Mazda har lavet nogle virkelig smukke og betagende konceptbiler i de seneste 10 år. Vision Coupe, RX-Vision Concept og Iconic SP. Det er næsten svært at forestille sig mere tidløse og elegante biler. Det virkelig ærgerlige er, at ingen af de tre modeller er blevet til virkelighed.
Er det så denne gang, Mazda tager sig sammen og gør drøm til virkelighed? Vi håber, at de nye konceptbiler Vision-X Coupe og Vision-X Compact får lov at blive til noget, men samtidig skal man være klar over, at de to biler ikke nødvendigvis bliver elbiler.
Mazda arbejder med en lang række teknologier, fra benzin over hybrider og plug-in hybrider til diesel og elbiler. Europa er selvfølgelig en del af tankegangen, men Danmark er ikke verdens navle, så der skal laves biler, som andre og vigtigere markeder har lyst til at købe.










Vision-X Coupe - plug-in hybrid med 160 km elektrisk rækkevidde
De tre tidligere nævnte konceptbiler fra fortiden er alle smukke coupéer, og med den nye Vision-X Coupe fortsætter Mazda traditionen. Den store firedørs coupé - 5,05 meter lang, 2 meter bred og 148 centimeter bred - er et sublimt design.
Den store model viser, hvordan japanernes videreudviklede Kodo-designsprog ser ud, og devisen er tydeligvis, at der ikke skal smides noget ud, der fungerer rigtig godt. Kodo er moderniseret, og primært bilens bagende viser nye takter for Mazda. De buede baglygter, smalle og præcise, er næsten som en boomerang.
Interiøret er en dyr sportsvogn værdig: tre helt runde, separate digitale instrumenter i et panel, der strækker sig fra dør til dør - hvor infotainmentskærmen er sekundær og, ikke som i de fleste andre biler, det altdominerende.
Vision-X Coupe er kun delvist elektrisk. Japanerne har konstrueret den som en plug-in hybrid med 510 hestekræfter og en elektrisk rækkevidde på 160 kilometer. Det særlige er, som Mazda har genintroducere i MX-30 R-EV, wankelmotor-princippet. Konceptbilen har to wankelmotorer, som hver er bygget op med et forbrændingskammer med en roterende afrundet trekant som stempel.
Den store konceptmodel kunne passende udvikle sig til at blive flagskibet hos Mazda, og selvfølgelig bør den også, for danskernes skyld, komme som elbil. Om noget af det sker? Vi venter i spænding.








Minibil med fantastisk interiør
Det må ikke være rigtig fedt, at den eneste Mazda 2, der sælges i Europa slet ikke er en Mazda. Man kan slet ikke tage fejl af, at Mazda 2 Hybrid er en Toyota Yaris Hybrid med nogle få unikke detaljer.
Hvor ville det være dejligt, hvis Mazda kom med en elektrisk minibil. Den kunne være så fræk som den nye konceptbil Vision-X Compact, og den kunne give Renault 5 E-Tech kamp til stregen som klassens fedeste elbil.
Mazda afslører desværre ikke, hvad der egentlig gemmer sig som drivkraft i den 383 centimeter lange hatchback. Det kan være et hybridsystem, en elmotor og en rækkeviddeforlængende wankelmotor - eller det kan være 100 procent strøm.
Hvad vi til gengæld kan se er, at konceptbilens indre er virkelig attraktivt. Kabinen er simpel og farverig, og instrumenteringen er på klassisk Mini- og Fiat-vis samlet i et rundt ur.
Lige ved siden af kan man så, tilsyneladende, montere en mobiltelefon, der fungerer som infotainment. Hvordan man nogensinde skal ramme telefonens skærm for at ændre på temperaturen, det ved kun Mazda-folkene; måske det er meningen, alt foregår med talestyring.
Designet er organisk og uden kraftige og opbrydende streger, som de fleste andre biler har. Hvis nogen skulle få den idé, at den lille Mazda bagfra ligner den tredje generation Lancia Ypsilon, så vil vi gerne være med på den. Hovedsagen er, at Mazda kommer ud af busken og laver den fine lille hatchback til en produktionsmodel. Helst som elbil, selvfølgelig.



