Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er svært at finde en mellemstor crossover med benzinmotor og automatgear, som koster under 400.000 kr. Prøv at komme under 350.000 kr., og der skal kun bruges få fingre til at tælle udvalget. Ford Kuga PHEV og MG EHS er nogle af de få, og de kommer begge som plug-in hybrider med en rabat fra den danske stat.
Nu sender Citroën en ny udgave af C5 Aircross på gaden med benzinmotor og automatgear, og selv om den “kun” er en hybrid og ikke får en rabat med sig, starter den på kun 324.990 kr.
Stor bil til lille pris. Men helt op i bilhimlen gror træerne ikke hos Citroën. Det nye hybridsystem kommer med forholdsvis få hestekræfter, og basismodellen kommer med nogle gevaldige huller i standardudstyret.
Når vi snakker om “forholdsvis få hestekræfter”, så er det med udgangspunkt i, at vi faktisk ikke ved, hvordan C5 Aircross Hybrid klarer sig med den ydelse, den nu engang er født med. Der er tale om et hybridsystem med en 1,2-liters turbomotor og en elmotor, som for sig selv yder cirka 29 hestekræfter. Med fuld power på er der i alt 136 hestekræfter.
Citroën reklamerer med, at man især i bytrafik vil opleve at kunne køre på strøm mindst halvdelen af tiden. Det sørger et 48 volt batteri for, når det sender strøm fra nedbremsninger ud til elmotoren. Gennemsnitsforbruget er fint, ikke prangende, med 17,5 km/l.
Gearkassen er ikke den 8-trins automatgearkasse, vi ellers kender fra C5 Aircross, men en ny 6-trins automatisk dobbeltkobling, der er skabt til at få det bedste ud af hybridsystemet.
Det er en attraktiv pris, 324.990 kr. for C5 Aircross Hybrid med basisudstyret You. Den er både pænt udstyret og ikke så pænt udstyret: LED-forlygter, 18″ alufælge, automatisk klimaanlæg, tre individuelle justerbare bagsæder og infotainment med 10″ touchscreen.
Men det var så også det. Der skal lægges 369.990 kr. for Impress-udgaven, før det helt ser rosenrødt ud for den franske crossover. Først på det niveau kommer sædevarme foran, bakkamera, læderrat og adaptiv fartpilot til. Der kommer også tagræling, automatisk nedblændeligt bakspejl, 12″ touchscreen, nøglefri betjening og meget andet godt til.
10.000 kr. mere giver adgang til VTR Sport-udstyrsniveauet. Til 379.990 kr. er standardudstyret yderligere udvidet med 19″ alufælge, el-betjent bagklap, 360 graders kamera, navigation og parkeringsassistent. Det er noget mere end de 324.990 kr., men det er stadig en fornuftig pris.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.