Kategorier
Elektrisk Nyheder

Lancia lever igen

Italienske Lancia er i dag en meget utydelig skygge af sig selv. Under Stellantis kommer en ny tid for mærket – med tre nye modeller fra 2024.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lancia Delta Integrale – en bil hvor bare navnet sætter en film i gang på det indre lærred. Rally, vild acceleration, brede skærme. Og Thema 8.32 – et fabeldyr med eksteriør som en luksusbil, men ottecylindret Ferrari-motor under motorhjelmen.

En helt anden tid for et engang så unikt italiensk mærke, end der hvor Lancia er i dag. At Lancia overhovedet eksisterer lige nu, er et mirakel. Eller, rettere, takket være italienske bilkøbere. I dag rummer en enkelt bilmodel hele Lancia, og den sælges udelukkende i Italien: Ypsilon. Den lille mini på samme bund som Fiat Panda er ikke ændret meget siden 2011. Men italienerne køber den.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Lancia Thema 8.32 (Lancia by Ferrari)

Italienerne får lov at beholde Ypsilon mange år endnu, men den gode nyhed – to nyheder i en – er, at nu skal de dele den med mange andre folkeslag. Og Ypsilon kommer i 2024, efter 13 år med samme generation, i en helt ny udgave.

Den kører, og den kører, og den kører… Ypsilon er den eneste tilbageværende Lancia-model, og den sælges udelukkende i Italien. At det overhovedet kan lade sig gøre er lidt af et mirakel

Tre nye modeller med startskuddet i 2024

En helt klar forudsigelse fra branchefolk og motorjournalister, da Stellantis blev formet som en sammensmeltning af Fiat-Chrysler og PSA, var dødsstødet til Lancia. Hvorfor holde liv i et mærke, som sælger færre end 50.000 biler om året?

Lancia har et brand og et navn, som udstråler en særlig italiensk elegance og luksus. Uden at være sportsligt som Alfa Romeo og uden at være uopnåeligt som Maserati.

LÆS OGSÅ | Kriseramt Alfa Romeo “moderniserer” Giulia og Stelvio

Hvis Italien stadig kan elske Lancia, så kan mange andre lande også lære at elske Lancia igen. Et luksusmærke af den alternative slags, som Stellantis’ eget DS.

Den nye Ypsilon kommer i 2024 som den første af tre nye modeller frem mod 2028. Minibilen vil kunne fås som både elbil og hybrid. Hybriden bliver en del af Ypsilon-fremtiden, fordi sydeuropæiske lande ikke er klar til fuld elektrificering. På samme måde bliver den nye Jeep Avenger i Italien og Spanien introduceret med benzinmotor, mens den i de fleste andre lande kun kommer som elbil.

Det her er intet (rum-)skib eller en ny type fly, men en forsmag på det nye Lancia-design. Logoet vil i hvert fald være til at finde på de kommende modeller

Delta er tilbage – som elbil

Fra 2028 overgår Lancia til at have et modelprogram udelukkende med 100 procent elektriske biler. Med introduktionen af næste model efter den nye Ypsilon i 2026, starter den komplette elektrificering.

En ny mellemstor crossover/SUV, sandsynligvis med det klassiske navne Aurelia, bliver fra starten introduceret kun som elbil, og det gælder også den kommende Delta, som skulle være den sidste af de tre nye modeller med premiere omkring 2028.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale

Delta, siger rygterne, skulle holde sig til den klassiske hatchback-form, som forgængerne siden starten i 1979 har kørt med (den første Delta blev solgt i Norden af Saab som Saab-Lancia 600.

Om Lancia har en fremtid her i Danmark, vil næppe vise sig, før vi kommer tættere på 2024 og premieren på den nye Ypsilon.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.