DrømmebilerKlassikereLegendariske bilerNyheder

Det ultimative vinterprojekt: Byg din egen Lamborghini

Hvis du er fiks på fingrene og mangler et ekstraordinært vinterprojekt, så kan du gøre et røverkøb. En klassisk Lamborghini Countach med en besynderlig historie sættes nu på auktion, og prisen er lav, for du skal selv samle den.

Tekst: Nikolaj Karlshøj / Foto: Historic Auctioneers / d. 16. september 2021

Det er en dyr fornøjelse af købe en ny Lamborghini. Især, hvis det er en klassisk én af slagsen, for dén slags biler har det med at stige til vejrs, når det gælder prisen. Men nu er der altså en mulighed for dig, som gerne vil spare penge. Den kræver blot, at du er fiks på fingrene, har god plads i garagen og ikke mindst masser af tid tilovers.

LÆS OGSÅ | Wow! Ford Mustang GT500 Shelby er SINDSSYG

En rullende, men strippet Lamborghini Countach 5000 S fra 1982 er nemlig blevet sat på auktion af en ejer, som tilsyneladende har opgivet at samle den igen. Bilen var under renovering, da den i 2008 blev sendt til en autolakerer for at blive malet i den originale sorte farve. Imidlertid gik autolakereren konkurs, og bilen blev opmagasineret et sted, hvor den har stået og kukkeluret de seneste 13 år.

Nyt liv til tyren

Nu skal tyren have nyt liv, og derfor har ejeren sendt den til Historics Auctioneers. Her ryger den på auktion på galopbanen i Berkshire den 25. september. Og selv om vurderingsprisen på mellem 1,3 og 1,6 millioner danske kroner for en bil, som ret beset ikke kan køre, er mange penge, så bør den blandt kendere faktisk været et interessant tilbud. Inden ejeren sendte bilen til autolakerer, nåede han nemlig at få V12-motoren, karrosseriet og undervognen totalrenoveret. Ligesom den har været under kærlig behandling hos den berømte Lamborghini-forhandler i London.

LÆS OGSÅ | Ugens Fund: Den smukkeste Toyota på Bilbasen

Der er med andre ord allerede brugt mange, mange penge på den 39 år gamle superbil. Og et hurtigt kig på nettet afslører, at tilsvarende modeller i god stand er prissat til alt mellem 2,5 og syv millioner danske kroner.

Bilen har desuden en komplet og dokumenteret historie med navne på dens i alt ni ejere. Og den har desuden en glorværdig karriere i rampelyset, da den har prydet forsiden på Lamborghini-bogen The Spirit of the Bull, ligesom den har medvirket i det britiske bilshow Fifth Gear. Ejeren understreger, at bilen sælges som et komplet projekt med alle komponenter, som er nødvendige for at samle tyren og slippe den løs igen.

Superbilen, der gav Ferrari noget at tænke over

Forretningsmanden Ferruccio Lamborghini var manden bag et af verdens mest ikoniske superbilsmærker. Mens han egentlig tjente sin formue på blandt andet produktion af traktorer og landbrugsredskaber, var det hans passion for sportsvogne – og efter sigende en frustration over, at hans Ferrari 250 GT aldrig fungerede så optimalt, som han mente, en eksklusiv sportsvogn skulle – der fik ham til at skabe alle tiders superbil. Den første model blev lanceret i 1963, og Countach var efterfølgeren for Miura, som i 1966 havde overrasket med sit futuristiske design og en raffineret konstruktion med en V12 placeret midt i bilen.

Countach lignede imidlertid noget fra en anden planet, da den første prototype blev præsenteret i 1971, takket være et kileformet og geometrisk design fra designeren Marcello Gandini og hans team hos Bertone. De dramatiske linjer skabte begejstring – og en anelse ængstelse hos konkurrenten Ferrari, som på daværende tidspunkt stadig sværgede til det klassiske koncept med frontmotor – så Ferruccio krævede, at designet, inklusive de spektakulære saksedøre, skulle realiseres i produktionsudgaven. Først i 1974 var bilen klar til lancering, men på daværende tidspunkt havde den første store oliekrise imidlertid sendt verdensmarkedet ud i en lavkonjunktur. Ferruccio Lamborghini var fortid på bilfabrikken, som bar hans navn, og de kommende år levede mærket en udfordrende tilværelse med skiftende ejere – indtil Audi købte hele baduljen i 1998.

LÆS OGSÅ | Ugens Fund: Den hurtigste bil på Bilbasen

Countach var dog med det meste af vejen og blev især i firserne et symbol på det bedste og værste i dét årti – og frem til 1990 blev der produceret lige under 2.000 eksemplarer, hvilket gør modellen til en aldeles sjældenhed.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen