Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lamborghini’er har aldrig været for de fromme og de stilfærdige, og hvis den svulstige SUV Urus ikke allerede var en djævelsk bil, så er den det nu: Urus Performante ikke bare ligner et monster, der kan få folk til at slå korsets tegn – den har også 666 hestekræfter.
666 er selveste Djævelen, Lucifers, tal, og det stammer fra det bibelske univers. Om Lamborghini har et udestående med kristendommen skal vi ikke forsøge at tolke i. Måske det nærmere er en advarsel om Urus’ evner til Ferrari, som er ved at lægge sidste hånd på sin djævel af en SUV, Purosangue?
LÆS OGSÅ | Lamborghini genskaber 15 Aventador, som ligger på bunden af Atlanterhavet
Lamborghini SKAL til at oppe sig i kampen mod sin italienske ærkerival. Purosangue, den første SUV fra Ferrari, kommer ikke kun som V8-hybrid, men også med en stor V12-motor. Urus? Den har en 4-liters V8.
Performante. Det er Lamborghinis måde at sige lidt mere ydelse, meget mere nydelse. Performante er for Lamborghini, hvad RS er for Porsche. En øvelse i at forstærke køreoplevelsen, som udføres ved at fjerne vægt og skrue op for de elementer, som strammer køreegenskaberne.
LÆS OGSÅ | Ugens slagtilbud? Mike Tysons Ferrari er til salg
4-liters V8’eren er beriget med bare 16 hk ekstra i forhold til originalens ydelse, så ud over Akrapovic-letvægtsudstødningen er der ikke meget at nævne i forhold til motoren. Selv om vi er nødt til at nævne, igen, at Performante-modelens 666 hk er en djævelsk ydelse.
Det er reduktionen i vægt – 47 kilo færre i kraft af bl.a. en masse kulfiber. Det støbte materiale bruges til motorhjelmen, bagkofangeren, diffuseren og bagspoileren – og, hvis man betaler ekstra, til taget. 0-100 km/t er skåret ned fra 3,6 sekunder til 3,3 sekunder.
Hvad Urus Performante mangler i sensationel opgradering af motoren, har den i form af sin lavere vægt – og en lang række mekaniske ændringer.
Nye fjedre sænker bilen med 20 millimeter, og den er også hevet på den anden led: Urus Performante har 16 millimeter bredere sporvidde, og den ekstra bredde afstedkommer bredere skærmkanter i kulfiber.
LÆS OGSÅ | Første billede af Purosangue – den første SUV fra Ferrari
Ny letvægtsfælge i størrelsen 22″ eller 23″ med bolte i titanium kommer med specialudviklede Pirelli-dæk, og styretøjet er re-kalibreret for mere føling med forhjulene. Et nyt differentiale giver bedre fordeling af V8’eren moment mellem baghjulene, og den nye bagspoiler, blandt flere elementer, giver 8 procent mere downforce (bilens tryk mod vejen under kørsel).
Urus byder normalt på de tre køreindstillinger Strada (vej), Sport og Corsa (bane), men i Performante-versionen er Rally kommet til. Rally er lavet målrettet til hurtig kørsel på grus og løst underlag. Det lyder som noget, der er djævelsk sjovt.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.