Kategorier
Elektrisk Nyheder

Se prisen på MG4 Electric – og på konkurrenterne

I oktober kommer den nye MG4 Electric til Danmark – i første omgang i en topversion med 204 hk og Luxury-udstyr. Og prisen? – Den er opsigtsvækkende lav

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

I slutningen af august gættede vi på, hvad den nye MG4 Electric skal koste i Danmark. Med udgangspunkt i priserne i Storbrittanien lød vores gæt på priser fra 229.000 kr. for den billigste variant med batteri på 51 kWh og en pris på 278.000 kr. for udgaven med batteri på 68 kWh og højt udstyrsniveau.

Vores bud viser sig nu at ligge meget tæt på den endelige pris på MG4 Electric, når den i oktober kommer ud til de danske forhandlere.

LÆS OGSÅ | MG4 Electric kan blive en vild prisbasker

Forhandlerne får til at starte med kun en enkelt version. Det er en meget veludstyret Luxury-version med 204 hk, baghjulstræk og rækkevidde op til 435 kilometer på en opladning. Prisen er 284.999 kr. – 7.000 kr. over vores bud, men langt under hvad konkurrenterne tager for deres tilsvarende elbiler.

De billigere kommer senere

Med introduktionen af en topudgave af MG4 Electric som den første vil vi på et senere tidspunkt, regner vi med, se versioner hos forhandlerne, som kommer længere ned i pris. Om der kommer en udgave til de 229.000 kr., vi har gættet på som billigst, ved vi først senere.

LÆS OGSÅ | MG ZS EV: Lille batteri, lavere pris – og flere kræfter

Luxury-udgaven med 68 kWh-batteri og 204 hk er meget veludstyret. Standard er hvid lakering med sort tag, varmepumpe, 17″ alufælge, p-sensorer bagtil, 360 graders kamera og adaptiv fartpilot.

LED-forlygter, varme i rattet, el-justerbart førersæde, indtræk i kunstlæder/stof, trådløs opladning af smartphones, navigation og infotainmentsystem med skærm størrelse 10,25″ er også inkluderet.

Et aggressivt design er nyt for MG, og det samme er platformen, MG4 Electric kører på. Den tager udgangspunkt i baghjulstræk og kommer med et tyndt batteri

Konkurrenterne er meget dyrere

Men hvor meget billigere end lignende biler fra konkurrerende mærker er MG4 Electric egentlig? Vi har været forbi hjemmesiderne hos Cupra, Kia, Renault og Volkswagen for at få et overblik.

LÆS OGSÅ | Test: MG5 er det bedste elektriske tilbud lige nu

Cupra Born kommer med 58 kWh-batteri, 204 hk og en rækkevidde på 424 kilometer til 319.999 kr. 35.000 kr. dyrere end MG4 Electric, men Born har slet ikke samme udstyrsniveau som MG4 Electric. Trådløs mobilopladning, udvidet sikkerhedspakke og el-sæder skal tilkøbes – og det giver en ekstraregning på cirka 27.000 kr.

Den nye Kia Niro EV med 204 hk, batteri på 64 kWh og rækkevidde på op til 460 kilometer starter på 339.900 kr. En version sammenlignelig med MG4 Electric Luxury koster mere – 359.900 kr. MG4 Electric er altså 75.000 kr. billigere end Niro EV.

LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det

Renault Megane E-Tech med 60 kWh-batteri, 220 hk og en rækkevidde på op til cirka 430 kilometer fås fra 349.990 kr. Med udstyrsniveau svarende til MG4 Electric Luxury lander prisen dog på mindst cirka 390.000 kr. MG sælger sin bil 105.000 kr. billigere.

Der er ud til at være god plads på bagsædet – i starten af oktober ved vi mere, for der triller vi første tur i den nye MG4 Electric

Og endelig VW ID.3. Her går vi forgæves, for ID.3 kan ikke længere bestilles, og der åbnes først op for nye bestillinger – og nye priser – i 2023, når den kommer i en faceliftet udgave med mere lækkert interiør. Men prisen vil med 99,9 procent sikkerhed ligge langt over det, man betaler for MG4 Electric.

Konkurrenterne skal, med andre ord, klæde sig varmt på, for prisen på MG4 Electric er imponerende lav.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.