Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Du kan stadig købe en Hyundai Bayon med 84 hk til 199.995 kr., men den nye norm for priserne er langt fra Bayon: Mange små crossovers ligger langt over 200.000 kr.
Med automatgear og på laveste udstyrstrin koster VW Taigo 300.000 kr., og Ford Puma med samme opsætning står til mindst 314.000 kr. Selv hvis man piller man automatgearet ud af Puma, kan den ikke komme under 288.000 kr.
LÆS OGSÅ: Første tur: Flere kræfter og bedre økonomi i Nissan Juke Hybrid
Derfor er det ingen overraskelse, at Nissans nye hybridudgave af Juke også har en – forholdsmæssigt – høj startpris. Prisen er mindst 296.880 kr. – 25.000 kr. mere end Juke 1,0 med automatgear, og tilsvarende udstyr.
Når mange små crossovers med automatgear også ligger højt, så kan vi vel ikke rigtig kalde Juke 1,6 Hybrid med 145 hk for en dyr bil?
Men den største hurdle, når Nissan nu skal til at sælge sin lille hybrid til danskerne, findes hverken hos Ford eller Volkswagen. Den står hos hybrideksperterne hos Toyota og hedder Yaris Cross Hybrid.
Yaris Cross Hybrid er en sløv og tæt på undermotoriseret oplevelse, men den har prisen med sig. Toyotaen underbyder den nye Juke Hybrid med intet mindre end 32.000 kr., og den er i forvejen en ret stærk bil på markedet (på ingen måde på motorkraft, men stærk på antal solgte).
LÆS OGSÅ: Ny Nissan X-Trail – praktisk hybrid til syv personer
Det er bare ikke helt rimeligt overfor den nye hybrid. Juke har ikke bare en langt højere ydelse – 145 hk mod Yaris Cross’ 116 hk (og ikke nær så anstrengende motorlyd) – men også mere udstyr i billigste variant.
Nissan springer de to nederste udstyrsniveauer fra den almindelige Juke, Visia og Acenta, over og går direkte til N-Connecta. Den indeholder udstyr, som kræver ekstra betaling hos Toyota – lige fra LED-forlygter over alufælge til læderrat.
Juke Hybrid N-Connecta har en væsentlig mangel i forhold til at være godt udrustet. Adaptiv fartpilot koster nemlig ekstra til basismodellens 296.880 kr., og den fås kun i Tech-pakke med bl.a. 360 graders kamera og p-sensorer til 13.600 kr.
N-Connecta er derudover et udmærket bud. LED-forlygter, 17″ alufælge, automatisk klimaanlæg, armlæn foran, varme i forsæderne, infotainment med 8″ touchscreen og Apple CarPlay/Android Auto.
Juke Hybrid Tekna har den manglende adaptive fartpilot (og andet indhold fra Tech-pakken), men også Bose-lydanlæg med højttalere i de forreste nakkestøtter, indtræk i kunstlæder, gearknop i læder, stemningsbelysning i kabinen og småting som lommer på ryggen af forsæderne. Prisen for den variant er 317.630 kr. (324.630 kr. med 19″ alufælge i stedet for 17″).
Til 323.880 kr. fører Juke Hybrid N-Design sig frem med to-tonet lakering med metal- eller speciallakering, sort Alcantara på bl.a. instrumentbord og dørsider, gearknop i læder og stemningsbelysning.
LÆS OGSÅ: Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen
Desværre mangler N-Design-udgaven også adaptiv fartpilot, og her er pakken endnu dyrere end til N-Connecta: Pakken kommer her også med Bose-lyd, og prisen er helt oppe i 21.850 kr.
Det bedste valg? – Spring N-Connecta over og gå direkte til Tekna med 17″ alufælge.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.