I starten af 2026 er Citroën tilbage i Danmark med C5 Aircross. Men denne gang er der ingen forbrændingsmotor i elbilen, for den mellemstore crossover er 100 procent elektrisk - og i Citroën-regi betyder det et Ë på navnet, så det er helt ny Ë-C5 Aircross, danskerne kan møde hos forhandlerne.
Ë-C5 Aircross er det fjerde skud på Stellantis' STLA Medium-platform, som vi allerede kender Peugeot-modellerne E-3008 og E-5008 samt Opel Grandland Electric for.
Mens E-3008 er den mest kompakte af bilerne (454 cm), er E-5008 den største (479 cm). I mellem de to ligger Grandland Electric og nu også Ë-C5 Aircross med en længde på 465 centimeter. Den nye Citroën har dimensioner, der gør, at den er lidt større end Skoda Enyaq og VW ID.4.
Men priserne er betydeligt lavere. Citroën sender sin nye elbil på markedet til priser fra kun 259.990 kr., og da batteriet er på 73 kWh, får man betydelig rækkevidde til den pris: op til 520 kilometer.





Basismodel med stort B
Men vi har efterhånden lært, at de billigste udgaver af Citroëns modeller er så skrabede, at kommer kunderne ind i en 20 år gammel C4, så vil de føle at tiden (rent udstyrsmæssigt) har stået helt stille.
Historien gentager sig desværre med Ë-C5 Aircross. I basismodellen You til 259.990 kr. får man den motorkraft, man har brug for, og man får faktisk også den længste rækkevidde med 520 kilometer. LED-forlygter, 18" alufælge, varmepumpe, p-sensorer bagtil, automatisk klimaanlæg, 13" skærm i portrætformat og påkrævet sikkerhedsudstyr er standard.
Men at en bil i ID.4-/Model Y-klassen kommer uden sædevarme, uden regnsensor, uden bakkamera og uden nøglefri betjening - det går simpelthen ikke i dag. Prisen på basismodellen er derfor kun til for at lokke kunderne ud til forhandlerne.
Det er et af de andre udstyrstrin, kunderne vil ende med at vælge. Plus-varianten til 279.990 kr. eller VTR Sport til 299.990 kr. Her er rækkevidden et par kilometer kortere, men udstyrsniveauet mere svarende til 2025 end 2005.

Rækkevidde over 700 km lader vente på sig
Smider man 20.000 kr. mere efter Ë-C5 Aircross, så er den stadig betydeligt billigere end konkurrenterne: E-3008 og Grandland Electric starter på 304.990 kr., Enyaq med tilsvarende batteristørrelse på 349.995 kr., Model Y på 339.990 kr. og ID.4 med tilsvarende batteristørrelse på 339.995 kr.
Til 279.990 kr. får man Ë-C5 Aircross Plus med 19" alufælge, bakkamera, varme i forsæder og rat, el-klapbare sidespejle, justerbart bagsæderyglæn (to-delt), armlæn ved bagsædet, nøglefri betjening, trådløs smartphoneopladning, adaptiv fartpilot, p-sensorer fortil - og mulighed for at købe sortlakeret tag til 10.000 kr.
VTR Sport-udgaven til 299.990 kr. giver god merværdi for pengene. Her kommer det sorte tag, matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap, stort head-up display og indtræk delvist i kunstlæder med i pakken.
Aftageligt anhængertræk fås ikke til basismodellen You, men til Plus og VTR Sport til 12.500 kr.; 1.250 kilo er grænsen for, hvor meget man må spænde efter Ë-C5 Aircross.
Citroën producerer også Ë-C5 Aircross med et større batteri på 98 kWh, som giver en rækkevidde over 700 kilometer. Den er ikke med på prislisten, og det er usikkert, om og hvornår det store batteri bliver en mulighed på det danske marked.