giganten har til dato produceret mere end 26 millioner biler, pick-ups og erhvervskøretøjer fra deres 22 fabrikker verden over. Bilerne har hovedsageligt været henvendt asiatiske markeder, mens turen altså nu er kommet til Europa med mærket Deepal, der udvikles i samarbejde med anerkendte leverandører som Huawei og CATL. Sidstnævnte er en af verdens største batteriproducenter med kunder som BMW, Tesla og VW.
Ifølge Changan selv arbejder de på at opbygge et netværk til salg og eftersalg, som kan introducere bilerne og løfte servicedelen af den europæiske forretning. Om der endnu er en dansk importør i kikkerten meldes der intet om, men det bliver spændende, om lanceringen af Deepal S07 inden årets udgang kan blive en realitet på dansk grund.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.