Lexus RZ har siden lanceringen for to et halvt år siden haft komforten, udstyret og designet på sin side, men til gengæld har rækkevidden aldrig imponeret med kun 478 kilometer som det absolut bedste, nogen RZ-model kunne præstere.
Med Lexus' insisteren på kun at have en enkelt dansk forhandler, som ligger i Søborg ved København, er det måske ikke så underligt, at elbilen RZ ikke er blevet et almindeligt syn i Danmark.
Det er kun mere ærgerligt, når man ser, hvad den opdaterede RZ har at byde på. De første eksemplarer lander i Søborg i starten af 2026 med mere af det hele - flere kræfter, længere rækkevidde, 22 kW-opladning og mulighed for at vælge et elektronisk tilkoblet rat med en højst usædvanlig form.
Det bedste er, at priserne ikke er højere end før. Basisudgaven af RZ, kaldet Comfort, er forsvundet, men de øvrige varianter enten koster det samme som før eller er faldet i pris. Basisudgaven er nu den nye version RZ 350e Executive til 399.500 kr.










559 kilometer rækkevidde og hurtigere opladning
RZ har fået et helt nyt batteri, der er en gave for rækkevidden. Batteriet, vokset fra en anvendelig kapacitet på 64 kWh til nu i alt 77 kWh tillader op til 81 kilometer mere på en opladning i basismodellen; i stedet for de middelmådige 478 kilometer hedder rækkevidden nu 559 kilometer.
Det er den forhjulstrukne RZ 350e Executive, der har denne rækkevidde. Alle andre varianter har en noget lavere rækkevidde. Det har de enten i kraft af større hjul og mere udstyr eller på grund af firehjulstræk og flere hestekræfter - eller en kombination af alle de ting.
Man skal ikke være bange for at holde sig til basismodellen med 18" fælge. Den har fået flere kræfter (224 hestekræfter mod tidligere 204 hestekræfter), og den har masser af udstyr til prisen: el-justerbart rat, el-justerbare forsæder, el-betjent bagklap, nøglefri betjening, 360 graders kamera, trådløs mobilopladning, p-sensorer for og bag, indtræk i kunstlæder, infrarød strålevarme ved forsæderne (sparer på klimaanlægget, som sparer på strømmen), 14" touchscreen og batterivarmer.
Læs også: Test: Prisbillig Lexus RZ føles dyr
RZ 350-modellen med 224 hestekræfter fås også som Luxury til 439.500 kr., som kommer med 20" alufælge, intelligent parkeringsassistent, el-justerbart førersæde med hukommelsesfunktionen, ventilation i forsæderne, head-up display, touch-knapper i rattet, digital nøgle og digitalt bakspejl.
I Luxury-varianten kan man se, hvor meget rækkevidde udstyr og større hjul koster: 51 kilometer af rækkevidden på 559 kilometer smider man i kraft af især de store hjul, så RZ 350e kommer ned på 508 kilometer. Det er, trods alt, langt bedre end de 429 kilometer, den gamle udgave kunne præstere.






408 hestekræfter, "manuel" gearkasse og et meget specielt rat i RZ 500e F Sport
Der er endnu engang firehjulstræk på RZ-menuen. Det er med den firehjulstrukne, de største forandringer i RZ-modelprogrammet har fundet sted. For det første er kraftforøgelsen stor - og for det andet kan man få nogle meget usædvanlige detaljer i udgaverne med firehjulstræk.
Udgaver og ikke udgave, fordi der nu er flere muligheder. Standardmodellen RZ 500e har to elmotorer med i alt 380 hestekræfter, som er en kraftig opgradering fra 313 hestekræfter i forgængeren. Som den hurtigste og dyreste model står RZ 550e F Sport, hvor der er skruet endnu mere op for effekten, der er på 408 hestekræfter.
Det er i F Sport-udgaven, man kan opleve de helt store RZ-nyheder. Udover den heftige effektforøgelse har F Sport en "manuel" gearkasse med otte kunstigt indlagte geartrin, som i N-modellerne fra Hyundai og GT-versionerne hos Kia.
Læs også: Test: Lille, lækker, luksuriøs Lexus LBX
F Sport har også som standard det meget specielle rat, der minder om et gammeldags ror på et fly - Steer-by-wire, som Lexus kalder det, henviser til, at der ikke er en mekanisk forbindelse, men kun en elektronisk. Dermed kan udvekslingen gøres ekstremt høj eller lav, så styreudslag kan være helt minimale.
RZ 500e med 380 hestekræfter starter noget lavere i pris end den gamle RZ 450e med 313 hestekræfter. Med samme udstyrsniveau, dog med betydelige forbedringer indbygget, starter RZ 500e på 439.500 kr. som Executive (samme basisniveau som RZ 350e, men med bl.a. Mark Levinson-lydanlæg og adaptive forlygter). Den fås også med Steer-by-wire i udgaven Luxury + Steer-by-wire til 524.500 kr.
Topmodellen RZ 550e F Sport med alt i udstyr koster 599.500 kr. Den har alt udstyret fra Luxury-versionerne plus elementer som PanoTech-panoramaglastag i to sektioner med dæmpningsmulighed.
Beskatningspriserne er i alle tilfælde 50.000 kr. lavere end udsalgspriserne: fra 349.500 kr. På privatleasing starter den opdaterede RZ på 4.499 kr. om måneden efter en engangsydelse på 19.999 kr. Det er med 15.000 årlige kilometer inkluderet - og i op til fire år/48 måneder.
Selv om Lexus kun har den ene forhandler i Danmark, så lover importøren på hjemmesiden følgende: "Hvis tiderne ikke passer dig, eller hvis du befinder dig et andet sted i landet, så notér blot dette – og vi finder ud af at arrangere en prøvetur hvor og når, det passer dig."



