december 28, 2023

Nio ET9 er et flagskib med 600 kW-opladning

ET9 er den nye topmodel fra Nio, og den er stor som en Mercedes S-Klasse, men elektrisk med 707 hk og en 900 volt-platform, som tillader lynladning med 600 kW.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

De højeste mulige tal har altid imponeret os ved biler. Så mange hestekræfter som muligt. Så høj topfart som muligt. Så høj pris som muligt. Med elbilerne er højest mulig rækkevidde kommet til – og hurtigst mulige opladning.

Indtil nu har det været biler med 800 volt-system, som har haft teten i bilindustrien. Mens de fleste elbiler har 400 volt (Peugeot E-208, Mercedes EQE, VW ID.4), så har modeller som Audi E-Tron GT og Porsche Taycan, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 800 volt, som tillader hurtigere opladning, hvor man ved en lynlader kan komme langt over 200 kW – i nogle tilfælde over 300 kW.

Med 900 volt-platformen rykker Nio ind i en tid med endnu mere spænding. Flere volt, hurtigere optag af strøm. Og kinesernes nye topmodel med navnet ET9, kan optage op til 600 kW ved en lynlader. Det vil, hvis alt kører, give hundredevis af kilometer på 5 minutter.

707 hk og stor som en Mercedes S-Klasse

ET9 er et flagskib for Nio – den største model fra det unge mærke. Med et langt karrosseri på 532 cm er ET9 stor som en Mercedes S-Klasse – og akselafstanden på 325 cm er opulent. Men ET9 er ingen klassisk sedan, men et særpræget miks af fastback og crossover. Som en Porsche Panamera, der har fået et løft i fjedrene. Designet, siger Nio, giver en “landjet” – et privatfly på vejen.

Den enorme akselafstand giver plads til store forhold, og det er bagsædet, der er tænkt mest på. ET9 er født med fire sæder, og bagsædet er del af den store midterkonsol – Executive Bridge – og kommer med flyborde, skærme, mulighed for at lægge sædet ned – og på kun 5 sekunder kan bagsædet lukkes af for nysgerrige blikke med solskærme i dørene og ved glastaget.

360 graders aktiv støjreducering, som det kendes fra høretelefoner, arbejder for at gøre ET9 så støjsvag, at det fra bagsædet er svært at høre, at elbilen bevæger sig. Affjedringen, Full Active Suspension, sandsynligvis af typen luftaffjedring, medstyrende baghjul og steer-by-wire (styretøj ude mekanisk forbindelse) skulle fuldende komforten.

ET9 er selvfølgelig i stand til at bevæge sig meget hurtigt, for med to elmotorer med i alt 707 hk har den overskud i stor stil. Men det mest imponerende er muligheden for at lade med op til 600 kW.

Og hvor finder man så ladere, der kan sende så meget strøm ud? Nio har naturligvis selv svaret. Udover muligheden for at bytte batteriet ved en Swap Station, bygger Nio også ladestationer med ladekapacitet på 640 kW. Det sker i første omgang kun i Kina, og umiddelbart er det også kun der, ET9 skal sælges. Prisen er cirka 800.000 kr. uden moms og afgifter, og kunderne kan sætte sig i de lækre bagsæder engang i 2025.

Den nye 900 volt-platform skal uden tvivl også bruges i kommende modeller fra Nio, så der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se Nio-modeller med den i Europa.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS