Biludstillingen IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) i München leverer lige nu rigtig mange nyheder. De fleste af de nye modeller er tyske, såsom BMW iX3 og Volkswagen ID. Polo, men bilmærker fra andre lande stort set ikke gør sig bemærket.
Leapmotor er en af undtagelserne. Det kinesiske bilmærke, delvist ejet af den store Stellantis-koncern, viser for første gang sin nye elektriske hatchback B05 - og gør samtidig klar til at sælge den kompakte crossover B10 i Europa.
Læs også: Leapmotor B05 kan vække dansk interesse
Bilbasen konkluderede så sent som i sidste uge, at det må være tid for Leapmotor at komme til Danmark med sine prisbillige og tilsyneladende fornuftige elbiler.
Vores fornemmelse var god nok. Wismo Group, dansk importør af mærker som Citroën, Hongqi, Opel og Peugeot, har fået en aftale i stand med Leapmotor. Allerede i november kommer de første Leapmotor-biler til Danmark, og det er modellen B10, der bliver den første.





Den lille T03 er ikke umiddelbart på menuen
Hverken den store crossover C10 eller den meget lille T03, en mikrobil, er umiddelbart på menuen for Danmark. Det har sandsynligvis noget med pris at gøre. Især C10, der er i klasse med Tesla Model Y og VW ID.4, ville lande i et ubarmhjertigt marked - og prisen skulle være meget lav, hvis det skulle give mening.
Der er endnu ingen priser på B10, der kommer med valg mellem to batteristørrelser med rækkevidde på henholdsvis 361 og 434 kilometer. Selv med det store af to batterier bør prisen ikke overstige 230.000 kr., hvis Leapmotor skal gøre sig gældende i Danmark. Med Omoda 5 EV, MGS5 EV, Skoda Elroq, Kia EV3 og Renault Scenic E-Tech er der allerede kamp i klassen.
B05 er der endnu ingen data for, når det kommer til rækkevidde. Den netop præsenterede hatchback er 443 centimeter lang, så 17 centimeter længere end VW ID.3.
Designet er en vellykket blanding af VW Golf 8, Honda E:Ny1 og Kia EV6. Ikke det mest originale design, men omvendt heller ikke er design, der kan skræmme danskerne væk.