3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Det er absolut ikke hverdagskost at se en LaFerrari på BilBasen, men der er en lige nu, så den kunne vi naturligvis ikke lade være med at dele.
Se Ferrari på BilBasen – sorteret efter årgang
LaFerrari er efterfølger til Ferrari Enzo og er bygget i 499 eksemplarer, og mens nogle synes, at navnet, Ferrarien, er fjollet, så er der ingen der griner af bilens design, køreegenskaber og præstationer.
I mange år har man kunnet definere de vildeste Ferrarier, som det tætteste man kommer på Formel 1 på offentlig vej. Men hvor F1 har downsizet til V6-motorer med turbo, så er LaFerrari naturligvis bestykket med en syngende 6,3-liters V12-motor med 800 hk. Oveni er der en KERS-enhed, der opsamler energi og skyder 163 hk mere ind i ligningen, når der er brug for ekstra power.
Bilen er bygget op om en kulfiber monocoque, der er over 20 pct. stivere end den tilsvarende på Ferrari Enzo.
LaFerrari er bygget til at være det ultimative ’legetøj’ for rige mennesker på racerbaner. Den er ikke bygget til at blive gemt væk og solgt som en investering – ikke desto mindre er det hvad den tidligere ejer af denne skønhed har gjort. For en LaFerrari er allerede flere millioner mere værd end da den var ny. Og den kostede mere end fem mio. kr fra ny – uden afgift.
Vi tør godt sige, at tidligere ejer formentlig ikke står på listen over de, der kan købe, når Ferrari lancerer noget der overgår LaFerrari. Det er ikke velset, at spekulere i stigende priser, selvom det er så sikkert som amen i kirken.
Bilen står pt i London, og den danske sælger, David Lovett fra Car Performance, der formidler leasing af den ekstreme bil siger, at man skal regne med en måned leveringstid. Og prisen?
Tjah, den koster 3.250.000 kr. i førstegangsydelse og 212.741 kr. om måneden for tre måneders kørsel.
Specifikationer LaFerrari
HK/Nm 963 hk / 900 Nm
0 – 100 km/t 2,9 sek
Tophastighed 350 km/t
Km/l 6,9 km/l
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.