Kategorier
Spørg redaktionen

Klumme: 5 grunde til at det er irriterende at være bilnørd

Det er ikke altid let at være glad for biler. Vi giver dig 5 grunde til, at det kan være yderst irriterende at være bilnørd. Hvor mange genkender du?

Af: Simon Hallenslev / Dato: 9. februar 2022

Det er fedt at være bilnørd. Når man møder ligesindede, er bilerne altid et uudtømmeligt emne, uanset om man falder i snak over benzinstanderen eller til farmors 80-års.

Der er en fællesskabsfølelse omkring biler, der gør, at man kan omgås hinanden, hvad end man kører Fiat eller Ferrari. Så længe man kærer sig om biler, har man noget til fælles. Linjerne kan også trækkes hårdt op, når der opstår uenigheder, hvilket kommentarsporet på Bilbasens Facebook er et stående eksempel på. Men det er kun fordi, vi er passionerede.

Det er dog ikke alt, der er lutter lagkage ved at være bilnørd. Faktisk er der nogle ting, der kan være ret frustrerende. Her er 5 grunde til, det er irriterende at være bilnørd.

1. Du kan ikke koncentrere dig om en Hollywoodfilm.

Der bliver ikke lavet mange film til os, der er glade for biler. Fast & Furious-serien er for længst begyndt at handle mere om krudt og kugler, end de handler om biler. Selv når der laves en film med fede bilscener, bliver det forpurret af Hollywood.

Hollywood-film bliver ødelagt for bilnørder, når der bliver lagt forkerte motorlyde over bilscenerne – og der er utallige eksempler på det.

LÆS OGSÅ | Klumme: DROP de højbenede coupéer

I The Transporter med Jason Statham, ser vi adskillige scener med en lækker BMW 735i, som får tæsk i snævre, franske gader. I virkeligheden ligger der en 3,5-liters V8’er under hjelmen, mens motorlyden i filmen skifter flere gange undervejs. Der er lagt lyd over fra en 4-cylindret motor, en 6-cylindret motor og i enkelte klip også en motorcykelmotor(!?). Vi hører aldrig den rigtige V8-motor.

Foto: 20th Century Fox

Selv i filmen Ronin, der er kendt for at have en af de længste og fedeste biljagter, har Audi S8’eren fået lyden fra en 6-cylindret, og ikke en 8-cylindret motor, som det er i virkeligheden. I nyere tid har Netflix-baskere som Baby Driver og 6 Underground begået samme synd. 

I Baby Driver lyder den knaldrøde Subaru WRX flere gange som en Nissan Skyline, mens 6 Underground får en Alfa Romeo Quadrifoglio til at lyde som en Lamborghini Aventador. Det er drønsvært at koncentrere sig, når I ligger forkerte motorlyde på, Hollywood.

2. Du kan aldrig dvæle ved detaljerne, når ikke-bilnørder fortæller dig historier om biler.

Har du nogensinde fået fortalt en bilhistorie af en, som ikke ved noget om biler? Det er frustrerende, ikke sandt?

– “Min far har lige købt en vildt lækker ny bil

Dette udsagn får enhver bilnørd til at følge op med en serie af spørgsmål. Mærke? Model? Årgang? Når det eneste svar man får, så er noget i retning af “altså, den er vistnok blå” er det som et uafsluttet samleje. Ingen forløsende viden om den lækre bil, som man nu aldrig får noget at vide om.

Er det sådan alle biler ser ud, når man ikke interesserer sig for dem?

3. Du bruger alt for lang tid på at kigge efter biler, du ikke køber.

Timerne kan hurtigt blive lange, når man som bilnørd kaster sig ud i en maratonsøgning på Bilbasen eller DBA.

Før man ved af det, sidder man og søger efter Alfa Romeo-modeller fra 70’erne, som man hverken har tid, råd eller forstand til at holde kørende. Men alene tanken om at køre sommeren i møde i en gammel italiener, får en til at lede videre.

Man kan også bruge lang tid i den anden side af spektret. Som når man spotter, at Formula Automobile har fået en Maserati MC20 ind, der udbydes til 58.695 kr. om måneden i leasingydelse. Man ved, at bankkontoen ikke engang rækker til én måned i det italienske selskab. Men vi klikker alligevel.

Det er tid, vi aldrig får tilbage og søvn, vi næppe får indhentet – ganske uden at vi nogensinde får handlet de biler, vi drømmer os væk i.

4. Bilvask er aldrig hurtigt overstået. 

Når man er bilglad, forslår en seks minutter lang budgetvask som en skrædder i helvede. Optimalt set bruger man en hel søndag på at håndvaske, pudse og nusse.

LÆS OGSÅ | Klumme: Plug-in hybrid – det værste fra to verdener

Selvfølgelig er det ikke alle, der har tid eller mulighed for at trække højtryksspuleren frem i carporten. Alligevel er det ikke bare at køre ind og ud igen af vaskehallen. 

Først skal fælgene have en tur med den medbragte fælgrens. Dernæst skal fugleklatter eller indtørrede insekter have lidt opmærksomhed. Og når vasken er slut, skal der tørres efter med mikrofiberklud i rammer og kanter.

Det havde været nemmere, hvis det kunne klares på fem minutter. Men så ligetil er det altså ikke.

5. Du er født i det forkerte land.

Uden at der skal gå økonomipolitik i den, kan man vist roligt sige, at man som bilnørd er havnet i det forkerte sted, hvis man er bosat i Danmark. Hvis man skal købe en bil, der bare er tilnærmesesvist lækker, bliver man rippet i registreringsafgifter.

LÆS OGSÅ | Klumme: Stop tysker-snobberiet

Det er deprimerende at orientere sig mod vores svenske naboer. Skal du have en helt standard Porsche 911 Carrera, skal du af med 2.089.900 kr. mens du i Sverige slipper med 792.873 kr. En BMW 540i Touring koster 999.825 kr. herhjemme, koster 438.180 kr. i Sverige. Det er til at græde snot over.

MEN …

… biler er stadig en passion og et samlingspunkt. Vi æder med glæde det frustrerende, hvis vi bare et par gange om året kan få lov at sparke dæk og opleve landevejenes sommerlige sus.

Er der noget, jeg har glemt? Hvad er der ellers frustrerende ved at være bilnørd?

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.