Der skal stadig være strømførende muligheder for dem, der endnu ikke er klar til en elbil. Derfor lanceres den nye Audi A5 nu med plug-in hybriddrivlinje, der giver høj ydelse og lang elektrisk rækkevidde.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Audi PR
Nok er der gang i elbilerne hos os i det kolde nord, men vi er ikke verdens navle. I resten af Europa er modtagelsen af elbiler mere forsigtig. Der er lande, hvor den strømførte mellemvej i form af plug-in hybridbiler er bedre fremkommelig, og den devise køber Audi ind på.
Hos Audi er det planen, at en hel stribe modeller med plug-in hybridteknologi skal lanceres i løbet af de kommende år, hvor A5 bliver en af de første. Efterfølgeren til Audi A4, der, trods kortvarig forvirring, stadig skal hedde A5, er netop præsenteret med 20,7 kWh batteri, 110 kilometer elektrisk rækkevidde og op til 360 hestekræfter.
Ny platform, mere strøm
Den nye og bredt favnende familieplatform, som Audi A5 bygges på, kaldes PPC (Premium Platform Combustion). Den er en teknisk svær videreudvikling af den forgangne MLB Evo-platform, som den tidligere A4 blev bygget på sammen med alt fra Audi A8 til Porsche Macan.

Den nye Audi A5 deler PPC med både de nye Audi A6 og Q5, der senere lanceres med en tilsvarende E-Hybrid-drivlinje. Helt nøjagtigt er der tale om et 20,7 kWh batteri, der fodrer en elmotor, som er indbygget i automatgearkassen.
Læs også: Første tur: Audi Q5 kan stadig
Elmotoren yder 140 hestekræfter for en samlet systemydelse på enten 295 eller 360 hestekræfter i ledtog med en 2-liters firecylindret TFSI-benzinmotor. Accelerationen fra 0 til 100 km/t i de to varianter er henholdsvis 5,9 og 5,1 sekunder. Begge med Quattro-firehjulstræk.
Hvad vigtigere er, at rækkevidden nu er helt op til 110 kilometer, samt at batteriet kan lades på tre faser med 11 kW. Det begrænser opladningstiden fra 0 til 100 procent til 2,5 time under de rette forudsætninger.

Sammenligner man med en strømført sag fra den hedengangne MLB Evo-platform, vil man se, at batterikapaciteten er øget med knap 50 procent. Audi A6 TFSIe kørte med 14,4 kWh batteri og kunne strække rækkevidden til 66 kilometer.
Det eneste decideret negative ved den nye E-Hybrid-drivlinje er, at batteriet optager en hel del plads i bagagerummet. I Audi A5 Avant svinder bagagerummet ind med 115 liter fra 476 til 361 liter. Sedan-versionen efterlades med 331 liter – mindre end en VW Polo.
Den officielle lancering Audi A5 E-Hybrid Quattro som både Sedan og Avant er sat til april, men det er endnu uvist, om plug-in hybridvarianten finder vej til Danmark. Det samme gør sig gældende med hele viften af plug-in hybrider; A3, A6, Q5, Q3 og Q7, der forventes at få europæisk premiere i de kommende år.