Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den faceliftede BMW 1-serie er ingen billig hatchback. De danske priser, hvis man skal købe den opdaterede model, starter på 403.300 kr. På den baggrund tør vi godt love, at BMW ikke kommer til at sælge ret mange af den faceliftede 1-serie i Danmark.
Men der er andre måder at få biler ud at køre på. Privatleasing er en af dem, og her viser sig at være et solidt potentiale for 1-serien. BMW tilbyder sin kompakte hatchback på en 12 måneders kontrakt med 15.000 kilometer, hvor den månedlige ydelse er så lav som 3.495 kr.
LÆS OGSÅ | BMW 1-serie undergår store forandringer
3.495 kr. om måneden er nøjagtig den samme pris, som BMW kørte med på 1-serien før faceliftet. Det er i sig selv fedt, prisen ikke er steget – men lige så fedt er det, at man nu får en stærkere udgave af 1-serien for pengene.
Før faceliftet var det 1-serie-varianten 118i med 136 hestekræfter, der var det gode tilbud på privatleasing. Eftersom 118i ikke længere eksisterer i modelprogrammet, erstattes den af den stærkere udgave 120. Altså uden en prisstigning på den månedlige ydelse.
Udgaven 120 (det er slut med det lille “i” på benzindrevne BMW-modeller) har samme 1,5-liters motor som den gamle 118i, men med 170 hestekræfter er der mere skub i køreturene. Ydelsen består i øvrigt af 156 hestekræfter fra benzinmotoren og op til 20 hestekræfter fra en lille generator/elmotor, som også er ombord for at aflaste hovedmotoren og sænke forbruget.
En manuel gearkasse er ikke længere en mulighed i 1-serien. 120’eren får omsat sit drejningsmoment til forhjulene via en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Det sker så smidigt, at 0-100 km/t kan ske på 7,8 sekunder. Topfarten, hvis man regner med en tur på Autobahn, er 226 km/t.
1-serien er en af de sidste modeller hos BMW til at gå fra en førerplads med separat digital instrumentering og infotainmentskærm. Den overgår til det det store, brede skærmpanel, hvor instrumentering og infotainment deler en buet skærm.
Et kig i konsollen mellem forsæderne viser, som ventet, at 1-serien ikke længere har iDrive-betjening i et “joystick”. Betjeningen af infotainmentsystemet er nu direkte på skærmen, og klimanlægget har også fået betjeningen rykket op i skærmen.
Live Cockpit Plus, som det så fint hedder, er standard og sidder i privatleasingmodellen 120 M Sport Design. Navigation, sædevarme foran, alarmsystem, bakkamera og automatisk nødbremse også ved bakning. Udvendigt har 120 M Sport Design blandt andet LED-lygter, el-foldbare sidespejle og 18″ alufælge – en opgradering på de 17″ alufælge, som fulgte den gamle 118i på privatleasing.
Den 12 måneders kontrakt sættes i gang med en engangsydelse på 15.000 kr. og et besynderligt etableringsgebyr på 4.995 kr., som BMW lige så godt kunne have gemt i engangsydelsen. Engangsydelsen er 5.000 kr. højere end før, så en prisstigning kommer man ikke uden om.
Med den månedlige ydelse har man, når der er gået 12 måneder, betalt i alt 62.235 kr. for lån af 120 M Sport Design. For 300 kr. mere om måneden – på samme vilkår – opgraderer man til 120 M Sport med M Sport-eksteriørpakke, metallak og sportssæder.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.