Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: Historic Auctioneers / d. 16. september 2021
Det er en dyr fornøjelse af købe en ny Lamborghini. Især, hvis det er en klassisk én af slagsen, for dén slags biler har det med at stige til vejrs, når det gælder prisen. Men nu er der altså en mulighed for dig, som gerne vil spare penge. Den kræver blot, at du er fiks på fingrene, har god plads i garagen og ikke mindst masser af tid tilovers.
LÆS OGSÅ | Wow! Ford Mustang GT500 Shelby er SINDSSYG
En rullende, men strippet Lamborghini Countach 5000 S fra 1982 er nemlig blevet sat på auktion af en ejer, som tilsyneladende har opgivet at samle den igen. Bilen var under renovering, da den i 2008 blev sendt til en autolakerer for at blive malet i den originale sorte farve. Imidlertid gik autolakereren konkurs, og bilen blev opmagasineret et sted, hvor den har stået og kukkeluret de seneste 13 år.
Nu skal tyren have nyt liv, og derfor har ejeren sendt den til Historics Auctioneers. Her ryger den på auktion på galopbanen i Berkshire den 25. september. Og selv om vurderingsprisen på mellem 1,3 og 1,6 millioner danske kroner for en bil, som ret beset ikke kan køre, er mange penge, så bør den blandt kendere faktisk været et interessant tilbud. Inden ejeren sendte bilen til autolakerer, nåede han nemlig at få V12-motoren, karrosseriet og undervognen totalrenoveret. Ligesom den har været under kærlig behandling hos den berømte Lamborghini-forhandler i London.
LÆS OGSÅ | Ugens Fund: Den smukkeste Toyota på Bilbasen
Der er med andre ord allerede brugt mange, mange penge på den 39 år gamle superbil. Og et hurtigt kig på nettet afslører, at tilsvarende modeller i god stand er prissat til alt mellem 2,5 og syv millioner danske kroner.
Bilen har desuden en komplet og dokumenteret historie med navne på dens i alt ni ejere. Og den har desuden en glorværdig karriere i rampelyset, da den har prydet forsiden på Lamborghini-bogen The Spirit of the Bull, ligesom den har medvirket i det britiske bilshow Fifth Gear. Ejeren understreger, at bilen sælges som et komplet projekt med alle komponenter, som er nødvendige for at samle tyren og slippe den løs igen.
Forretningsmanden Ferruccio Lamborghini var manden bag et af verdens mest ikoniske superbilsmærker. Mens han egentlig tjente sin formue på blandt andet produktion af traktorer og landbrugsredskaber, var det hans passion for sportsvogne – og efter sigende en frustration over, at hans Ferrari 250 GT aldrig fungerede så optimalt, som han mente, en eksklusiv sportsvogn skulle – der fik ham til at skabe alle tiders superbil. Den første model blev lanceret i 1963, og Countach var efterfølgeren for Miura, som i 1966 havde overrasket med sit futuristiske design og en raffineret konstruktion med en V12 placeret midt i bilen.
Countach lignede imidlertid noget fra en anden planet, da den første prototype blev præsenteret i 1971, takket være et kileformet og geometrisk design fra designeren Marcello Gandini og hans team hos Bertone. De dramatiske linjer skabte begejstring – og en anelse ængstelse hos konkurrenten Ferrari, som på daværende tidspunkt stadig sværgede til det klassiske koncept med frontmotor – så Ferruccio krævede, at designet, inklusive de spektakulære saksedøre, skulle realiseres i produktionsudgaven. Først i 1974 var bilen klar til lancering, men på daværende tidspunkt havde den første store oliekrise imidlertid sendt verdensmarkedet ud i en lavkonjunktur. Ferruccio Lamborghini var fortid på bilfabrikken, som bar hans navn, og de kommende år levede mærket en udfordrende tilværelse med skiftende ejere – indtil Audi købte hele baduljen i 1998.
LÆS OGSÅ | Ugens Fund: Den hurtigste bil på Bilbasen
Countach var dog med det meste af vejen og blev især i firserne et symbol på det bedste og værste i dét årti – og frem til 1990 blev der produceret lige under 2.000 eksemplarer, hvilket gør modellen til en aldeles sjældenhed.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.