Kategorier
Nyheder

Lamborghini har bygget den sidste Aventador – her er de vildeste udgaver

Vi hylder Lamborghinis afgående topmodel med et potpourri af de mest spektakulære udgaver af den V12-motoriserede supersportsvogn.

TEKST Bilbasen / FOTO PR

Den sidste Lamborghini Aventador er rullet af samlebåndet på den italienske supersportsvogns-fabrik i Sant’Agata Bolognese. Det endelige eksemplar blev en LP-780 Ultimae Roadster leveret til en (heldig) schweizisk kunde – hvilket uden tvivl fremkalder tårer hos Lambo-fans verden over.

LÆS OGSÅ | Test af Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Som et plaster på såret og en hyldest til Lamborghinis V12-konge, har vi fundet tidens vildeste specialudgaver af den mægtige topmodel.

Veneno (2013)

En hyldest til 50-året for Automobili Lamborghini må og skal være spektakulær – og Veneno var netop dét. Designerne fik Aventador til at ligne en prototyperacer fra Le Mans, komplet med rygfinne og en gigantisk hækvinge. Ingeniørerne skar 125 kilo af vægten og pumpede V12-motoren op til 750 hk.

Veneno ligner noget, som er parat til at vinde 24-timersløbet på Le Mans. Den brutale supersportsvogn var baseret på en Avantador – men pumpet op med vinger og spoilere og endnu flere hestekræfter.

Salgsafdelingen satte prisen til tre millioner euro, svarende til lidt over 22 millioner kroner i dagens kurs. Og navnet? Veneno er også navnet på en stor, stærk og berygtet tyr, som brutalt nedlagde en fægter under kamp i 1914. Alt er simpelthen, som det skal være med denne special-Lamborghini.

LÆS OGSÅ | Elektrisk SUV fra Lotus med op til 905 hestekræfter

Centenario (2016)

Ferruccio Lamborghini blev født i 1916. 100 år senere, i 2016, blev Centenario præsenteret som en hyldest til mærkets grundlægger. Og med sit ekstreme karrosseri i blottet kulfiber, store luftindtag i fronten á la klassiske muskelbiler og en hækdiffuser, som får bagenden til at ligne et mordvåben, blev Centenario utvivlsomt en bil lige efter Ferruccios vanvittige stil.

Centenario var en hyldest til grundlæggeren af Lamborghini og blev præsenteret samme år, som Ferruccio ville have fyldt 100 år. Han gik imidlertid allerede bort i 1993.

Centenario var desuden den første Lamborghini med medstyrende baghjul, og du kunne hoppe på internettet fra den store touch-skærm i kabinen. 20 coupéer og 20 roadstere blev produceret – alle udsolgt allerede før præsentationen.

LÆS OGSÅ | Verdens dyreste junior-Ferrari: Legetøjsbil til voksenpris

Sían FKP37 (2019)

Sían blev intet mindre end Lamborghinis første hybrid. Navnet er en kombination af initialerne og fødeåret for Ferdinand Karl Piëch, den tidligere topchef for moderfirmaet Volkswagen Group – og så ’Sían’, som på lokalsprog i Bologna-området betyder noget i retning af ’lynnedslag’.

En af de mest spacy udgaver af Aventador fra den futuristiske Sían, som blev den første serieproducerede Lamborghini til at gøre brug af hybridteknologi.

Sidstnævnte passer ganske godt til det kulfiberbelagte monster, som med kombinationen af en V12, en elmotor og et kraftfuldt batteri leverer 819 hk og skyder fra 0-100 km/t på dét, som Lamborghini kalder for ’under 2,8 sekunder’. Der blev bygget 19 åbne udgaver og 63 coupéer – matchende året for grundlæggelsen af Automobili Lamborghini, 1963.

LÆS OGSÅ | Ikonisk tegnefilms-Porsche solgt på auktion for vildt beløb

SC18 Alston (2019)

En Aventador bygget som en racerbil? Dén klarede Lamborghinis afdeling for særlige opgaver, Ad Personam, da en velhavende motorsportsfan henvendte sig med dette ønske. Resultatet blev SC18 Alston, og her har Lamborghinis motorsportsafdeling, Scuderia Corsa, haft et par håndfulde fingre med i spillet.

Den ligner en racerbil, og det er da også Lamborghinis motorsportsafdeling, Scuderia Corsa, som har været med til at designe og bygge den unikke SC18 Alston. Kun ét eksemplarer eksisterer.

Det hardcore unikum er med sine mange luftindtag, spoilere og en justerbar hækvinge tydeligt inspireret af mærkets Super Trofeo- og GT3-racerbiler. De knap 11 centimeters frihøjde gør det uden tvivl besværligt at tøffe rundt i byen – men på en racerbane giver det hele utvivlsomt mening. SC18 Alston er i øvrigt kun produceret i ét eneste eksemplar.

LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien

SC20 (2020)

C20 var andet unika fra Lamborghinis Ad Personam-afdeling. Her gik designerne i en anden retning og skabte en futuristisk roadster. Den manglende forrude og de to buler bag forsæderne giver associationer til halvtredsernes landevejsracere – og med 770 hk fra en V12 er der netop lagt op til underholdende stunder på sognevejene.

Efterfølgeren til SC18 blev SC20, hvor designeren gik i en anden retning og skabte en åben roadster inspireret af halvtredsernes landevejsracere.

Interiøret er i sig selv et kunstværk skabt i rigelige mængder af lakeret kulfiber og svøbt i alcantara. Igen en Lamborghini bygget i blot ét eksemplar.

LÆS OGSÅ | BMW M2 er tilbage med 460 hestekræfter og manuelt gear

Essenza SCV12 (2020)

Du kan ikke sætter nummerplader på den. Til gengæld er Essenza – den mest ekstreme udgave af Aventador – skabt til at give dig ud-af-denne-verden-oplevelser på en lukket bane. De 40 heldige velhavere, som fik lov til at erhverve sig et eksemplar, blev samtidig medlem af en eksklusiv klub med mulighed for at køre deres hyper-Lambo på de mest berømte racerbaner i verden.

Det ultimative trackday-våben er Essenza, som kun kan køres på en lukket bane – og som end ikke de 40 heldige ejere har fuld råderet over. Samtlige eksemplarer står nemlig parkeret på fabrikken i Sant’Agata Bolognese.

Og selv om ejerne har måtte betale adskillige millioner for netop at kalde sig ejere, fik de ikke lov til at parkere Essenza i deres egen garage. Deres bil fik til gengæld sin helt egen dedikerede plads i et særligt anlæg opført ved fabrikken i Sant’Agata. Her bliver den overvåget af et webcam, så ejeren kan holde øje med den 24 timer i døgnet via en særlig app…

LÆS OGSÅ | Maserati GranTurismo Folgore er elektrisk køreglæde

Countach LPI 800-4 (2021)

Den umulige hyldest til Countach, den første Lamborghini med V12 og saksedøre. Men designteamet tog udfordringen op, og Countach LPI 800-4 leder absolut tanken hen på 70’erne og 80’ernes absolutte superbil. Kræfterne kommer fra samme hybriddrivlinje som Sían, hvilket betyder over 800 hk og en topfart på den grusomme side af 355 km/t.

Ikke alle Lamborghini-fans elsker den moderne fortolkning af Countach – den første Lamborghini med saksedøre og V12-motor. Men det ændrede dog ikke på, at den kostbare og limiterede model var udsolgt ved præsentationen.

Men det er nu retro-designet med den afstumpede hæk, de flade forlygter og det karakteristiske luftindtag på siden, som gør denne udgave af Aventador spektakulær. Og jeps, den var allerede udsolgt ved præsentationen…