Kategorier
Nyheder

Væltet af elgen: Mercedes A-Klasse fylder 25 år

Den mindste Mercedes-Benz har eksisteret i et kvart århundrede. Det startede i 1997 med en underlig lille bil, som væltede i elgtesten – og i dag er A-Klassen en helt anden bil. Og en kassesucces

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Nye tider hos Mercedes-Benz. Et støvet image og et lidt for smalt modelprogram førte midt i 1990’erne ikke bare til en af de tidligste luksus-SUV’er – ML (i dag GLE), men også til den lille A-Klasse.

For første gang nogensinde skulle folk køre Mercedes-Benz med forhjulstræk. Ikke bare en forhjulstrækker. En lille MPV-formet bil på kun lidt over 360 cm (vi snakker Hyundai i10-størrelse), som var så langt fra en klassisk C-Klasse, som den næsten kunne være. En lille familiebil med unik sandwichkonstruktion: Ved sammenstød røg motoren ikke ind mod kabinen, men ned under gulvet.

LÆS OGSÅ | Stortest: Den nye Audi A3 møder ærkerivalerne BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-Klasse

A-Klassen skulle være klassisk prestige størrelse skotøjsæske. Dyr, selvfølgelig – men tilgængelig nok til, at folk med almindelig indkomst kunne være med. I Danmark var det at strække den. Den billigste A-Klasse, A 140, kostede i 2002 296.000 kr., som i dag svarer til næsten 400.000 kr. Med 82 hk, men uden udstyr.

Det blev en katastrofal start for den lille A-Klasse. I hænderne på det svenske medie Teknikens Värld (Teknikkens Verden) kørte A-Klassen ikke lige ud i det, der er blevet berømt som elgtesten, men i stedet på to hjul – og derfra om på siden.

Det ændrede alt. Tilbagetrækning af A-Klassen og fuld mediestorm. Løsningen, for A-Klassen som bil, var at stække dens små, men vilde vinger. Alle A-Klasse, allerede producerede som dem på samlebåndet, blev udstyret med ESP-system og fik bl.a. ændret affjedring og dæk. ESP-systemet lagde en dæmper på ethvert tegn på ballade.

LÆS OGSÅ | En vision med en mission: Mercedes-Benz Vision EQXX

Vi kan takke den væltede A-Klasse i Sverige for, at ESP (som i dag kaldes ESC – ESP er et varemærke under Bosch) hurtigt kom i fokus. Det var også med til at løfte første generation Audi TT fra en frygtelig start i 1999: TT var ustabil ved høje hastigheder, og det kostede 5 mennesker livet. TT fik monteret ESC (allerede solgte biler fik det eftermonteret) – og en lille spoiler på bagsmækken.

En motor foran, en motor bagtil

Den første A-Klasse, som blev produceret fra 1997 til 2004, kom aldrig i en rigtig AMG-version. Det forstår man godt, når man ser på den høje minibil. Der blev eksperimenteret med en version med to motorer – en foran, en bagtil.

Det var AMG, som stod bag A 190 Twin, som kom med to 1,9-liters motorer. Den bageste kunne startes som en ekstra motor ved at trykke på en knap – så man, effektivt, havde en A-Klasse med 3,8 liters slagvolumen og 253 hk.

Det nærmeste, der overgik den første generation A-Klasse i den retning var A 210 Evolution. Med 140 hk. En GTI, der aldrig blev en GTI. Men se lige en gang på den første A-Klasse. Der var ingen grund til, den skulle belemres med mange kræfter.

MPV? Så skal du købe en B-Klasse

Anden generation A fra 2004 kom med al den soliditet og langt mere luksus end den gamle. Mens første generation også fandtes i en Lang-version, 17 cm længere med endnu mere plads, blev 2. generation A-Klasse i stedet delt i to: B-Klasse til dem, der ville have mere plads – og det kasseformede udtryk.

LÆS OGSÅ | Video: Er Mercedes EQB bedre end Tesla Y?

B-Klassen overtog med 3. generation A-Klasse fra 2012 rollen som familiecontainer. A-Klassen blev fuldstændig forandret – en ægte konkurrent til Audi A3 og BMW 1-serie, en lav hatchback. Alt MPV-lignende var væk. Det radikale var væk til fordel for, hvad det bredere publikum egentlig ønskede sig.

Og sådan er det også i dag, 25 år efter den første A-Klasse. Praktisk kompakt Mercedes-Benz? Så køb B-Klasse. Eller GLA. Eller GLB. I dag er antallet af kompaktmodeller enormt i forhold til dengang i 1997.

Men fantasien rakte helt sikkert ikke til, hvor A-Klassen er i dag. Den er, som A 45 S 4Matic+ udstyret med den stærkeste firecylindrede benzinmotor i serieproduktion. En 2-liters turbomotor med 421 hk.

En kompakt model var rigtigt set af Mercedes-Benz i 1990’erne, for A-Klassen og alle dens aflæggere er blevet store hits, og mærket med stjernen havde ikke været, hvor det er i dag uden den kompakte model. Pengene er rullet ind på den konto.

LÆS OGSÅ | Mercedes-EQ EQ fra 674.999 kr. – til kamp mod Tesla Model S

Fremtiden for A-Klassen er som for de fleste biler. Fuld elektrificering. Om det bliver med A-Klassen, som vi kender den i dag, som omdrejningspunkt er tvivlsomt. Elektrificeringen kræver nytænkning og nye platforme – om 25 år er der sikkert ingen A-Klasse.

I 2019 kom AMG-udgaven af A-Klasse med 2-liters turbomotor. Verdens stærkeste firecylindrede i serieproduktion, for at det ikke skal være løgn: I S-versionen med 421 hk

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.