Tesla Roadster stammer fra 2008, og udover at være stedet, hvor Tesla startede, så var Roadster og den første, ja, elektriske roadster på markedet. Og hvad er der sket siden, når det kommer til elektriske roadstere? Intet.
Man kan ikke købe en elektrisk roadster i dag. Den lovede Tesla Roadster generation to er et fatamorgana, og hvis Mazda arbejder på en elektrisk MX-5, så bliver den ikke klar til næste sommer.
Det gør til gengæld MG Cyberster. MG har taget teten, og allerede i november kommer de første eksemplarer af den elektriske roadster til Danmark. Den kommer i to ret forskellige varianter, og mens Cyberster ikke er prissat for enhver, så er priserne overraskende fornuftige.
499.999 kroner for 340 hk – og 549.999 kroner for 510 hk
Saksedøre. De særprægede og komplicerede døre hører mere supersportsvogne til, men MG monterer dem på Cyberster som et middel til at få opmærksomhed – hvis ikke roadsterens design i sig selv kan gøre det. Når dørene er åbne, vil de tiltrække opmærksomhed; Cyberster er en “se-mig-bil”.
Skal Cyberster være puristisk og hurtig eller effektiv og virkelig hurtig? Som noget usædvanligt for en kompakt roadster kan man nemlig vælge mellem baghjulstræk i basismodellen og firehjulstræk i topmodellen, og det vil alt andet lige påvirke køreegenskaberne.
Det samme med ydelsen. Cyberster Trophy er grundmodellen med en enkelt elmotor bagtil, baghjulstræk, 340 hestekræfter (475 Nm), 19″ hjul og 0-100 km/t på 5 sekunder. Den koster 499.999 kroner.
Cyberster GT er den stærke storebror, der med to elmotorer, firehjulstræk, 510 hestekræfter (725 Nm), 20″ fælge – og 0 til 100 på hæsblæsende 3,2 sekunder. Det er, ikke overraskende, den hurtigste bil, MG nogensinde har produceret.
Rækkevidden? – Op til 507 kilometer i Cyberster Trophy
Der er ingen tvivl om, at man får lyst til at bruge kræfterne i stor stil, når man ser Cyberster. Derfor er den oplyste WLTP-rækkevidde noget, man skal tage lidt lettere på, end hvis man køber en MG4. Her er en elbil, der er for sjov.
Batteriet i begge varianter er det samme. 77 kWh og opladning med op til helt i gennem middelmådige 144 kW, hvorfor det tager 38 minutter at lade fra 10 til 80 procent. Rækkevidden i grundmodellen Trophy er op til 507 kilometer, mens GT-modellen kan gå op til 443 kilometer på en opladning.
Cyberster er pakket med standardudstyr, og umiddelbart vil kun farven på bilen (og måske kalechen) koste ekstra. Adaptive LED-forlygter, 360 graders kamera, indtræk i kunstlæder, instrumentering med 10,25″ skærm, to skærme på 7″ til navigation og infotainment (en på hver side af instrumenteringen), touchscreen til klimaanlægget, Bose-lydanlæg og en masse sikkerhedsudstyr er standard.
Farvemulighederne til karrosseriet er blandt andet New English White og Inca Yellow. Interiøret kan vælges med sorte sæder med røde syninger eller grå med hvide syninger.
MG Cyberster kan bestilles nu, og fra november kan MG-forhandlerne (MG Brand Stores) udlevere de første biler til kunderne.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Specifikationerne afslører, at den nye generation BMW 1-Serie deler en del med sin forgænger. Det tager dog ikke noget fra opdateringen, der gør den kompakte BMW mere moderne og velkørende uden stor merpris.
Flot, kompakt, letkørt og økonomisk. Toyota C-HR Plug-in Hybrid har det, der skal til for at være den kække bil nummer to i carporten – undtagen en pæn pris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.