Ny Audi A6 Avant har både benzin og diesel på menuen
Næsten fem årtier efter at Audi 100 Avant så dagens lys, lanceres en ny 9. generation generation af Audi A6 Avant – og den fås ganske uden strømstik med benzin- eller dieselmotor.
De ivrige bilbyggere fra Ingolstadt har tilbudt deres praktisk orienterede kunder ‘Avant‘-modeller siden 1977. Avant er, hvad Audi kalder sine stationcars, selvom den første til at bære navnet faktisk var en hatchback-version af Audi 100 C2 med tre døre. Siden Audi 100 Avant (C3) i 1982 har navnet været synonym for en stationcar med fire ringe – og nu er en dugfrisk 9. generation klar.
Efter en kortvarig navneforvirring får Audi A6 lov til at hedde A6, som den har gjort i over 30 år. Trods et udvalg af både benzin- og dieselmotor får den lov til at køre sideløbende med den elektriske Audi A6 E-Tron. Selvom der intet strømstik er, forsøger Audi at sætte et plaster på klimasåret med ny mildhybridteknologi og en historisk lav luftmodstandskoefficient.
Vi ser nærmere på den nye 9. generation Audi A6 Avant.
Velkendte proportioner og helt ny hybridteknologi
Hvor den fuldelektriske A6 Avant E-Tron benytter sig af mere moderne designgreb som todelte forlygter samt markant lygtebjælke og lysende logo på bagsmækken, er den klassiske A6 Avant mere… klassisk. Selvom der er antydningen af en bjælke på bagsmækken udgøres baglygterne primært af to separate lygtehuse, mens forenden er indiskutabelt A6.
Det er i sandhed velkendte proportioner, og A6 Avant ligner sig selv på den fede måde. Bag det velkendte design gemmer sig dog gennemført arbejde med aerodynamikken, hvor luftmodstandskoefficienten er minimeret til 0,25. Det er den laveste værdi nogensinde for en Avant med forbrændingsmotor. Uhyre tæt på dens fuldelektriske modstykke, der præsterer 0,24.
Audi A6 Avant introduceres på det danske marked i en 2-liters TFSI med 204 hk og forhjulstræk samt en 2-liters TDI med 204 hk og forhjulstræk eller quattro firehjulstræk. Diesel-versionerne er udstyret med MHEV plus mildhybridteknologi, der består af 48-volts batteri og to generatorer. Foruden muligheden for elektrisk parkering giver systemet ekstra moment på op til 230 Nm og 24 hk ved start eller overhaling. Mildhybridsystemet bruges også i en 3-liters V6-variant, som vi i Danmark snydes for.
Indvendigt er der lånt en hel del fra den nye Audi A5 Avant, der blev lanceret tidligere i år, og de to fossilvarianter står som to alen af et stykke. Her er samme materialevalg og skærmsammensætning, der giver 14,5″ skærm til infotainment, 11,9″ skærm til instrumentering og muligheden for tilkøb af 10,9″ skærm til passageren. Der er dog kælet ekstra for usynlige ting som ekstra støjisolering og firezonet klimaanlæg, som A5’eren ikke får.
Af yderligere lækkerier kan ting som firehjulsstyring og adaptiv luftaffjedring tilkøbes. Førstnævnte fås dog kun som ekstraudstyr i forbindelse med Quattro-udgaverne. Som noget nyt er progressiv styring også standard, hvilket, ifølge Audi, sikrer forbedret styrerespons og mere feedback fra vejen.
Hvad koster Audi A6 Avant?
Audi A6 Avant lander hos de danske forhandlere i løbet af sommeren 2025. Prisen starter i 729.990 kr. for den benzindrevne TFSI med 204 hk, mens TDI-dieselhakkeren med 204 hk starter ved 749.990 kr. Til firmabilsbrugere starter beskatningsværdien ved 675.000 kr.
Med en startpris på 729.990 kr. er det over 200.000 kr. dyrere end den elektriske Audi A6 Avant E-tron. En kendsgerning, som ganske naturligt kommer til at begrænse salget af de traditionelle A6’ere i Danmark. Som benzinvariant kører Audi A6 Avant TFSI 13,9 km/l ved blandet kørsel, mens dieselvarianterne kører henholdsvis 18,9 og 19,6 km/l med og uden firehjulstræk.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Meget få bilmærker kan følge Skoda, når det kommer til at lave biler gennemsyret af fornuft og smarte løsninger, der gør hverdagen lettere. Sådan er den nye elbil Elroq også, men i udgaven 85 er den også lidt vild. Men kun lidt.
Ford får nu for første gang en elbil i prisklassen omkring 200.000 kr. Puma Gen-E har 168 hestekræfter og rækkevidde op til 376 kilometer – og solidt standardudstyr.
Den første kompakte Mercedes-Benz på en ny platform til elbiler er ventet med spænding, og CLA med EQ Technology skuffer ikke – lynhurtig opladning, lang rækkevidde og topmoderne interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.