Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den har 760 hk, et batteri med en kapacitet på 92,5 kWh og er en gudesmuk italiensk sportsvogn. Rækkevidden? Den taler vi ikke om, når vi taler om den nye Maserati GranTurismo Folgore – den 100 procent elektriske udgave af den helt nye GranTurismo.
LÆS OGSÅ: Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde
Det store trækplaster ved GranTurismo Folgore er, at vi har med en af de første 100 procent elektriske sportsvogne at gøre. En lav og stor sportsvogn efter italiensk forbillede.
Porsche, Ferrari, Lamborghini, Lotus og Mercedes-AMG har elektrificering i tankerne, men hos Maserati er den elektriske sportsvogn nu virkelighed.
Maserati GranTurismo i den elektriske Folgore-udgave løber med al opmærksomheden. Men der er også tænkt på traditionalisterne og alle som har benzin i blodet.
GranTurismo fås i to benzinversioner med Nettuno Twin Turbo V6-motoren fra MC20. Standardversionen, døbt Modena, sender 490 hk ud fra 3-liters motoren til alle fire hjul. Trofeo-varianten opper den ydelse til 550 hk. 0-100 km/t ligger på ned til 3,5 sekunder for Trofeo og 3,9 sekunder for Modena.
LÆS OGSÅ: Første tur: Holder hybrid og 4 cylindre i Maserati Ghibli?
Det er vand ved siden af, hvad Folgore-udgaven får ud af 760 hk. For at give dækkene en chance er Folgore udviklet med tre elmotorer, så der dannes firehjulstræk (en motor foran, to bag). 0-100 km/t er kun et langt blink med øjet: 2,7 sekunder. 200 km/t kommer efter 8,8 sekunder, og topfarten er i den grad usædvanlig for en elbil: 320 km/t.
Hvis man kører som en italiener i sin ny GranTurismo Folgore, prøver at nå de 2,7 sekunder fra 0-100 km/t, som Maserati oplyser, og tager autostradaen med høj fart og vild acceleration, vil man få rækkeviddeangsten at føle.
Det er intet under, at Maserati intet sted i på de 31 sider, som følger med pressemeddelelsen, nævner rækkevidden. Det er sporten først, så rækkevidden.
LÆS OGSÅ: Ny rekord: Flere end 5.000 brugte elbiler på Bilbasen
Men GranTurismo Folgore har evnen til at lade hurtigere end de fleste elbiler. Som Audi E-Tron GT, Kia EV6 og en lille gruppe andre elbiler, har den en arkitektur bygget om om 800 volt i stedet for 400 volt. Det tillader, at sportsvognen kan lade med op til 270 kW. I virkelighedens verden giver det, under helt ideelle betingelser, strøm til 100 kilometer på 5 minutter.
Maserati har endnu til gode at vise billeder af kabinen i den nye GranTurismo, så ud fra fakta må man tænke sig til, hvordan den er indrettet.
Det klassiske Maserati-ur, et analogt et af slagsen med placering øverst i midterkonsollen er moderniseret. Det er nu med digital visning, og det kan bruges som langt mere end et ur. Udover visningerne Classic, Design og Sport kan den lille skærm blandt andet vise stopur, G-kræfter og accelerationstid.
LÆS OGSÅ: G9 er XPengs nye SUV-topmodel med 551 hk
Skærme er der i øvrigt rigtig mange af i GranTurismo – med den lille til uret som den mindste: Fulddigital instrumentering med 12,2″ skærm, infotainmentskærm på 12,3″, “komfortskærm” under infotainmentskærmen på 8,8″ til øvrige funktioner, et head-up-display i forruden og endelig et digitalt, kamerabaseret bakspejl.
En åben udgave af den nye GranTurismo følger på et senere tidspunkt. Cabrioletudgaven bliver, til at starte med, en af de få åbne elbiler på markedet.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.