Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lancia Delta Integrale – en bil hvor bare navnet sætter en film i gang på det indre lærred. Rally, vild acceleration, brede skærme. Og Thema 8.32 – et fabeldyr med eksteriør som en luksusbil, men ottecylindret Ferrari-motor under motorhjelmen.
En helt anden tid for et engang så unikt italiensk mærke, end der hvor Lancia er i dag. At Lancia overhovedet eksisterer lige nu, er et mirakel. Eller, rettere, takket være italienske bilkøbere. I dag rummer en enkelt bilmodel hele Lancia, og den sælges udelukkende i Italien: Ypsilon. Den lille mini på samme bund som Fiat Panda er ikke ændret meget siden 2011. Men italienerne køber den.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Lancia Thema 8.32 (Lancia by Ferrari)
Italienerne får lov at beholde Ypsilon mange år endnu, men den gode nyhed – to nyheder i en – er, at nu skal de dele den med mange andre folkeslag. Og Ypsilon kommer i 2024, efter 13 år med samme generation, i en helt ny udgave.
En helt klar forudsigelse fra branchefolk og motorjournalister, da Stellantis blev formet som en sammensmeltning af Fiat-Chrysler og PSA, var dødsstødet til Lancia. Hvorfor holde liv i et mærke, som sælger færre end 50.000 biler om året?
Lancia har et brand og et navn, som udstråler en særlig italiensk elegance og luksus. Uden at være sportsligt som Alfa Romeo og uden at være uopnåeligt som Maserati.
LÆS OGSÅ | Kriseramt Alfa Romeo “moderniserer” Giulia og Stelvio
Hvis Italien stadig kan elske Lancia, så kan mange andre lande også lære at elske Lancia igen. Et luksusmærke af den alternative slags, som Stellantis’ eget DS.
Den nye Ypsilon kommer i 2024 som den første af tre nye modeller frem mod 2028. Minibilen vil kunne fås som både elbil og hybrid. Hybriden bliver en del af Ypsilon-fremtiden, fordi sydeuropæiske lande ikke er klar til fuld elektrificering. På samme måde bliver den nye Jeep Avenger i Italien og Spanien introduceret med benzinmotor, mens den i de fleste andre lande kun kommer som elbil.
Fra 2028 overgår Lancia til at have et modelprogram udelukkende med 100 procent elektriske biler. Med introduktionen af næste model efter den nye Ypsilon i 2026, starter den komplette elektrificering.
En ny mellemstor crossover/SUV, sandsynligvis med det klassiske navne Aurelia, bliver fra starten introduceret kun som elbil, og det gælder også den kommende Delta, som skulle være den sidste af de tre nye modeller med premiere omkring 2028.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale
Delta, siger rygterne, skulle holde sig til den klassiske hatchback-form, som forgængerne siden starten i 1979 har kørt med (den første Delta blev solgt i Norden af Saab som Saab-Lancia 600.
Om Lancia har en fremtid her i Danmark, vil næppe vise sig, før vi kommer tættere på 2024 og premieren på den nye Ypsilon.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.