C5-Aircross-BEV-003
Test og anmeldelser
8. oktober 2025

Første tur: Citroën Ë-C5 Aircross – fransk komfort uden overraskelser

Stellantis sender endnu en elektrisk SUV ud i en i forvejen konkurrencetung klasse. Denne gang med fokus på fransk charme og komfort i Citroën Ë-C5 Aircross.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Bilbasen var inviteret til Mallorca af Citroën Danmark

Citroën er den femte i søskendeflokken til at lancere en familievenlig, elektrisk SUV på Stellantis’ såkaldte STLA Medium-platform. Peugeot E-3008 og E-5008 har været på vejene i et års tid, mens vi for blot et par måneder siden kunne byde Opel Grandland Electric velkommen. Jeep Compass er også stillet over på den platform, men om den kommer til Danmark er så en helt anden sag.

Nu er tiden kommet til Citroën Ë-C5 Aircross, der deler det meste af teknikken med de fire førnævnte. Citroën har mindst lige så meget brug for en succes som Opel, og spørgsmålet er, om fransk charme kan trumfe – ikke bare Opel og landsmændene fra Peugeot, men også de mange skarpe konkurrenter, der sidder tungt på salget i klassen.

Platformen dikterer

Citroën har ikke haft indflydelse på teknikken, hvorfor den efterhånden er ganske velkendt. Citroën Ë-C5 Aircross får 73 kWh batteri, en elmotor på forakslen med 210 hestekræfter og en rækkevidde på 520 kilometer. Ladehastigheden er også stadig middel­mådig med 160 kW i peak-effekt.

C5-Aircross-BEV-027
Foto: Citroën PR

Pladsoptimering på platformen er et af de områder, hvor mærkerne kan adskille sig fra hinanden. Her er Peugeot E-3008 den mest kompakte med 454 cm i totallængde og E-5008 den største med 479 cm. Citroën Ë-C5 Aircross lander lige midt­imellem med 465 cm i totallængde – nøjagtigt som Opel Grandland Electric.

Sammenlignet med dominerende konkurrenter som Skoda Enyaq og VW ID.4 er Citroën Ë-C5 Aircross en spids større. Sammenlignet med forgængeren, Citroën C5 Aircross fra 2021, er der 5 cm mere knæplads og knap 7 cm mere hovedplads.

I praksis skaber det en rummelig bil i klassen af elektriske C-SUV’er. Siddepositionen på bagsædet er lige dele naturlig og komfortabel, og man skal være særdeles vertikalt velsignet, før man bliver udfordret i højden, bredden eller længden.

C5-Aircross-BEV-069
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-072
Foto: Citroën PR

Fransk design?

Designmæssigt kan de enkelte mærker også præge platformen, selvom Citroën Ë-C5 Aircross har svært ved at løbe fra sit ophav, når man ser den i profil. Forende og bagende er dog umiskendeligt Citroën, der sjældent er bange for at skille sig ud.

Særligt bagenden med sine ‘Light Wings’, hvor LED-baglygterne stikker ud fra karossen, er iøjnefaldende. Foruden et designgreb er denne detalje også aerodynamisk optimal og giver op til 30 kilometer ekstra rækkevidde på motorvej.

Forenden fuldender LED-lyssignaturen i Citroëns modelprogram med horisontale linjer, der er lette at kende. I lygteregi bliver Ë-C5 Aircross den første Citroën til at tilbyde intelligente matrix-LED-forlygter.

C5-Aircross-BEV-037
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-041
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-039
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-036
Foto: Citroën PR

Inspireret af en sofa

Rykker man indendørs, mødes man af en kabine, der er behagelig for øjet. Her er bløde, men rene, linjer i en designstil, der efter sigende er inspireret af en sofa. Stof i dørsider og på instrumentbordet smelter sammen og pakker kabinen behageligt ind.

Forsæderne følger sofa-stilen og er konstrueret med særligt tykke lag af skum, som vi også så det i Citroën C5 X. Resultatet er nøjagtigt den bløde, sofakomfort, som Citroën forsøger at skabe. Forsæderne kan desuden justeres på op til 10 parametre og tilbydes med varme, ventilation og sågar massage.

Midt i ‘sofastuen’ står en skærm til infotainment på 13”, der fremstår større end den, man får hos Opel og Peugeot – selvom den er 3” mindre. I stedet for smal og aflang står den oprejst, og giver optimal visning af særligt navigationen. Skærmen i sig selv står i høj opløsning og responderer hurtigt på input.

C5-Aircross-BEV-044
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-048
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-052
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-059
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-060
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-065
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-051
Foto: Citroën PR

Den digitale instrumentering på 10” følger samme gode takter og suppleres af et stort head-up display, der justeres let på samme knap som sidespejlene. Kombineret med de gode pladsforhold samt den komfortable og nærmest hjemlige kabine, lugter det af fuld plade.

Desværre skinner det igennem, at Citroën Ë-C5 Aircross er den billigste model på platformen. Helt oppe i dørkarmen er der billig og skrattet plastik, mens midterkonsollen er pakket ind i højglans, der fedtes og ridses let. Citroën bryster sig af 160 kilo genbrugt plast i kabinen og spildmaterialer fra vinproduktion i Bordeaux, men det er en ringe trøst, når kvaliteten opleves fedtet.

C5-Aircross-BEV-042
Foto: Citroën PR

Hvordan kører Citroën Ë-C5 Aircross?

Citroën Ë-C5 Aircross er udstyret med såkaldt Progressive Hydraulic Cushions, der blev introduceret i den komfortable Citroën C5 X. Undervognen er skabt til at efterligne suveræne modeller som Citroën DS, CX og XM – uden fordyrende og overkompliceret teknik.

Undervognen sikrer komfort over små bump og sørger for, at karrosseriet forbliver stabilt på ujævne veje. Ved større ujævnheder bremser affjedringen gradvist bevægelserne, og i stedet for at sende stød videre til kabinen, fordeler den hydrauliske teknologi energien effektivt. Det fungerer næsten lige så godt som i C5 X.

C5-Aircross-BEV-026
Foto: Citroën PR

Citroën har selvfølgelig måttet tilpasse undervognen til at håndtere både den højere undervogn og den markant større vægt i Ë-C5 Aircross. Det betyder, at oplevelsen ikke er helt lige så smørblød som i C5 X, men stadig den mest komfortable sammenlignet med både de tre søskende hos Stellantis.

Undervognen lader til at løsne op for den uro, der præger køreoplevelsen i Opel Grandland Electric og Peugeot E-3008. Kun på de 20” store fælge, der i øvrigt er de største på en Citroën nogensinde, danser det tunge karosseri lidt over små ujævnheder.

Den svampede bremsepedal har Citroën Ë-C5 Aircross dog til gengæld adopteret direkte fra Grandland og E-3008. Vandringen er lige så lang, som den er blød, og en korrekt doseret nedbremsning ved lave hastigheder er svært opnåelig.

C5-Aircross-BEV-012
Foto: Citroën PR

På motorvejen opleves Citroën Ë-C5 Aircross yderst stabil og rolig. Sidstnævnte kommer ikke kun til udtryk i hvordan bilen ligger på vejen, men også i støjniveauet, der er behageligt lavt ved 120 km/t.

Priser og udstyr

Citroën Ë-C5 Aircross er, som nævnt, den billigste model på platformen. Den koster fra kun 259.990 kr., hvilket på papiret er meget elbil for pengene, når man både får de gunstige pladsforhold og en rækkevidde på op til 520 kilometer fra batteriet på 73 kWh.

Som min altid spidsfindige kollega, Morten Bek, allerede har afdækket i en grundig prisartikel, er dette dog en såkaldt lokkeduemodel. Den skal få folk til forhandleren, men mangler udstyr som sædevarme, regnsensor, bakkamera og nøglefri betjening.

Citroën Danmark forventer, at det er den topudstyrede VTR Sport-variant, der kommer til at sælge bedst herhjemme. Den starter i 299.990 kr. og kommer komplet med ting som bakkamera, varme i forsæder og rat, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphone, adaptiv fartpilot, matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap og stort head-up display.

C5-Aircross-BEV-009
Foto: Citroën PR
C5-Aircross-BEV-010
Foto: Citroën PR

DEN FORELØBIGE DOM

I Ë-C5 Aircross får den franske charme lov at skinne igennem på områder, der ligger Citroën nær. Kabinen er, foruden at være virkelig rummelig, en god blanding af hyggelig og komfortabel, det udvendige design får lov til at stikke ud uden at stikke af, og så er køreoplevelsen bundbehagelig.

Med en dertil konkurrencedygtig pris er Citroën Ë-C5 Aircross ingenlunde uden potentiale. Desværre er der ikke kun kvalitetskvaler i kabinen, men også tekniske begrænsninger, der dikteres af platformen. Og da ingen af de andre Stellantis søskende har slået igennem endnu, er det svært at forestille sig, at Citroën Ë-C5 Aircross skal gøre det.

Måske bliver det muligt, når Stellantis’ stærkt forsinkede batteri på 100 kWh står klart. Det er der dog ingen estimater på, og Citroëns skæbne skal indtil videre forsegles af Ë-C5 Aircross med 73 kWh-batteri, der lander i Danmark i starten af 2026.

Citroën Ë-C5 Aircross VTR Sport

Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 210 hk/345 Nm 0-100 km/t: 8,9 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 17 kWh/100 km Rækkevidde: 520 kilometer Batteristørrelse: 73 kWh Ladekapacitet: 160 kW Mål (L/B/H): 465/193/169 cm Køreklar vægt: 2.109 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 565-1.668 liter Pris: 299.990 kr. (Ë-C5 Aircross fås fra 259.990 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant