august 20, 2023

Lamborghini Lanzador – første elektriske tegn fra Sant’Agata går i produktion i 2028

Lamborghini omfavner en elektrisk fremtid med en såkaldt ultra-GT-model. Konceptbilen Lanzador viser, hvad vi kan forvente af en elektrisk GT med crossover-profil.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Lanzador kommer ikke som en decideret overraskelse. Den inciterende konceptbil fra Lamborghini kommer som manifestationen af elektrificering, som italienerne annoncerede i 2021 – og så kommer den med inspiration fra den unikke Huracán Sterrato, der er en sportsvogn med terrænegenskaber.

Lanzador er en “ultra-GT”, en grand tourer med anseelig frihøjde, og selv om den endelige model først går i produktion i 2028, er konceptbilen mere end bare et luftkastel. Som pressemeddelelsen fortæller, så er “Lanzador ikke en fantasi fra designerne og ingeniørerne; den giver konkret indsigt i produktionsmodellen, som Lamborghini præsenterer i 2028.”

Traditionelle Lamborghini-kunder, som elsker de italienske sportsvogne med V10- og V12-motorer, vil næppe værdige Lanzador et blik. Ikke kun fordi der er tale om en elbil, men også fordi vi har med en crossover med fire sæder at gøre.

Men sådan en modeltype er et mere sikkert bud på en elbil, der giver stor indtjening – produktionstallet og publikumsinteressen kan ligge langt højere end for en traditionel sportsvogn, og Lamborghini forventer da også at udbygge både produktionsanlæg og stab i Sant’Agata Bolognese, hvor Lamborghini hører hjemme og vil producere elbilen.

Der sidder en elmotor ved hvert af de fire hjul

Power, præstationer og og præcision. Lamborghini går ind i sin elektriske fremtid med store traditioner i rygsækken, og de tre kodeord skal sikre, at udviklingen af Lanzador følger traditionerne – også selv om de er pakket ind i et karrosseri, som med inspiration fra både Huracán og SUV’en Urus er helt utraditionelt.

Det bliver ikke let at få en stor og tung elbil, endda en med stor frihøjde, til at køre som en sportsvogn. Men Lamborghini har ikke bare erfaringen, men også tiden og teknologien på sin side. Frem mod målet i 2028 vil både batterier, elmotorer og øvrig teknologi udvikle sig kraftigt i retning af mere effektivitet og markant mindre vægt. At Lanzador ligger fem år ude i fremtiden er en fornuftig beslutning.

Power kommer Lamborghinis elbil selvfølgelig ikke til at mangle. Lanzador får fire elmotorer, og der vil sidde en elmotor ved hvert af de fire hjul med en samlet effekt på mere end 1 megawatt, som svarer til 1.360 hk.

En elmotor ved alle fire hjul giver, i sagens natur, mulighed for firehjulstræk og meget præcis styring af kræfterne og kraftfordelingen. Med aktivt elektrisk momentfordeling mellem forhjulene vil der være fokus på, at Lanzador har styreegenskaberne med smag af baghjulstræk.

Elektrificering af alle modeller med udgangen af 2024

Med fem år eller mere til produktionen af Lanzador går i gang i Italien, kan rigtig meget nå at ske. Men præcis som elmotorer og batterier vil undergå store udviklingstrin frem mod 2028, vil brugen af bæredygtige og genanvendte materialer eksplodere i de kommende år.

Lamborghini drømmer om, at hele interiøret i produktionsmodellen – som det er i konceptbilen – skal være lavet af bæredygtige materialer, som primært er lavet i Italien. Merino-uld fra australske får (skibes kun en gang årligt til Europa) bruges til paneler og sæder, og læderet i bilen er farvet ved hjælp af vand, der kommer som en rest fra olivenolie-produktion. Mange plastdele er lavet med genanvendt plast samlet op i havene, og selv kulfiberdelene er lavet af genanvendte dele.

Det italienske mærke venter ikke helt til 2028 med at gå i gang med elektrificeringen. Alle eksisterende modeller som Urus og kommende modeller vil inden udgangen af 2024 være udstyret med hybrid-teknologi. For Urus betyder det, at en plug-in hybrid erstatter eksisterende modeller, men der er også sandsynlighed for, at afløseren til Huracán vil komme som plug-in hybrid.

Del artikel:

Brugte Lamborghini til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS