Mere skub i bussen. Den elektriske VW ID. Buzz får et boost med den nye GTX-udgave med to elmotorer, firehjulstræk og 340 hk – og 0-100 km/t på 6,5 sekunder.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Volkswagen ID. Buzz lægger op til afslappet kørestil og en køretur, der er en nydelse mere end en ydelse. Der er ingen tvivl om, at Buzz’en med sine 204 hk er lidt for afslappet for nogle mennesker. En topfart på 145 km/t og 0-100 km/t på 10,2 sekunder giver, skal vi sige, en sammenlagt rolig atmosfære.
Heldigt, at Volkswagen er i gang med at udvide sin familie af elektriske GTX-modeller. GTX er prædikatet for mere fart og mere kraft (og lidt friskere design), og ID. Buzz får nu også saft- og kraftkuren.
Både den almindelige ID. Buzz og den nye ID. Buzz med forlænget akselafstand får et løft med 340 hk. Højere topfart og meget hurtigere acceleration er to sider af GTX-sagen, men også firehjulstræk er en del af pakken.



Hurtig som en Golf GTI
De hurtige el-busser har et setup, som vi efterhånden er ved at være godt bekendte med. ID. Buzz GTX har en elmotor bagtil, som standardudgaven med 204 hk også har det, som suppleres af en elmotor ved forakslen. Bageste elmotor yder 286 hk (og 560 Nm), mens den forreste stiller med 109 hk (og 134 Nm).
Det giver 340 hk, som allerede kendt fra ID.4 GTX, ID.5 GTX og ID.7 GTX – men ikke hvis man bare lægger de to elmotorers ydelse sammen. Det ville give 395 hk, men motorerne er ikke ens, og de leverer ydelsen på forskellig vis, hvorfor 340 hk er den maksimale ydelse.
Læs også: VW ID.3 GTX klar med op til 326 hk
Med 340 hk kan ID. Buzz, kort som lang, løbe hurtigere. Topfarten er hævet med 15 km/t til 160 km/t, og begge længder ID. Buzz GTX kan nå de første 100 km/t på 6,5 sekunder. Det er mere i stil med Golf GTI end med en langsom el-bus.
Dog behøver man ikke nødvendigvis købe ID. Buzz GTX for at få en ID. Buzz, der er hurtigere end dagens standardmodel med 204 hk. Der skal meget lidt fantasi til at forestille sig, at elmotoren med 204 hk i en ikke alt for fjerne fremtid pensioneres og erstattes af den nyere med 286 hk. Det i sig selv vil give en hurtigere ID. Buzz.




Kort med lille batteri, lang med stort batteri
Den nye GTX-model har dog nogle ting, som den almindelige ID. Buzz ikke har. Den kan trække flere kilo, hvis det skal være. Den korte model kan trække op til 1.800 kilo, mens den lange variant trækker op til 1.600 kilo.
Og så er der designet, som giver ID. Buzz lidt mere karakter – hvis altså man på nogen måde synes, den ikke i forvejen har masser af karakter. 19″ Venlo-alufælge (21″ som ekstraudstyr), pileformede LED-kørelys og den GTX-eksklusive Cherry-røde lakering på ydersiden, sort taghimmel og GTX-specifikke sæder på indersiden.
Hvor den “korte” ID. Buzz GTX fås med fem eller seks sæder og kommer med batteripakke med 79 kWh (2 kWh mere end ID. Buzz-standardudgaven) anvendelig kapacitet, har den lange variant, der i Danmark har syv sæder som standard, et batteri på 86 kWh. Rækkevidde er ikke nævnt med et eneste ord i pressemeddelelsen.
Til gengæld fortæller VW, at alle ID. Buzz-modeller fremover har nyt infotainmentsystem med 12,9″ touchscreen, nye menuer og lettere betjening. Der er også indbygget ChatGPT, og så er head-up-display og fjernstyret parkering nu også en mulighed.