Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
De højeste mulige tal har altid imponeret os ved biler. Så mange hestekræfter som muligt. Så høj topfart som muligt. Så høj pris som muligt. Med elbilerne er højest mulig rækkevidde kommet til – og hurtigst mulige opladning.
Indtil nu har det været biler med 800 volt-system, som har haft teten i bilindustrien. Mens de fleste elbiler har 400 volt (Peugeot E-208, Mercedes EQE, VW ID.4), så har modeller som Audi E-Tron GT og Porsche Taycan, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 800 volt, som tillader hurtigere opladning, hvor man ved en lynlader kan komme langt over 200 kW – i nogle tilfælde over 300 kW.
Med 900 volt-platformen rykker Nio ind i en tid med endnu mere spænding. Flere volt, hurtigere optag af strøm. Og kinesernes nye topmodel med navnet ET9, kan optage op til 600 kW ved en lynlader. Det vil, hvis alt kører, give hundredevis af kilometer på 5 minutter.
ET9 er et flagskib for Nio – den største model fra det unge mærke. Med et langt karrosseri på 532 cm er ET9 stor som en Mercedes S-Klasse – og akselafstanden på 325 cm er opulent. Men ET9 er ingen klassisk sedan, men et særpræget miks af fastback og crossover. Som en Porsche Panamera, der har fået et løft i fjedrene. Designet, siger Nio, giver en “landjet” – et privatfly på vejen.
Den enorme akselafstand giver plads til store forhold, og det er bagsædet, der er tænkt mest på. ET9 er født med fire sæder, og bagsædet er del af den store midterkonsol – Executive Bridge – og kommer med flyborde, skærme, mulighed for at lægge sædet ned – og på kun 5 sekunder kan bagsædet lukkes af for nysgerrige blikke med solskærme i dørene og ved glastaget.
360 graders aktiv støjreducering, som det kendes fra høretelefoner, arbejder for at gøre ET9 så støjsvag, at det fra bagsædet er svært at høre, at elbilen bevæger sig. Affjedringen, Full Active Suspension, sandsynligvis af typen luftaffjedring, medstyrende baghjul og steer-by-wire (styretøj ude mekanisk forbindelse) skulle fuldende komforten.
ET9 er selvfølgelig i stand til at bevæge sig meget hurtigt, for med to elmotorer med i alt 707 hk har den overskud i stor stil. Men det mest imponerende er muligheden for at lade med op til 600 kW.
Og hvor finder man så ladere, der kan sende så meget strøm ud? Nio har naturligvis selv svaret. Udover muligheden for at bytte batteriet ved en Swap Station, bygger Nio også ladestationer med ladekapacitet på 640 kW. Det sker i første omgang kun i Kina, og umiddelbart er det også kun der, ET9 skal sælges. Prisen er cirka 800.000 kr. uden moms og afgifter, og kunderne kan sætte sig i de lækre bagsæder engang i 2025.
Den nye 900 volt-platform skal uden tvivl også bruges i kommende modeller fra Nio, så der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se Nio-modeller med den i Europa.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.