december 26, 2022

NIO viser EC7 og ES8 – to helt nye 2023-modeller

NIO-modellerne ET5 og EL7 er de næste, der kommer til Danmark, men kineserne er også på vej med to helt nye: EC7 og ES8. En coupé-crossover og en stor crossover til 6 personer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mens danskerne var ved at gøre sig klar til at invadere det helt store julebord, gik det elbilsmærket NIO i gang med NIO Day 2022 i den kinesiske by Hefei. NIO Day 2022 svarer til de årlige se-mig-begivenheder hos blandt andre Apple og Samsung, hvor store teknologiske fremskridt og nye produkter har premiere.

NIO Day 2022 havde både forbedret teknologi og nye produkter: Videreudvikling af batteribyttestationer (tredje generation, som rummer 30 procent flere batterier og selv tilkalder bilen, mens kunden venter udenfor) og to nye bilmodeller, som allerede i maj-juni leveres til de første kinesiske kunder.

LÆS OGSÅ | NIO sælger nu sine biler – fra 423.900 kr.

Med de nye modeller EC7 og ES8 lancerer NIO sin første coupé-crossover og en ny udgave af mærkets største crossover.

EC7 er SUV’en med lavest vindmodstand i verden

EC7 er en stor bil, der strækker sig 497 cm. Som coupé-crossover passer den direkte som konkurrent til den faceliftede Audi Q8 E-Tron, men set med de teknologisk fokuserede briller kan EC7 mere end Q8 E-Tron.

EC7 er den mest aerodynamiske SUV i verden, hvis vi skal tage kinesernes værdi på 0,23 Cd for pålydende, og det betyder optimale forhold for batteriet. EC7 går i første omgang i produktion med batteripakker på 75 og 100 kWh, men som i de øvrige modeller vil en enorm batteripakke på 150 kWh senere blive en mulighed. En rækkevidde et sted mellem 800-900 kilometer bliver dermed en mulighed.

LÆS OGSÅ | Audi Q8 E-Tron starter ved 699.990 kr.

På hestekræfter slår EC7 også selv den stærkeste Q8 E-Tron, SQ8 E-Tron, som har 503 hk. EC7 har som standard cirka 653 hk, og fra 0-100 km/t går der bare 3,8 sekunder. I Audi’en må man vente 4,5 sekunder.

ES8 er afløseren for en eksisterende NIO-model

ES8 er flagskibet hos NIO, og mens navnet er nyt for danskere, kender kinesere og nordmænd det allerede. NIO har siden 2018 produceret en stor crossover med ES8-navnet, og det er den model, der nu erstattes.

Den udgående ES8 var allerede en stor crossover med plads til seks eller syv personer. Den nye ES8 er større endnu – som en Audi Q7 – og tilbyder seks pladser fordelt på tre rækker. Foran og i midten er der kaptajnstole, mens tredje række kommer med en bænk til to.

LÆS OGSÅ | Hongqi E-HS9 på vej til Danmark

ES8 er rykket til en anden og nyere platform, NT 2.0, som også de andre nye NIO-modeller er udviklet med. Derfor har den nye ES8 samme ydelse på 653 hk som EC7 og ET7 (den gamle ES8 har 534 hk), og den fås med samme batteripakker: 75, 100 og, inden længe, med 150 kWh.

NIO afviger ikke det mindste fra det designsprog, der findes på ET5, EL7 og ET7

EC7 og ES8 afviger ikke fra det, der tydeligvis slået fast med alle øvrige nye modeller: Strømlinet og elegant design. Der er meget få forskelle fra den ene model til den anden, som man kan tage som mangel på kreativitet – eller som opbygningen af et stærkt og genkendeligt designsprog.

Et synligt kendetegn for alle modeller er de meget synlige lidar-sensorer ved blandt andet forruden, som er en del af et sikkerheds- og overvågningssystem med 33 sensorer.

LÆS OGSÅ | Første tur: NIO ET7 er velkørende for velhavere

Både EC7 og ES8 har såkaldte adaptive ADB-forlygter, som kan projicere advarsler og animationer i vejen foran bilen. I kabinen er der en 12,8″ touchscreen til infotainmentsystemet, surround-lydanlæg med Dolby Atmos.

Hvornår de nye NIO-modeller kommer til Danmark, har det kinesiske bilmærke endnu ikke afsløret.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS