Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Tekst: Esben Skrumsager / Foto: Esben Skrumsager og Mercedes-Benz
Sted: Luxembourg / Dato: d. 7. juli 2018
Med knap 10 millioner solgte eksemplarer er C-Klasse den mest populære model hos Mercedes-Benz nogensinde. Alene i 2017 sendte forhandlerne 415.000 eksemplarer på gaden.
Så hvorfor overhovedet et facelift nu? Det er ikke et unaturligt tidspunkt her fire år efter lanceringen af den nuværende generation. Men det er ikke utænkeligt, at det også handler om at være på forkant, så man ikke risikerer at stå tilbage med et aldrende produkt, når ærkerivalerne hos BMW lancerer ny 3-serie senere på året.
LÆS OGSÅ: BMW, Audi eller Mercedes? Her er den bedste tysker
Men nu er den her i hvert fald, og nej, bortset fra lygterne er det svært at se de store forskelle på den og forgængeren, som den holder på parkeringspladsen i Luxembourg. Så de kommende timers kørsel må afsløre, om de 6.500 nye dele gør en mærkbar forskel.
VELKENDT. Hvis man er til Mercedes, vil man føle sig hjemme bag rattet i den opdaterede C-Klasse. Gearstangen er stadig en stilk bag rattet, kromdetaljer pryder fortsat instrumenteringen, og pladsen er stadig en anelse trang både foran og bagved, hvis man som jeg ligger over gennemsnittet i højde og drøjde.
SE OGSÅ: V8-Mercedes i gangster-stil er god ved miljøet
Men der er også nye detaljer. Ifølge Mercedes er 80 procent af elektronikken faktisk ny. Det gælder blandt andet en ny 10 tommer infotainment-skærm, der dog stadig står og stritter ud i luften som den gamle.
Skærmen er ekstraudstyr sammen med blandt andet bakkamera, parkeringscensorer og navigation i Advantage-pakken til 50.000 kr.
Tyskerne venter altså med den helt store opdatering af kabinen, som man ellers har gjort i Mercedes A-Klasse, til den næste generation.
I kabinen finder vi også et nyt multifunktionsrattet, der nu for alvor blevet multifunktionelt. Med nye berøringsfølsomme knapper kan du betjene alle funktioner i bilens infotainmentsystem. Det er faktisk kun knappen til soltaget, der kræver, du fjerner en hånd fra rattet.
Jeg har svært ved at blive gode venner med funktionerne på det nye rat, men det handler formodentlig blot om tilvænning.
BEHAGELIGT. Ligesom forgængeren ligger den nye Mercedes C-Klasse solidt plantet på asfalten, og på de små bjergveje langs Mosel-floden holder forhjulene overraskende godt fast i de skarpe sving.
Det vil være for meget at sige, at der er deciderede støjproblemer i bilen. Men på de få kilometers motorvej, der er indlagt på testruten, får jeg modsat heller ikke opfattelsen af en C-Klasse der er decideret støjsvag. En mere omfattende test på dansk grund må senere afklare dette.
LÆS OGSÅ: Kunstværk på hjul: Her er den smukkeste Porsche nogensinde
C200 er udstyret med en ny 1,5-liters turbomotor med 184 hestekræfter. Et lille elektrisk system kan under hurtig acceleration bidrage med 14 ekstra hestekræfter, hvilket bidrager til et lavere forbrug på mellem 15,9 og 16,7 km/l. Desværre er den nye motor ikke tilgængelig under præsentationen.
Heller ikke den absolutte top-sællert i Danmark, C220d, får jeg mulighed for at køre. Men ifølge Mercedes er det en dieselmotor, den har arvet fra E-Klasse, som nu yder 194 hk.
FORMODENTLIG. Prisen starter ved 502.600 kr. for Mercedes C200 med 9-trins automatgear. Det er i øvrigt standard i alle varianter.
Den absolut mest solgte, C220d Stationcar der står for godt og vel 75 procent af salget i Danmark, har en pris fra 578.800 kr., mens beskatningsgrundlaget lyder på 390.000 kr.
TIL SALG: Søg efter C-Klasse til salg på Bilbasen
Priserne adskiller sig ikke væsentligt fra konkurrenterne. Men Mercedes har det særligt det seneste års tid været skarpe på kampagner, så mon ikke de nok skal holde fast i de høje markedsandele.
Her på redaktionen har vi tidligere i år testet Mercedes C-Klasse sammen med Audi A4 og BMW 3-serie. Her kan du se resultatet:
PAKKEN. Mercedes er ikke nødvendigvis den mest dynamiske bil i klassen. Det er sikkert heller ikke den billigste. Og den vinder næppe på rummelighed. Den overstråler altså ikke. Men den gør det alligevel godt på nærmest alle parametre! Og derfor er det med Mercedes C-Klasse den samlede pakke, der gør bilen til et oplagt valg, når firmabilen skal skiftes ud, eller familien er vokset ud af Golf-klassen.
ANONYMITETEN. Den evindelige kritik af de tyske premium-mærker for den konservative designstil og manglende mod til at udforske nye designløsninger er trættende. Du kan lige så godt kritisere en Berlingo for at være grim eller en Picanto for at være sløv. Nogle ting ændrer sig bare aldrig.
SE OGSÅ: Video: Berner tester brølende psykopat-Mercedes
Men når Mercedes-Benz selv proklamerer, at det er historiens mest omfattende facelift af en C-Klasse, og din nabo så med garanti ikke vil bemærke en eventuel udskiftning i din carport, så ér det en forståelig kritik. Også selvom bilen ser fantastisk ud fra alle vinkler.
Hos den svenske konkurrent er det til sammenligning eksempelvis lykkedes at flytte designet på Volvo V60 markant med den nye generation, som vi også har testet. Til gengæld er der andre grund til, at jeg ville være påpasselig med at vælge svenskeren. Det kan du læse om i anmeldelsen her.
Den nye Mercedes C-Klasse ser strålende ud. Den har strålende komfort. Og ja, den kører minsandten også strålende.
Hvis du er til Mercedes, vil du helt sikkert føle dig hjemme bag rattet, og uanset om den skal udfylde en plads som firmabil eller en firehjulet ven til familien, så vil den gøre det… strålende.
Om de strålende egenskaber så ligefrem er nok til at overstråle konkurrenterne, må tiden vise.
Hvis du ikke er ude efter den nyeste udgave, kan du lige nu søge blandt mere end 1.000 eksemplarer af C-Klasse til salg på Bilbasen.
Bilbasen var inviteret til Luxembourg af Mercedes-Benz.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.