Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mens danskerne var ved at gøre sig klar til at invadere det helt store julebord, gik det elbilsmærket NIO i gang med NIO Day 2022 i den kinesiske by Hefei. NIO Day 2022 svarer til de årlige se-mig-begivenheder hos blandt andre Apple og Samsung, hvor store teknologiske fremskridt og nye produkter har premiere.
NIO Day 2022 havde både forbedret teknologi og nye produkter: Videreudvikling af batteribyttestationer (tredje generation, som rummer 30 procent flere batterier og selv tilkalder bilen, mens kunden venter udenfor) og to nye bilmodeller, som allerede i maj-juni leveres til de første kinesiske kunder.
LÆS OGSÅ | NIO sælger nu sine biler – fra 423.900 kr.
Med de nye modeller EC7 og ES8 lancerer NIO sin første coupé-crossover og en ny udgave af mærkets største crossover.
EC7 er en stor bil, der strækker sig 497 cm. Som coupé-crossover passer den direkte som konkurrent til den faceliftede Audi Q8 E-Tron, men set med de teknologisk fokuserede briller kan EC7 mere end Q8 E-Tron.
EC7 er den mest aerodynamiske SUV i verden, hvis vi skal tage kinesernes værdi på 0,23 Cd for pålydende, og det betyder optimale forhold for batteriet. EC7 går i første omgang i produktion med batteripakker på 75 og 100 kWh, men som i de øvrige modeller vil en enorm batteripakke på 150 kWh senere blive en mulighed. En rækkevidde et sted mellem 800-900 kilometer bliver dermed en mulighed.
LÆS OGSÅ | Audi Q8 E-Tron starter ved 699.990 kr.
På hestekræfter slår EC7 også selv den stærkeste Q8 E-Tron, SQ8 E-Tron, som har 503 hk. EC7 har som standard cirka 653 hk, og fra 0-100 km/t går der bare 3,8 sekunder. I Audi’en må man vente 4,5 sekunder.
ES8 er flagskibet hos NIO, og mens navnet er nyt for danskere, kender kinesere og nordmænd det allerede. NIO har siden 2018 produceret en stor crossover med ES8-navnet, og det er den model, der nu erstattes.
Den udgående ES8 var allerede en stor crossover med plads til seks eller syv personer. Den nye ES8 er større endnu – som en Audi Q7 – og tilbyder seks pladser fordelt på tre rækker. Foran og i midten er der kaptajnstole, mens tredje række kommer med en bænk til to.
LÆS OGSÅ | Hongqi E-HS9 på vej til Danmark
ES8 er rykket til en anden og nyere platform, NT 2.0, som også de andre nye NIO-modeller er udviklet med. Derfor har den nye ES8 samme ydelse på 653 hk som EC7 og ET7 (den gamle ES8 har 534 hk), og den fås med samme batteripakker: 75, 100 og, inden længe, med 150 kWh.
EC7 og ES8 afviger ikke fra det, der tydeligvis slået fast med alle øvrige nye modeller: Strømlinet og elegant design. Der er meget få forskelle fra den ene model til den anden, som man kan tage som mangel på kreativitet – eller som opbygningen af et stærkt og genkendeligt designsprog.
Et synligt kendetegn for alle modeller er de meget synlige lidar-sensorer ved blandt andet forruden, som er en del af et sikkerheds- og overvågningssystem med 33 sensorer.
LÆS OGSÅ | Første tur: NIO ET7 er velkørende for velhavere
Både EC7 og ES8 har såkaldte adaptive ADB-forlygter, som kan projicere advarsler og animationer i vejen foran bilen. I kabinen er der en 12,8″ touchscreen til infotainmentsystemet, surround-lydanlæg med Dolby Atmos.
Hvornår de nye NIO-modeller kommer til Danmark, har det kinesiske bilmærke endnu ikke afsløret.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.