Kategorier
Test og anmeldelser

Test: MG5 er det bedste elektriske tilbud lige nu

Der er mange fede elbiler til den danske familie på markedet – du skal bare vente et år på at få dem. Verdens første elektriske stationcar skal du ikke vente så længe på, selvom den er svinebillig og ikke så ringe endda.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Beklager Porsche-fans. Porsche Taycan Cross Turismo er formidabelt fed – men den var ikke først. Verdens første elektriske stationcar kommer fra MG, og selvom den først næsten lige er landet i Danmark med et facelift, har den kørt på de britiske landeveje siden slutningen af 2020.

Den fås fra under 300.000 kr. og så kan den fås nu. Eller, det vil sige om 6-10 uger, hvis du bestiller den med gråt interiør, men det er tættere på nu, end hvis du bestiller en Hyundai Ioniq 5, som du skal vente et år eller mere på at få.

Jeg ved, hvad du tænker: Kinesisk stationcar til spotpris, dét kan kun være sløjt. Men det er det ikke! Faktisk tværtimod. Læs hvorfor, når jeg tester MG5.


MG5 Electric Luxury

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 156 hk / 280 Nm
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 17,9 kWh/100 km
Batteristørrelse: 61,1 kWh
Maks. ladekapacitet: 87 kW
Elektrisk rækkevidde: 380 kilometer
Mål (L/B/H): 
460/182/154 cm
Køreklar vægt: 1.562 kilo (oplyst som egenvægt)
Bagagerumsvolumen: 
479-1.367 liter
Pris: 
304.999 kr. (MG5 Electric fås fra 294.999 kr.)


Billig brite (fra Kina)

Jeg skal stadig lige vænne mig til, at MG bygger snusfornuftige, elektrifricerede personbiler og ikke upålidelige sportsvogne. Det er dog en kamel, der sluges hurtigt med MG5, når man kigger på prislisten. Fordi den kinesiske stationcar med britisk fortegn er billig!

Den starter i 294.999 kr. i Comfort-variant, og hvis du vil flotte dig med Luxury-varianten, skal du stadig kun slippe 304.999 kr. For at være garanteret kort leveringstid, skal du i øjeblikket bestille Luxury med tilvalg af den grå kabine, som testbilen også er udstyret med, og som koster 7.000 kr. Det er 311.999 kr. i alt, og derfor stadig billigt.

LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R har næsten fået styr på det

Jeg siger billigt, fordi MG5 er ganske gavmildt udstyret. Indgangsvarianten Comfort kommer med udstyr som bakkamera, nøglefri betjening, læderrat, 10,25-tommer infotainmentskærm med Apple Carplay og Android Auto, 7-tommer digital instrumentering, LED-lygter foran og bagved samt alskens sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent og adaptiv fartpilot.

I Luxury-varianten får du desuden klimaanlæg, 360-graders kamera, 17-tommer alufælge og elektrisk 6-vejs justerbart førersæde. Der kan man sige, hvad man vil, men det er meget udstyr for kun lige over 300.000 kr. Spørgsmålet bliver så naturligt, om alt det udstyr er et røgslør for dårlig kvalitet?

Den kinesiske kabine

Når biler er billige som MG5, er det som oftest ensbetydende med en lausig kabinekvalitet. Mine fordomme om kinesiske biler gør desuden, at forventningerne er skruet helt i bund, før jeg sætter mig ind. Den kinesiske kabine gør dog mine fordomme til skamme.

Det er ikke decideret dekadent, og MG5 er selvfølgelig ingen BMW 5-Serie, når det kommer til tyngden af materialerne, men til prisen får man overraskende mange bløde materialer. Materialevalget overrasker til en grad, hvor en Cupra Born til 314.990 kr. (og en VW ID.3 for den sags skyld) godt kan pakke sammen!

LÆS OGSÅ | Test: Renault Mégane Electric – Gode ting kommer til den, der venter

Selv pianolak har man set sig for gode til i Zhengzhou. Plastmaterialet i midterkonsollen har i stedet et lækkert aluminiums-look, mens dele af instrumentbordet og dørsiderne er beklædt med et gråt stof. Det er alt sammen lyst, nydeligt og minimalistisk i udtrykket. Fraværet af knirken og knasen illustrerer desuden, at det hele er godt skruet sammen.

Den 10,25-tommer store infotainmentskærm er også nydelig. Skærmen har god opløsning, er fint trykfølsom og er vigtigst af alt responsiv. Der er ingen tøvende kunstpauser, som ellers er lidt af en specialitet i MG Marvel R. Selve systemet er dertil intuitivt og med moderne grafik. Til betjeningen af klimaanlægget er endda en fysisk knap som genvej, så man ikke skal rode unødigt med skærmen.

Den digitale instrumentering er i sammenligning med infotaimentskærmen lidt lala og 2013-agtig. Til gengæld pakker den de informationer, man har brug for.

Klassen forpligter

Som verdens første elektriske stationcar er god plads forpligtet. Og mens pladsen er udmærket på bagsædet og bagagerummet pakker 479 liter, så vokser træerne ikke ind i himlen. Her er det tydeligt, at MG har bøvlet lidt med at pakke batterierne i bunden af bilen.

Fuldvoksne medpassagerer placeres akavet i bagsædet. Batterierne i bunden gør, at benene vinkles og lårene sidder højt uden støtte, mens fødderne heller ikke kan skubbes ind under forsæderne. Det er ikke et unikt problem, og man sidder endnu dårligere på bagsædet af Tesla Model 3, men det er stadig ikke optimalt. Hovedplads er der heldigvis rigeligt af.

Kørepositionen bag rattet er kun lige akkurat godkendt. Det 6-vejs justerbare forsæde, der er standard i Luxury, er i sig selv merprisen på 10.000 kr. mellem Comfort og Luxury værd. I passagersædet uden samme justeringsmuligheder sidder man nemlig også lidt akavet. Det kalder blot på en strække-ben-pause ekstra, hvilket jo kan kombineres med et ladestop.

Hvor tit skal man så strække ben?

Egentlig handler det mere om, hvor lange strække-ben-pausen er, end det handler om hvor tit, den skal lægges ind. MG5 er nemlig overraskende rækkeviddestabil. Med en opgivet rækkevidde på 400 km oplever jeg, at 370 km er realistisk med blandet kørsel. 

Motorvejskørsel er selvfølgelig lidt lavere og ligger omkring 300 km i virkelighedens verden, mens stille og rolig bykørsel kan strække en opladning langt. Skal den familievenlige kineser kun bruges fra carporten til arbejdet over by og land, kan man sagtens nå de 400 km og mere til.

LÆS OGSÅ | Nyhed: MG sætter jagten ind på VW ID.3

Dét er virkelig en fin realistisk rækkevidde – særligt taget prisen i betragtning. Jeg skal selvfølgelig også understrege, at det er i elbilvenlige sommertemperaturer, jeg har haft MG5 til test. Når Kong Vinter melder sin ankomst igen, kan jeg forestille mig, at det ser lidt anderledes ud.

Teknisk ser det ud til, at MG har fokuseret på rækkevidden og nedprioriteret opladningen. I hvert fald er der tænkt mere på Hr. og Fru Danmark, der lader op på privatadressen, da AC-opladning er acceptable 11 kW, mens DC-opladning halter og kun er på 87 kW. Det er langsomt, og strække-ben-pausen på lynladestationen kan gå hen og blive halvlang, hvis du skal sydpå.

Stationcar > Crossover

Det er en kendsgerning, at SUV’er og crossovers har en fortsat buldrende popularitet i Danmark såvel Europa. Derfor er bilproducenterne ikke blege for at kalde alle modeller med antydningen af en forhøjet undervogn for crossover. Her har MG på befriende facon valgt at holde fast i stationcar-klassificeringen, selvom MG5 ret beset har en højde som VW T-Roc og Ford Puma.

Måske de har droppet crossover-betegnelsen fordi, at MG5 faktisk kører som en stationcar – ikke en højbenet crossover. Selvom undervognen er udpræget blød og komfortabel, har den altid godt hånd om krængningen. Den tackler ethvert friskt sving som en voksen og velbygget stationcar bør gøre det.

SE OGSÅ | Video: Den bedste elbil – Tesla eller Polestar?

Evnen til at tage sving i stiv arm er også underbygget af styretøjet, som MG her for første gang har fået styr på. Jeg lover ingen gudsbenådet køredynamik eller føling med forhjulene, men MG5 følger flot med, også når indstyringen bliver provokerende skarp fra min side. 

Det er dog ikke umuligt at finde understyring derinde i de skarpe sving. Det er ikke så underligt, da elmotoren smider samtlige 156 hk og 280 Nm ud på forhjulene. På fedtet underlag kan MG5 også have svært ved at få fat, hvis man er for ivrig med speederfoden, og i den perfekte verden havde motoren ligget på bagakslen.

Med det sagt så rækker elmotorens 156 hk ganske langt på tør vej, og MG5 føles hverken slap eller sløv. Turen fra 0 til 100 km/t tager respektable 8,3 sekunder. Selvom det er et sekund langsommere end Cupra Born, er forskellen ikke stor nok til, at man savner flere kræfter fra kineseren til hverdag.

Det bedste elektriske tilbud

Helt isoleret set får man meget bil for pengene med MG5. Der er rigeligt med sikkerheds- og komfortudstyr, en velbygget kabine, god kørekomfort og en elektrisk rækkevidde, der bør være nok til de fleste. Dertil pakker den med stationcar manerer alt børnefamiliens habengut uden sved på overlæben.

Det bliver kun et bedre tilbud af, at du med et par enkelte, specifikke tilvalg kan få din MG5 uden at vente. Du kan få din prisbillige, elektriske stationcar inden for 6-10 uger, mens elbilkunder ved Hyundai, Kia, Toyota og jeg skal komme efter dig må væbne sig med massiv tålmodighed.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

Jeg øjner et kæmpe potentiale for MG5 i Danmark. Den er den eneste prisbillige, elektriske stationcar på markedet, og den rummer familien Danmark bedre end de elektriske konkurrenter, der oftest er i overvejelserne som bil nummer to.

Den er betragteligt mere praktisk end Nissan Leaf, Renault Megane Electric, Cupra Born og endda Tesla Model 3. Den er gavmildt udstyret og kan fås hos forhandleren nu til en pæn pris. Den er det bedste elektriske tilbud lige nu og lugter lidt af en no-brainer, hvis du spørger mig.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.