Elbiler har været med til at ændre den måde, danskerne ser på fabriksgarantien på nye biler. Her i landet har mange bilmærker spist kunderne af med to års garanti, som er minimumskravet i forhold til lovgivningen. De fleste mærker har indset, at kunderne vil have mere, så fem år eller mere er den nye standard.
Så sent som i april kom en række af de vigtigste mærker i Stellantis-koncernen - Citroën, Opel og Peugeot - endelig med på bølgen. Det betyder, at alle elbiler fra mærkerne fra omkring den 22. april har kørt med fem års fabriksgaranti op til 150.000 kilometer.
Nu går mærkerne i en anden retning. I en periode har Peugeot i andre europæiske lande tilbudt otte års garanti under navnet Allure Care. Op til introduktionen af E-3008 i Danmark var det faktisk ventet, at Allure Care også ville gælde i Danmark.
Det skete ikke, og Peugeot trak sidenhen i land, men nu er Allure Care blevet til virkelighed i Danmark, og en tilsvarende dækning findes hos Citroën og Opel. Dækningen gælder alle nye elbiler indregistreret hos Citroën-, Opel- og Peugeot-forhandlere i Danmark fra 1. november. Garantiordningen hedder dog ikke Allure Care i Danmark, men i stedet Serviceaktiveret Citroën/Opel/Peugeot Care Garanti.

Både en forbedring og en forringelse af garantiforholdene
Navnet siger det hele. Serviceaktiveret Care Garanti kræver, at bilen serviceres efter producentens foreskrifter, for at man kan opnå garantiforlængelse.
Som udgangspunkt kommer de elektriske modeller (Citroën Ë-C3, Ë-C3 Aircross og Ë-Spacetourer, Opel Frontera Electric og Grandland Electric, Peugeot E-208, E-2008, E-3008, E-5008 og E-Traveller) nu igen med to års fabriksgaranti, som i sig selv er en forringelse i forhold til de fem år, bilerne er solgt med siden april i år.
Med de hidtidige fem års garanti har eneste krav været, at bilen har kørt under 150.000 kilometer - og ikke at bilen nødvendigvis skulle serviceres hos et autoriseretværksted i løbet af de fem år for at garantien var intakt.
Men kommer man til påkrævet service på et autoriseret Citroën-, Opel- eller Peugeot-værksted, så får man for hvert udført servicetjek forlænget garantien med yderligere to år - op til bilens ottende år. Der skal under foreskrifterne foretages service for hver 25.000 kilometer, så har man kørt op til 25.000 kilometer i løbet af et år, så skal man til Peugeot-service for at få garantien forlænget.
Man kan stadig komme ombord i de nye forhold med sin elbil, selv om man har brudt reglerne, som det står på Peugeots hjemmeside: Kan jeg komme med i (mærke) Care, hvis jeg tidligere har fået udført service på et uautoriseret værksted?
Ja, det er muligt, så længe serviceeftersynet er udført rettidigt og efter fabrikkens forskrifter. Hvis du har fået udført service hos et uafhængigt værksted, kan din Peugeot stadig blive en del af Peugeot Care efter en karensperiode på 30 dage. Det kræver blot, at du tidligere har været en del af Peugeot Care og bilen får udført et serviceeftersyn hos et autoriseret Peugeot-værksted, og at eventuelle mangler eller reparationer bliver udbedret.
Det væsentlige er, at man har i alt 160.000 kilometer til rådighed indtil bilen fylder otte år. Det vil sige, at man for hvert år har i gennemsnit 20.000 kilometer at gøre godt med. Kører man derimod mere end 25.000 om året, så vil de seks års serviceaktiveret garanti (efter de to års fabriksgaranti) altså ikke være en mulighed.
Hvis man kører maksimalt 20.000 kilometer om året, og hvis man altid bruger et autoriseret værksted, så er Stellantis-mærkernes nye serviceaktiverede garanti en fordel. Hvis man ikke hører til den kategori, så er de nye garantiforhold faktisk en klar forringelse.


