Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Tesla Roadster stammer fra 2008, og udover at være stedet, hvor Tesla startede, så var Roadster og den første, ja, elektriske roadster på markedet. Og hvad er der sket siden, når det kommer til elektriske roadstere? Intet.
Man kan ikke købe en elektrisk roadster i dag. Den lovede Tesla Roadster generation to er et fatamorgana, og hvis Mazda arbejder på en elektrisk MX-5, så bliver den ikke klar til næste sommer.
Det gør til gengæld MG Cyberster. MG har taget teten, og allerede i november kommer de første eksemplarer af den elektriske roadster til Danmark. Den kommer i to ret forskellige varianter, og mens Cyberster ikke er prissat for enhver, så er priserne overraskende fornuftige.
Saksedøre. De særprægede og komplicerede døre hører mere supersportsvogne til, men MG monterer dem på Cyberster som et middel til at få opmærksomhed – hvis ikke roadsterens design i sig selv kan gøre det. Når dørene er åbne, vil de tiltrække opmærksomhed; Cyberster er en “se-mig-bil”.
Skal Cyberster være puristisk og hurtig eller effektiv og virkelig hurtig? Som noget usædvanligt for en kompakt roadster kan man nemlig vælge mellem baghjulstræk i basismodellen og firehjulstræk i topmodellen, og det vil alt andet lige påvirke køreegenskaberne.
Det samme med ydelsen. Cyberster Trophy er grundmodellen med en enkelt elmotor bagtil, baghjulstræk, 340 hestekræfter (475 Nm), 19″ hjul og 0-100 km/t på 5 sekunder. Den koster 499.999 kroner.
Cyberster GT er den stærke storebror, der med to elmotorer, firehjulstræk, 510 hestekræfter (725 Nm), 20″ fælge – og 0 til 100 på hæsblæsende 3,2 sekunder. Det er, ikke overraskende, den hurtigste bil, MG nogensinde har produceret.
Der er ingen tvivl om, at man får lyst til at bruge kræfterne i stor stil, når man ser Cyberster. Derfor er den oplyste WLTP-rækkevidde noget, man skal tage lidt lettere på, end hvis man køber en MG4. Her er en elbil, der er for sjov.
Batteriet i begge varianter er det samme. 77 kWh og opladning med op til helt i gennem middelmådige 144 kW, hvorfor det tager 38 minutter at lade fra 10 til 80 procent. Rækkevidden i grundmodellen Trophy er op til 507 kilometer, mens GT-modellen kan gå op til 443 kilometer på en opladning.
LÆS OGSÅ | MG3 Hybrid+ fås fra 214.999 kr.
Cyberster er pakket med standardudstyr, og umiddelbart vil kun farven på bilen (og måske kalechen) koste ekstra. Adaptive LED-forlygter, 360 graders kamera, indtræk i kunstlæder, instrumentering med 10,25″ skærm, to skærme på 7″ til navigation og infotainment (en på hver side af instrumenteringen), touchscreen til klimaanlægget, Bose-lydanlæg og en masse sikkerhedsudstyr er standard.
Farvemulighederne til karrosseriet er blandt andet New English White og Inca Yellow. Interiøret kan vælges med sorte sæder med røde syninger eller grå med hvide syninger.
MG Cyberster kan bestilles nu, og fra november kan MG-forhandlerne (MG Brand Stores) udlevere de første biler til kunderne.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.