Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kinesiske Nio ser sig selv som et mærke på linje med Audi og BMW, og der var store armbevægelser og endnu større planer, da kineserne kom til Danmark i 2022. Den store luksuselbil ET7 skulle ikke sælges, men i stedet sendes ud på en form for leasing – og med batteriet som noget, man skulle leje ved siden af. Batteriet kunne man så skifte på få minutter på en skiftestation – hurtigt klar til at køre videre med fuldt opladet batteri.
Vi var kritiske overfor idéen om salg af biler uden batteri, og allerede inden Nio var på plads i Danmark, kom der listepris på ET7, så man også kunne købe den. Men det hjalp ikke, for priserne var nok rimelige uden batteri, men med batteri stak de helt af.
Derfor er Nio en fuser i Danmark, og resten af Europa ligner ikke ligefrem et glansbillede. Der er brug for en ny start, og den kommer med det længe ventede billigmærke Firefly. Firefly er et nyt mærke under Nio, hvor prisen er i fokus, og mærket har for kort tid siden præsenteret sin første model.




En navnløs model
Den første model fra Firefly er en lille hatchback med et friskt design. Den nye hatchback gør det svært ikke at tænke på den hedengangne Honda E, som var en fed lille elbil, men også et kæmpe flop for den japanske producent.
Nio præsenterede den første Firefly ved sin årlige “Nio Day” i Kina, hvor influencere, forhandlere og brand-ambassadører dukker op for at høre seneste nyt fra producenten. Det er normalt, at en bilproducent med det samme afslører navnet på sin nye bilmodel, men den nye Firefly går indtil videre bare under navnet Firefly. Det går selvfølgelig fint, når der kun er en model…
Det bærende princip omkring Firefly er, at bilerne skal være meget billigere end bilerne fra moderskibet Nio. Selv om kinesiske elbiler i Europa kommer med 10 procent standardtold og den nye straftold på op til omkring 38 procent, regner Nio med attraktive priser på Firefly i Europa.




Først i Kina, så i Europa
Den oprindelige tanke var, at Firefly skulle introduceres i Europa som det første sted i verden, men Nio har valgt at starte med Kina i stedet. De første kinesiske kunder vil formentlig kunne komme af sted i deres Firefly i april.
Hvornår den europæiske introduktion, deriblandt den danske, følger, er den ikke meldt noget ud omkring, og bortset fra at Firefly skal være konkurrent til prisbillige modeller som den nye BYD Atto 2, den større Dolphin, Renault 5 og Fiat Grande Panda, er der kun sparsomme oplysninger omkring bilen. I Kina starter Firefly-modellen på cirka 146.000 kr.
Bagagerummet bliver på op til 1.250 liter, hvis man lægger sæderne ned, og under frontklappen er der et meget stort frunk på 92 liter – og det kan fyldes med isterninger eller holde på en masse vand, for det er vandtæt og kommer med bundprop.
Der er ingen oplysninger om motorydelse, rækkevidde eller batteristørrelse. Men der er en enkelt detalje, som er værd at nævne: selv om Firefly er et billigmærke, så vil den nye hatchback komme med mulighed for batteribytte, så man kan køre ind på en station og tre minutter senere komme derfra med et friskt, fyldt batteri. For at det giver mening, skal der gang i langt flere stationer i Danmark; der er kun en, og den åbnede for snart to år siden i Slagelse.