Det er ikke svært at lave en konceptbil. Designerne kan bruge fantasien til skøre indslag, som aldrig kan bruges i rigtig bilproduktion. Hvis bare konceptbilen præsenteres med store visioner for fremtiden, måske endda som "inspiration til kommende modeller", så der ikke et øje tørt.
Det sker meget tit, at bilproducenterne bare gemmer deres konceptbiler i glemmekassen og aldrig ser sig tilbage. Nogle gange er det meget heldigt - andre gange er det virkelig ærgerligt.
Læs også: Citroën, Opel og Peugeot: 8 års garanti på elbilerne - men det er ikke nødvendigvis en forbedring
Citroën viste i 2024 konceptbilen C5 Aircross Concept, som egentlig lå meget langt fra det, der traditionelt anses for at være er en konceptbil: konceptbilen, viste det sig her i 2025, var bare den endelige C5 Aircross med lidt aerodynamiske krydderier. Det er der ikke meget spænding over.
Franskmændene viser mere mod med den helt nye konceptbil ELO. ELO, der på den mest platte måde har sit navn fra ordene Rest, Play og Work (slap af, leg, arbejd), er en vision for maksimal rummelighed på den mindst mulige grundflade. Et moderne kig på MPV-modellerne - et laboratorium for idéer, kalder Citroën den kun 4,1 meter lange bil.














Tag chancen, Citroën
Men Citroën begår en stor fejl, hvis ELO bare bliver en konceptbil, hvor designerne tager inspiration fra nogle håndtag, materialer eller farver til kommende modeller og lægger resten væk. ELO er nødt til at være mere end et studie og en vision, for Citroën er kommet så langt fra de visionære tanker, der gav os ID/DS, GS, Xantia og C4 Cactus. Ikke kun designmæssige specialiteter, men også biler med store tanker omkring teknologi og teknik.
Den nye Ë-C5 Aircross er såmænd elegant nok, men der er intet udpræget skævt, unikt eller fransk over den. Ë-C3 og Ë-C3 Aircross kører med design, som kunne stamme fra et hvilket som helst mærke; tysk, japansk, kinesisk.
Citroëns nye øverste chef, Xavier Chardon siger det selv: "ELO sender en stærk besked i forhold til at videregive vores vision for, hvad Citroën bør være."
Slagkraftig besked, men har manden noget at have det i? Citroën er som en del af den alt andet end visionære storkoncern Stellantis mere end nogensinde bundet af platformsstrategier, uniformitet og alle mulige grunde til, at mærkets biler skal være kopier af en Opel, en Fiat, en Peugeot, en kinesisk model - eller omvendt.
Citroën er betroet opgaven med at være billig-mærket hos Stellantis, der virkelig kan konkurrere med lave priser overfor de store mængder af ofte anonyme kinesiske biler. Men der skal altså rigtig meget mere end lave priser til - der skal vovemod og franske finurligheder fra Citroëns fortid til.
Hvis ELO, der i et lille karosseri rummer stor variation, op til seks sæder, en elmotor, spændende materialer og prisværdigt, diskussionsskabende design, kan komme gennem nåleøjet hos regnskabsfolkene hos Stellantis, så har Xavier Chardon opnået noget virkelig væsentligt med sit mærke.



