Kategorier
Nyheder

Hvis du absolut SKAL køre off-road i Huracán, har Lamborghini bilen

Lamborghini laver en SUV, men italienerne er åbenbart så vilde med off-road-kørsel, at Huracán nu kommer i terrængående Sterrato-form.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis det her lyder bekendt, så er der en helt naturlig grund: Producent af sportsvogne i VW-koncernen laver terrængående sportsvogn med øget frihøjde – i et begrænset antal.

For kun et par uger siden viste Porsche sin mest særprægede, men også potentielt vildt underholdende, 911 nogensinde: 911 Dakar. Mere frihøjde, solide sorte skærmkanter, firehjulstræk og terrændæk. Den har sågar et køreprogram, der hedder Offroad (og et, der hedder Rallye). Porsche laver kun 2.500 af den sjove 911 Dakar.

LÆS OGSÅ | Ingen aprilsnar: Porsche laver 911 til terræn

Nu gentager historien sig, så endnu flere rige mennesker kan komme ud på stenede grusveje og våde skovveje i en sportsvogn. Et andet ikonisk mærke i VW-koncernen, Lamborghini, producerer fra februar 2023 i alt 1.499 udgaver af deres nye Huracán Sterrato. En italiensk blanding af sport og friluftsliv med en topfart på 260 km/t.

Huracán og V10’eren synger på sidste vers

Huracán Sterrato. Det er så smukt italiensk, at det selvfølgelig må betyde noget smukt. Men Lamborghini går ikke efter skønhed, når de giver bilerne navne. De går efter magt og funktionalitet.

Huracán er slet ikke italiensk, men spansk – og betyder orkan. Sterrato, derimod, er 100 procent italiensk og henviser direkte til den nye Huracáns evner: Grusvej eller, som navigationen i mange nyere biler gerne gør opmærksom på, ubefæstet vej.

LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!

Hjertet i Huracán Sterrato er det samme, som det altid har været i Lamborghinis mindste sportsvogn. Den perfekte, højtydende V10-motor på 5,2 liter og uden overflødig turbolader. 610 hk og 560 Nm yder den i Sterrato-versionen, og med en grad af vejgreb går det fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Topfarten, rigelig til hurtigt at krydse en ørken, er 260 km/t. Langsommere på toppen end nogen anden Huracán, men som 911 Dakar har Sterrato dæk som egner sig til både løst underlag og asfalt.

Sterrato bliver den sidste Huracán-variant, før produktionen stopper. En kommende afløser bliver sandsynligvis med V8-motor og en elmotor.

Rally-indstilling og 44 mm ekstra frihøjde

idéen med Huracán Sterrato er ikke, at kunderne skal forsøge at komme over en våde pløjemark med 150 km/t, eller at de skal indtage store stigninger eller kravle over store sten. Sterrato er skabt som koncept for at give kunderne det bedste fra både supersportsvognen og rallybilen.

“Med Sterrato-konceptet, høj hastighed på alle slags veje, har vi på unik vis kombineret køreoplevelsen fra en ægte supersportsvogn med den underholdning, det er at køre rallybil,” siger Rouven Mohr, teknisk chef hos Lamborghini.

LÆS OGSÅ | Lamborghini genskaber 15 Aventador, som ligger på bunden af Atlanterhavet

Måske ikke helt så unikt et koncept, som Lamborghini kunne ønske, når Porsche overhalede med en uge. Men Huracán Sterrato har virkemidlerne til at levere det, italienerne lover.

44 millimeter ekstra frihøjde i forhold til Huracán EVO, undervognsbeskyttelse i aluminium, solide skærmforøgere, bredere sporvidde, højt monteret luftindtag over motorrummet (mindre støv suges ind) – og et nyt Rally-køreprogram. Det ser ikke ud til, at Sterrato kommer med et decideret off-road-køreprogram, som Porsche sender 911 Dakar af sted med.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.