maj 18, 2024

Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen

Bilbasens langtidstest af den kinesiske Xpeng G9 nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? Vi tester den elektriske SUV med campingvogn på slæb.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Bilbasens langtidstest af Xpeng G9 nærmer sig afslutningen. Den store SUV fra det kinesiske mærke, som alene her i 2024 er indregistreret i over 500 eksemplarer, har vist sig at være en ægte luksusbil, der klarer vintervejr og alt hvad en travl hverdag kan kaste efter en bil.

Men vi har en sidste prøve, G9 skal i gennem. Som en stor luksus-SUV, elektrisk eller ej, skal den kunne trække en campingvogn. “Vores” G9 AWD Performance må trække de samme 1.500 kilo som de to øvrige varianter. Den har en fordel, og det er, at den har firehjulstræk, som kan sikre ekstra stabilitet med en campingvogn eller trailer spændt på.

1.500 kilo er nok til en lille til mellemstor campingvogn. Ikke en stor vogn med to aksler, men til en campingvogn, som sagtens kan rumme fire eller seks sovepladser. Trækkrogen, som er elektrisk betjent, koster kun 9.900 kr., så om ikke andet bør man vælge den, fordi det ser godt ud, hvis G9 en dag skal sælges videre.

Plads til oppakning i campingvognen

Til brug i campingtrækkertesten låner jeg en fabriksny campingvogn hos specialisterne hos Campinggården i Slagelse. En Adria Altea 472 PK med en egenvægt på 1.065 kilo uden ekstraudstyr. Totalvægten er 1.500 kilo, så den cirka fem meter lange campingvogn passer perfekt til G9.

I den cirka 193.000 kr. dyre campingvogn fra den slovenske producent er der seks sovepladser, og med en egenvægt omkring 1.100 kilo er der plads til, at man kan fylde køkkenskabene op og stadig have plads til masser af oppakning, før man rammer begrænsningen på 1.500 kilo.

1.500 kilo er, som jeg allerede har været inde på, ikke imponerende. En konkurrent som Voyah Free kan trække 2.000 kilo, og en dieselbil eller PHEV i samme klasse kan trække op til 3.500 kilo. At Xpeng har valgt 1.500 kilo som grænse er sandsynligvis for, på den ene side, at sørge for, at rækkevidden ikke belastes for meget på turen med campingvogn. På den anden side kan det være et spørgsmål om alt fra opsætning af undervogn til køling af batteriet, der spiller ind.

100 procent sporsikker med luftundervogn

Det skal være nemt at sætte en campingvogn eller en trailer på trækkrogen af en bil. Sådan er det bare langt fra altid. Den måde krogen og el-stikket er monteret på en bil, kan ofte give indtryk af, at der er lavet en fejl. Det kan være meget svært at komme til el-stikket eller til “øjet”, der skal være til den lovpligtige sikkerhedswire, der bremser campingvognen, hvis vognen ryger af selve krogen.

G9 har en nemt tilgængelig og godt konstrueret trækkrog. Her er det muligt at sætte vognen over kuglen, sætte wiren på og montere el-stikket uden at skulle ligge på jorden.

Med firehjulstrækket og elmotorerne med i alt 551 hk er jeg ikke det mindste i tvivl om, at G9 kan rykke stærkt med en campingvogn. Det er typisk aldrig problemet med en elbil, der har campingvogn bagpå. Det er køreegenskaberne, der kan give overraskelser. I G9 er der kun glædelige overraskelser.

Jeg kan mærke at den store el-SUV’s luksusgener ikke er for sjov. Luftundervognen med adaptiv styring, som kan virke lidt blød uden campingvogn, giver på alle måder stabilitet i vogntoget. Der er ingen slinger, og der er ikke spor af uro, som ellers nemt kan opstå mellem bil og campingvogn.

I infotainmentsystemet kan man vælge anhængertilstand, og en af tingene der sker, når man vælger funktionen, er at regenereringen af bremseenergi – hvor G9 bremser kraftigt ned, uden at man bruger bremsepedalen – er mindre. En anden del af funktionen er, at undervognen “låses” i en forudbestemt affjedringsopsætning, som passer til at køre med tungt læs på trækkrogen.

Snart er der mere plads til opladning med campingvognen

Der er to problemer, som man står overfor som campist, når man skal på lange stræk i en elbil. Den ene er rækkevidden, den anden er opladningen. Man skal gå efter elbilen med længst mulig rækkevidde og lavest mulige forbrug, for alt efter vejrforhold og marchhastighed tager det typisk 30-50 procent mere strøm at køre med campingvogn.

Det vil derfor være mest fornuftigt at vælge G9 med baghjulstræk og Long Range-batteri. Langtidstestbilen G9 Performance har en oplyst rækkevidde på 520 kilometer, mens G9 RWD Long Range har 570 kilometer. Hver eneste kilometer tæller.

Op det gør opladningen som sagt også. En tur fra Sydsjælland til Vestjylland med meget motorvejskørsel kan give rækkeviddeproblemer. G9 løser det delvist med lynhurtig opladning, hvor meget få andre elbiler kan være med.

Det er kun en delvis løsning, for kører man ind for at lade på de fleste lynladestationer, så er stationen indrettet til biler, der IKKE kører med noget på krogen. Så skal man spænde campingvognen af, lade op og spænde vognen på igen. Hvis man er ked af at bakse med den store hvide kasse, er det et stort problem.

Heldigvis er en del nye lynladestationer, hvor der er plads til hele vogntoget. På rastepladserne Tappernøje Øst og Tappernøje Vest på Sydsjælland er der eksempelvis plads til i alt fire biler med campingvogn eller anhænger, og på Lillebælt Syd og Lillebælt Nord etableres i alt 12 lynladepunkter, som kan håndtere biler med noget på krogen. De bliver dog først tilgængelige engang i 2025.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS