Første tur: Peugeot E-5008 kan noget, andre elbiler ikke kan
Den nye storebror til E-3008 kommer ikke bare med syv sæder som standard, men også rækkevidde op til 660 kilometer og forventet fornuftige priser.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis man nævner BMW X3, er man nødt til at nævne den elektriske iX3. Det er elbilen, der står for langt den største del af salget for X3-familien i Danmark. For hver X3 med plug-in hybrid-drivlinje, benzin- eller dieselmotor BMW sælger i Danmark, sælger de fire iX3’ere.
Den nye generation X3, som er den fjerde siden starten i 2003, er i princippet en vigtig bilmodel. Og det er den så alligevel ikke, for med den nye X3 begynder en streng opdeling hos BMW, der gør, at elbilerne kommer med en helt unik tilgang til design og teknologi. Den nye X3 kommer derfor ikke som iX3, og iX3 afløses senere af en ny SUV med udgangspunkt i det Neue Klasse-design og tilhørende teknologier, BMW har talt om i en årrække.
LÆS OGSÅ | Test: Med M for Magt i i7 M70 xDrive
Det sker først på et senere tidspunkt, så for nu handler det om den nye X3, der kommer i udgaver med benzin- eller dieselmotor og som plug-in hybrid. Det kan godt være, den nye X3 ikke er fuldelektrisk, men den har karakter og et fedt interiør med mere plads.
Ingen af motorerne i X3 er helt nye, men hele vejen rundt er der effektivitetsforbedringer og hybridsystemer. I X3 20 xDrive, basisbenzinudgaven med 208 hk, i dieseludgaven X3 20d xDrive med 197 hk og i topmodellen med benzinmotor, X3 M50 xDrive med 398 hk, er der mild-hybrid-systemer med 48 volt som understøttelse til forbrændingsmotoren. Alle X3-versioner har firehjulstræk som standard.
Plug-in hybriden X3 30e xDrive vil formentlig være den mest relevante model i Danmark, og den adskiller sig fra den nuværende plug-in hybrid på væsentlige punkter. Ydelsen er 299 hk mod forgængerens 292 hk, så ingen revolutioner der, men batteriet er vokset i størrelse, så den elektriske rækkevidde nu er op til 90 kilometer. En solid stigning fra 50 kilometer i dagens X3.
Som standard kommer plug-in hybriden med en ny og ganske væsentlig fordel: 11 kW-opladning er standard, og det betyder langt hurtigere opladning end tidligere både ude og hjemme.
Eftersom den nye X3 er en teknisk videreudvikling af den eksisterende model, taler BMW om opgraderinger til blandt andet undervognen. Mere præcision og højere komfortniveau er noget, der er standard-marketingsnak, men i tilfældet X3 håber vi, at det med komforten passer, for X3 har aldrig været SUV’en med den blideste af undervogne.
X3 har været rigtig godt med, når det kommer til interiøret. Både indretning, infotainment og materialevalg har været tidssvarende, selv om den nuværende model er en ældre model. Den nye tager et stort skridt frem. Skærmpanelet i bredformat er selvfølgelig kommet til – med infotainment med 14,9″ touchscreen og iDrive med styresystem i 9. generation (og stadig med iDrive-dreje-tryk-hjulet) og digital instrumentering med 12,3″ skærm.
Designet minder i nogen grad om det, vi kender fra den elektriske iX, hvor store flader kan udstyres med et et materiale, der minder om strikket stof. Som standard har X3 en ny type indtræk, Econeer, som er lavet af genanvendte plastmaterialer.
X3 bliver ikke den eneste SUV i sin klasse, der står til fornyelse i år. Audi, forventer vi, vil i år præsentere en helt ny Q5.
Den nye storebror til E-3008 kommer ikke bare med syv sæder som standard, men også rækkevidde op til 660 kilometer og forventet fornuftige priser.
Opskriften har gjort den til den bedst sælgende sportsvogn gennem 35 år. Nu opdateres den lille japaner, og det er kun til det bedre.
Polestar skærer gevaldigt ned for kræfterne i Polestar 3 med en elmotor og baghjulstræk, men op for rækkevidden. Nedskæringen sparer kunderne for 50.000 kr.
Med sin kompakte størrelse og forhåbentlig lave pris lander Hyundais nye byvenlige SUV, Inster, i 2025 som konkurrent til Citroën ë-C3.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.