Ny Tesla Model 3 Performance bliver vildere end nogensinde før
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Nye tider hos Mercedes-Benz. Et støvet image og et lidt for smalt modelprogram førte midt i 1990’erne ikke bare til en af de tidligste luksus-SUV’er – ML (i dag GLE), men også til den lille A-Klasse.
For første gang nogensinde skulle folk køre Mercedes-Benz med forhjulstræk. Ikke bare en forhjulstrækker. En lille MPV-formet bil på kun lidt over 360 cm (vi snakker Hyundai i10-størrelse), som var så langt fra en klassisk C-Klasse, som den næsten kunne være. En lille familiebil med unik sandwichkonstruktion: Ved sammenstød røg motoren ikke ind mod kabinen, men ned under gulvet.
LÆS OGSÅ | Stortest: Den nye Audi A3 møder ærkerivalerne BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-Klasse
A-Klassen skulle være klassisk prestige størrelse skotøjsæske. Dyr, selvfølgelig – men tilgængelig nok til, at folk med almindelig indkomst kunne være med. I Danmark var det at strække den. Den billigste A-Klasse, A 140, kostede i 2002 296.000 kr., som i dag svarer til næsten 400.000 kr. Med 82 hk, men uden udstyr.
Det blev en katastrofal start for den lille A-Klasse. I hænderne på det svenske medie Teknikens Värld (Teknikkens Verden) kørte A-Klassen ikke lige ud i det, der er blevet berømt som elgtesten, men i stedet på to hjul – og derfra om på siden.
Det ændrede alt. Tilbagetrækning af A-Klassen og fuld mediestorm. Løsningen, for A-Klassen som bil, var at stække dens små, men vilde vinger. Alle A-Klasse, allerede producerede som dem på samlebåndet, blev udstyret med ESP-system og fik bl.a. ændret affjedring og dæk. ESP-systemet lagde en dæmper på ethvert tegn på ballade.
LÆS OGSÅ | En vision med en mission: Mercedes-Benz Vision EQXX
Vi kan takke den væltede A-Klasse i Sverige for, at ESP (som i dag kaldes ESC – ESP er et varemærke under Bosch) hurtigt kom i fokus. Det var også med til at løfte første generation Audi TT fra en frygtelig start i 1999: TT var ustabil ved høje hastigheder, og det kostede 5 mennesker livet. TT fik monteret ESC (allerede solgte biler fik det eftermonteret) – og en lille spoiler på bagsmækken.
Den første A-Klasse, som blev produceret fra 1997 til 2004, kom aldrig i en rigtig AMG-version. Det forstår man godt, når man ser på den høje minibil. Der blev eksperimenteret med en version med to motorer – en foran, en bagtil.
Det var AMG, som stod bag A 190 Twin, som kom med to 1,9-liters motorer. Den bageste kunne startes som en ekstra motor ved at trykke på en knap – så man, effektivt, havde en A-Klasse med 3,8 liters slagvolumen og 253 hk.
Det nærmeste, der overgik den første generation A-Klasse i den retning var A 210 Evolution. Med 140 hk. En GTI, der aldrig blev en GTI. Men se lige en gang på den første A-Klasse. Der var ingen grund til, den skulle belemres med mange kræfter.
Anden generation A fra 2004 kom med al den soliditet og langt mere luksus end den gamle. Mens første generation også fandtes i en Lang-version, 17 cm længere med endnu mere plads, blev 2. generation A-Klasse i stedet delt i to: B-Klasse til dem, der ville have mere plads – og det kasseformede udtryk.
LÆS OGSÅ | Video: Er Mercedes EQB bedre end Tesla Y?
B-Klassen overtog med 3. generation A-Klasse fra 2012 rollen som familiecontainer. A-Klassen blev fuldstændig forandret – en ægte konkurrent til Audi A3 og BMW 1-serie, en lav hatchback. Alt MPV-lignende var væk. Det radikale var væk til fordel for, hvad det bredere publikum egentlig ønskede sig.
Og sådan er det også i dag, 25 år efter den første A-Klasse. Praktisk kompakt Mercedes-Benz? Så køb B-Klasse. Eller GLA. Eller GLB. I dag er antallet af kompaktmodeller enormt i forhold til dengang i 1997.
Men fantasien rakte helt sikkert ikke til, hvor A-Klassen er i dag. Den er, som A 45 S 4Matic+ udstyret med den stærkeste firecylindrede benzinmotor i serieproduktion. En 2-liters turbomotor med 421 hk.
En kompakt model var rigtigt set af Mercedes-Benz i 1990’erne, for A-Klassen og alle dens aflæggere er blevet store hits, og mærket med stjernen havde ikke været, hvor det er i dag uden den kompakte model. Pengene er rullet ind på den konto.
LÆS OGSÅ | Mercedes-EQ EQ fra 674.999 kr. – til kamp mod Tesla Model S
Fremtiden for A-Klassen er som for de fleste biler. Fuld elektrificering. Om det bliver med A-Klassen, som vi kender den i dag, som omdrejningspunkt er tvivlsomt. Elektrificeringen kræver nytænkning og nye platforme – om 25 år er der sikkert ingen A-Klasse.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.