Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Bilbasens langtidstest af Xpeng G9 nærmer sig afslutningen. Den store SUV fra det kinesiske mærke, som alene her i 2024 er indregistreret i over 500 eksemplarer, har vist sig at være en ægte luksusbil, der klarer vintervejr og alt hvad en travl hverdag kan kaste efter en bil.
Men vi har en sidste prøve, G9 skal i gennem. Som en stor luksus-SUV, elektrisk eller ej, skal den kunne trække en campingvogn. “Vores” G9 AWD Performance må trække de samme 1.500 kilo som de to øvrige varianter. Den har en fordel, og det er, at den har firehjulstræk, som kan sikre ekstra stabilitet med en campingvogn eller trailer spændt på.
1.500 kilo er nok til en lille til mellemstor campingvogn. Ikke en stor vogn med to aksler, men til en campingvogn, som sagtens kan rumme fire eller seks sovepladser. Trækkrogen, som er elektrisk betjent, koster kun 9.900 kr., så om ikke andet bør man vælge den, fordi det ser godt ud, hvis G9 en dag skal sælges videre.
Til brug i campingtrækkertesten låner jeg en fabriksny campingvogn hos specialisterne hos Campinggården i Slagelse. En Adria Altea 472 PK med en egenvægt på 1.065 kilo uden ekstraudstyr. Totalvægten er 1.500 kilo, så den cirka fem meter lange campingvogn passer perfekt til G9.
I den cirka 193.000 kr. dyre campingvogn fra den slovenske producent er der seks sovepladser, og med en egenvægt omkring 1.100 kilo er der plads til, at man kan fylde køkkenskabene op og stadig have plads til masser af oppakning, før man rammer begrænsningen på 1.500 kilo.
LÆS OGSÅ | Langtidstest: Xpeng G9 på langtur
1.500 kilo er, som jeg allerede har været inde på, ikke imponerende. En konkurrent som Voyah Free kan trække 2.000 kilo, og en dieselbil eller PHEV i samme klasse kan trække op til 3.500 kilo. At Xpeng har valgt 1.500 kilo som grænse er sandsynligvis for, på den ene side, at sørge for, at rækkevidden ikke belastes for meget på turen med campingvogn. På den anden side kan det være et spørgsmål om alt fra opsætning af undervogn til køling af batteriet, der spiller ind.
Det skal være nemt at sætte en campingvogn eller en trailer på trækkrogen af en bil. Sådan er det bare langt fra altid. Den måde krogen og el-stikket er monteret på en bil, kan ofte give indtryk af, at der er lavet en fejl. Det kan være meget svært at komme til el-stikket eller til “øjet”, der skal være til den lovpligtige sikkerhedswire, der bremser campingvognen, hvis vognen ryger af selve krogen.
G9 har en nemt tilgængelig og godt konstrueret trækkrog. Her er det muligt at sætte vognen over kuglen, sætte wiren på og montere el-stikket uden at skulle ligge på jorden.
LÆS OGSÅ | Xpeng G6 underbyder Tesla Model Y
Med firehjulstrækket og elmotorerne med i alt 551 hk er jeg ikke det mindste i tvivl om, at G9 kan rykke stærkt med en campingvogn. Det er typisk aldrig problemet med en elbil, der har campingvogn bagpå. Det er køreegenskaberne, der kan give overraskelser. I G9 er der kun glædelige overraskelser.
Jeg kan mærke at den store el-SUV’s luksusgener ikke er for sjov. Luftundervognen med adaptiv styring, som kan virke lidt blød uden campingvogn, giver på alle måder stabilitet i vogntoget. Der er ingen slinger, og der er ikke spor af uro, som ellers nemt kan opstå mellem bil og campingvogn.
I infotainmentsystemet kan man vælge anhængertilstand, og en af tingene der sker, når man vælger funktionen, er at regenereringen af bremseenergi – hvor G9 bremser kraftigt ned, uden at man bruger bremsepedalen – er mindre. En anden del af funktionen er, at undervognen “låses” i en forudbestemt affjedringsopsætning, som passer til at køre med tungt læs på trækkrogen.
Der er to problemer, som man står overfor som campist, når man skal på lange stræk i en elbil. Den ene er rækkevidden, den anden er opladningen. Man skal gå efter elbilen med længst mulig rækkevidde og lavest mulige forbrug, for alt efter vejrforhold og marchhastighed tager det typisk 30-50 procent mere strøm at køre med campingvogn.
Det vil derfor være mest fornuftigt at vælge G9 med baghjulstræk og Long Range-batteri. Langtidstestbilen G9 Performance har en oplyst rækkevidde på 520 kilometer, mens G9 RWD Long Range har 570 kilometer. Hver eneste kilometer tæller.
Op det gør opladningen som sagt også. En tur fra Sydsjælland til Vestjylland med meget motorvejskørsel kan give rækkeviddeproblemer. G9 løser det delvist med lynhurtig opladning, hvor meget få andre elbiler kan være med.
Det er kun en delvis løsning, for kører man ind for at lade på de fleste lynladestationer, så er stationen indrettet til biler, der IKKE kører med noget på krogen. Så skal man spænde campingvognen af, lade op og spænde vognen på igen. Hvis man er ked af at bakse med den store hvide kasse, er det et stort problem.
Heldigvis er en del nye lynladestationer, hvor der er plads til hele vogntoget. På rastepladserne Tappernøje Øst og Tappernøje Vest på Sydsjælland er der eksempelvis plads til i alt fire biler med campingvogn eller anhænger, og på Lillebælt Syd og Lillebælt Nord etableres i alt 12 lynladepunkter, som kan håndtere biler med noget på krogen. De bliver dog først tilgængelige engang i 2025.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.