plug-in hybrid
december 20, 2020

KLUMME: Plug-in hybrid – det værste fra to verdener

Overskriften er hård, men ikke grebet ud af det blå. Ebbe Sommerlund har set sig sur på de populære plug-in hybrid biler.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 20. december 2020

Hybridbiler, der kan lades med kabel, blev den helt store vinder i afgiftslotteriet for 2021. Nogen jubler over det, men jeg synes ikke, der er meget at juble over ved netop dén biltype.

Det skal ellers være så godt; Eldrift i nærområdet uden at gå på kompromis med rækkevidden. Hyundai siger det sådan her: Hyundai Ioniq Plug-in hybrid – det bedste fra to verdener.

SE OGSÅ | Så langt kører en plug-in hybrid i virkeligheden

Ud over fem års garanti, så er Hyundai vist ikke det bedste til noget – og en plug-in hybrid er ikke den bedste til andet end stor skatterabat. Efter min overbevisning er plug-in hybrider faktisk det værste fra to verdener.

Hyundai har leveret mit anti-slogan, men det er alle plug-in hybrider, der står for skud – måske med undtagelse af én, som jeg nævner til sidst. Eller næh, den bliver også slagtet. At køre plug-in hybrid er som at spille på to heste – og det bliver aldrig optimalt. Hør bare her:

Massive rabatter på plug-in-hybrider

Opel Ampera skød plug-in hybrid-bølgen i gang allerede i 2011, men det er først nu, biltypen for alvor vinder indpas i Danmark – godt hjulpet på vej af massive rabatter i afgifterne. Ampera kostede 600.000 kr. En ny Ford Kuga PHEV cirka det halve, for en større og mere praktisk bil – altså når den ikke er i stykker og skal have skiftet batteri. Det er en anden historie.

Plug-in hybrider forkortes PHEV (Plug In Electric Vehicle) og er biler, der ud over en forbrændingsmotor har en elmotor og mulighed for at køre på el alene, hvis den lades op med en lader.

SE OGSÅ | Renault går all PLUG-IN

Ja, altså lige netop Hyundai og Kia kan så ikke køre på el alene, hvis temperaturen er under 7 grader. Her startes benzinmotoren for at få varme på kabinen hurtigt, og sikkert også for at varme mekanikken op, hvis der bliver brug for en hjælpende hånd fra benzinmotoren.

Grunden til at vi overhovedet skal tale om plug-in hybrider er, at de endnu engang bliver absurd favoriseret i det danske afgiftssystem fra 2021: En VW Passat GTE, der kan køre op til 55 km på el alene (den starter ikke benzinmotoren som koreanerne) falder for eksempel med 37.500 kr. til 389.995 kr.

Langsommere og kører dårligere

Plug-in hybriderne har forbrændingsmotor plus elmotor, batterier og kan lade hurtigere – det gør dem temmelig tunge. De er ikke helt så tunge som elbiler, men stadig adskillige hundrede kilo tungere end tilsvarende biler med forbrændingsmotor alene. En BMW 330e er for eksempel 270 kg tungere end en 330i.

Samtidig er tyngdepunktet højere end elbiler, og det giver dårligere køreegenskaber, som du for eksempel kan læse om i denne artikel. Vægten er ikke bare et problem for køreglæden, det er også et sikkerhedsproblem. Vægt har aldrig gjort noget godt for svingegenskaber.

Så plug-in hybrider kører altså dårligere – og ikke bedre end hverken elbiler eller traditionelle biler. Ikke det bedste fra to verdener her.

LÆS OGSÅ | 3x plug-in hybrid med lang elektrisk rækkevidde

Plug-in hybriderne er også langsomme. Kan det nu passe? Tallene ser ofte gode ud. For eksempel er næsten alle plug-in hybrider hurtigere end sine søskende med forbrændingsmotor. For eksempel accelererer en Peugeot 3008 Hybrid4 fra 0-100 km/t på kun 5,9 sekunder – det er hurtigt. Den havde bare været endnu hurtigere, hvis den havde haft 300 hk fra elmotorer alene – og langt hurtigere til at reagere. Der går altså kræfter og respons tabt i transmissionen, som er mere kompliceret end reduktionsgearet på en elbil. Elbiler har ikke gearkasse som sådan (med undtagelse af Porsche Taycan og Audi Etron GT).

Der er også det problem, at en PHEV med  ‘tomt’ batteri, kun har benzinmotoren til hjælp ved hurtig motorvejskørsel. Som regel er der saft  nok til at hjælpe ved korte accelerationer, men ved de længerevarende er energien væk.

Og så er der hele sagen med kraftoverførslen. Plug-in hybriderne skal alle have forbrændingsmotorer til at spille sammen med en eller flere elmotorer, og det giver nogle gange lidt sjove ryk og klumper i overførslen. Det har du ikke helt på samme måde i en bil med forbrændingsmotor, og du har det slet ikke i en elbil.
Ikke det bedste fra to verdener her.

Plug-in hybriderne er ikke brændstoføkonomiske

Plug-in hybriderne giver god mening for mange, fordi de danske afgifter giver dem enorme økonomiske fordele. Registreringsafgiften er lav og ejerafgiften ditto. Men plug-in hybrider er ikke økonomiske med dråberne. De kan godt nok opsamle bremseenergi, men bilerne vejer mange hundrede kilo mere, og en del er i SUV-facon med høj vindmodstand. Dækkene er ofte store, fordi de skal tøjle den høje vægt.

Tilmed trækker en hel del plug-in hybriders elmotor gennem gearkassen, og dermed er der større tab end på en elbil, der meget sjældent har gearkasse. En PHEV er derfor næsten aldrig så effektiv som en elbil, og kørselsøkonomien er ikke prangende. Især ikke efter 50 km, hvor batteriet er tomt.

LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

For eksempel kørte Peugeot 3008 Hybrid4 mellem 12 og 13 km/l mellem Aarhus og København ved de tilladte hastigheder. Cirka 18 km/l er sikkert opnåeligt i mange PHEV, men der er langt op til fantasitallene på over 50 km/l.

En diesel ville gøre det bedre, og en elbil ville gøre det langt bedre. Ikke det bedste fra to verdener her.

Og som om det ikke var nok, så er rækkevidden på PHEV heller ikke imponerende, da tanken ofte er gjort mindre for at få mere plads til batterier.

 

Dyrere i drift

Og så har vi ikke engang snakket driftsomkostninger. En PHEV har godt nok et mindre batteri end de fleste elbiler, men den har ALLE dele fra en bil med forbrændingsmotor og ALLE dele fra en elbil. Der er bare meget, der kan gå i stykker og den skal serviceres lige så ofte som en almindelig bil. En Tesla har ikke engang serviceintervaller, fordi der ikke er ret meget, der skal serviceres.
Ikke det bedste fra to verdener her.

“Men Ebbe! Plug-in hybriderne løser jo problemerne med rækkevidde,” siger du måske. Ja, måske, men ingen hybridbiler kører lige så langt uden påfyldning af energi, som en søsterbil der udelukkende kører på diesel.

Plug-in hybriderne kan i mange tilfælde tilbyde udledningsfri (lokalt) kørsel i op til 50 km, og det er jo smart nok, men der er bare en række ulemper. Som for en dels vedkommende opvejes af afgiftrabatter.

Men findes der ikke en perfekt plug-in hybrid?

Jeg ved at nogle hader bilen, fordi den er speciel, men BMW var lige ved at ramme det perfekte plug-in hybrid-setup med i3 REX, som alligevel skuffede fælt. Den er en anden type hybrid end de fleste, fordi den lille benzinmotor ikke har mekanisk fat i hjulene. Den bruges kun som generator – det kaldes en seriel hybrid. Dermed er det altid elmotoren, der driver værket og det gør bilen hurtigere og mere forudsigelig end når to typer motorer skal spille sammen.

Problemet med i3 REX var, at tanken på ni liter var latterligt lille og at benzinmotoren var for svag. Den kunne kun levere strøm nok til at køre 90 km/t, når batteriet var tomt.

LÆS OGSÅ | Disse biltyper falder mest i pris med de nye registreringsafgifter

Hvis tanken havde været på 25-30 liter og benzinmotoren på 1.000 ccm i stedet for 600 ccm, så havde det været en perfekt PHEV. Men dem vi trækkes med nu er ikke de bedste i nogen verden. Og i3 REX sælges ikke længere og kommer ikke i en forbedret variant.

Men hov – jeg er lige kommet i tanke om noget: Plug-in hybriderne er Danmarksmester i noget: At få den mest urimelige afgiftslettelse nogensinde. Det er plug-in hybriden bedst til.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS