Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
VIDEO Morten Bek REDIGERING Simon Hallenslev TEKST Jacob Dalby
Med elbilernes kommen har nye og mere eller mindre skøre funktioner gjort sit indtog i bilernes verden. Særligt Tesla var hurtige med de helt skøre funktioner som pruttelyde, når du blinker, og et kort til navigationen, der skal imitere, at du kører rundt på planeten Mars.
LÆS OGSÅ | Langtidstest: XPeng G9 – Introduktion
De mange funktioner bliver kun flere og flere i de nye biler – nogle mere brugbare end andre. I løbet af vores langtidstest har vi fundet frem til fem finurlige funktioner i XPeng G9, der kan gøre hverdagen lidt nemmere og lidt mere bekvem. Om man så rent faktisk får dem brugt, skal vi lade være op til dig.
Se funktionerne i videoen her.
Den første er også den skøreste og nok også den mindst brugbare: Den såkaldte boombox-funktion. I al sin enkelthed er der monteret udendørs-højtalere på bilen, så at musikken, du normalt hører inde i bilen, afspilles udenfor.
Brugbart? Næppe. Men når du alligevel ligger på knæ i rosenbedet, kan du bruge din 2,5 tons tunge elbil som håndværkerradio. Eller når du sidder i bilen og venter på hustruen, smider du lige ventemusik på udenfor, så hun ikke er i tvivl.
Automatisk parkering er ikke ligefrem nyt. Faktisk er det en del år siden, vi blev begejstrede over, at bilen selv fandt en passende plads, og med vores hjælp til at styre pedalerne, slev drejede rattet og bilen parralleparkede i siden af vejen.
Funktionen er selvfølgelig blevet markant bedre i de fleste biler, og det er ikke længere nødvendigt selv at styre pedalerne. XPeng G9 tager dog funktionen til næste niveau; nu behøver du ikke engang at sidde i bilen.
G9 finder selv en parkeringsplads ligegyldigt om det er parallelt, skråt eller helt almindelige båse. Når pladsen er fundet trykker du på ‘P’ på gearvælgeren, stiger ud og åbner XPeng-appen. Her holder du en knap nede, indtil bilen selv har parkeret. På den måde slipper du for at skulle klemme dig ud gennem en smal døråbning på trange pladser.
Desværre går det ikke ligefrem hurtigt og du skal ikke have travlt. Igen er funktionen i realiteten nok mere en gimmick end noget, du reelt kommer til at bruge – i hvert fald på vores breddegrader.
Kører du mange kilometer om dagen i elbil, er du bekendt med ladepauser. En af de største ulemper for mange forbrugere, der skal skifte benzin- eller dieselbilen ud med elbil: Det tager bare længere tid at fylde strøm på batteriet end benzin i tanken.
LÆS OGSÅ | Video: Elbils-overblik til begynderen
Ladepauserne er dog mere bekvemme i XPeng G9 end i de fleste andre elbiler. Her kan du nemlig “aktivere” filmfunktionen: Læg forreste passagersæde ned, smid skoene og aktiver massagen i både for- og bagsæde. Så er det ellers bare at læne sig tilbage og nyde yndlingsserien på skærmen foran.
Glem den der lille brevsprække af et spejl i solskærmen. I XPeng G9 fylder spejlet næsten hele solskærmen, så du rigtig kan se, om makeuppen stadig sidder.
Tilføj hertil forskellige nuancer af lys. Om det skal være det bløde, der udglatter ujævnheder eller det mere kolde, der får alle bumserne og hudormene til at springe frem.
Det har længe været forbeholdt langt dyrere biler. Funktionen, hvor du nænsomt kan skubbe til døren så åbningen kun lige akkurat lukkes for derefter at glide det sidste stykke i og låse. Du kommer aldrig til at skulle åbne og lukke døren en ekstra gang for at få den helt lukket.
Og nu er denne funktion kommet nærmere den arbejdende klasse, for det er standardudstyr i XPeng G9 uanset hvilken variant du vælger.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.