Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Ford har masser af mere eller mindre glorværdige modelnavne i bagagen, og amerikanerne er på en mission for at genbruge dem allesammen. Nogle af dem, i hvert fald. Det startede med Puma: først en lille sportscoupé, så en lille crossover. Næste model var mere kontroversiel: Mustang Mach-E, opkaldt efter den legendariske sportsvogn.
Genbrugstanken er fortsat med den nye Explorer, der tager navnet fra en i Danmark ikke helt så kendt stor SUV, og nu kulminerer Fords øvelse med den nye Capri.
LÆS OGSÅ | Ford Explorer – elbilen til en ny tid
Her vover Ford sig virkelig ud, hvor der kan være store øretæver i luften. De første generationer af Capri, produceret fra 1969 til 1986, var benzindrevne mellemstore coupéer. En slags europæisk pendant til den amerikanske Mustang.
Capri er en bil, der er i stand til at vække minder, og det er svært at se, hvad en elegant coupé med benzinmotor med snart mindst 40 år på bagen har med en elektrisk crossover med fem døre at gøre. Navnet er genkendeligt og kommer med en spændende historie, men det er svært ikke at se genoplivelsen af navnet som kold kalkule; hvis det kan sælge noget, kan det bruges.
Den elektriske Capri er ny storebror til Explorer, som efterhånden er ved at nå til Danmark. Capri er en del større med en længde på 463 cm mod Explorers 446 cm, så konkurrenterne er her VW ID.5 og Skoda Enyaq Coupé. Plads skulle der være nok af, og bagagerummets volumen på 572 liter fejler bestemt ikke noget.
Navnet Capri står plastret ud over både forenden (indlejret i toppen af forkofangeren) og bagenden, som også er en nødvendighed. Nok er der sorte, brede sektioner fortil og bagtil, som reference til Capri fra gamle dage, men intet andet forbinder Capri årgang 2024 med Capri af de gamle årgange.
Designet, især set fra siden, er anonymt og minder på flere måder om biler, vi har set før. Den nye BMW X2 og Polestar 2 er modeller, vi i det samme kommer i tanke om.
Der er til gengæld ikke noget Volkswagen at se på ydersiden af Capri; det er ikke tilfældigt, vi kommer med den hentydning, for Capri er, som Explorer, baseret på Volkswagens MEB-platform, bygget af Ford selv, som bærer blandt andet ID.3, ID.5 og Skoda Enyaq. Det er formentlig den sidste bil fra Ford, der skal bruge MEB-platformen, så regn ikke med, at der kommer en ID.3-model på MEB fra Ford.
Med MEB som bund er der intet nyt i forhold til teknik og elektronik. Basisudgaven af Capri har en elmotor bagtil med 170 hk og et batteri, der leverer en rækkevidde på middelmådige 389 kilometer. Der er langt mere gods i udgaven med 286 hk, baghjulstræk og batteri med 77 kWh anvendelig rækkevidde: den kan køre op til 627 kilometer på en opladning.
Ford har også en topmodel klar med det samme. Capri med to elmotorer, firehjulstræk og 340 hk, som svarer til VW ID.5 GTX. Rækkevidden med batteri på 79 kWh er op til 592 kilometer. Den baghjulstrukne Capri med 286 hk må kun lade med op til 135 kW, mens det ser bedre ud for den firehjulstrukne: 185 kW. For basismodellen har Ford endnu ikke angivet noget.
Ford-designerne kreerede et interiør til Explorer, som bortset fra enkelte dele ikke minder om noget fra Volkswagen. Det interiør bruges, stort set en til en, også i Capri.
Stederne hvor Volkswagen-oprindelsen skinner i gennem er gearvælgeren bag rattet, instrumentpanelet, betjeningspanelet til rudehejs og sidespejle (desværre med kun to knapper til elruderne, så man skal vælge REAR for at bruge de bagerste sideruder) og panelet til forlygter og elbagrude.
Det store B&O-anlæg med en sound bar liggende som en bjælke over midterkonsol og instrumentering er Fords eget påfund, og det samme er midterkonsollen med den store infotainmentskærm på 14,6″ i portrætformat med Fords SYNC-system. Skærmen kan justeres manuelt i hældningen i forhold til synsvinklen, og under den gemmer sig et opbevaringsrum, som automatisk låses, når bilen låses.
Selv om Capri først lige er afsløret, er det danske modelprogram, priser inklusive, allerede på plads. Basismodellen med 170 hk kommer udelukkende som Select, mens udgaverne med 286 hk og 340 hk kommer som Select eller som den mere veludstyrede Premium. Capri kan bestilles nu, og de første biler kommer formentlig ud til kunderne i slutningen af året eller i starten af 2025.
Capri i Select-udgaven har 19″ alufælge, den store infotainmentskærm, nøglefri betjening, varme i forsæder og rat, el-justerbart førersæde med lændemassage og adaptiv fartpilot. Varmepumpe er desværre ekstraudstyr.
Capri Premium, som koster 20.000 kr. mere, har 20″ alufælge, matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap, B&O-lydanlæg, indtræk i kunstlæder og stemningsbelysning i kabinen. Varmepumpen er også her ekstraudstyr. På grund af bl.a. de store hjul er rækkevidden i Premium-varianter 32 km kortere end i Select-udgaverne.
Priserne på den nye Ford Capri
Capri Standard Range 170 hk RWD Select – 319.990 kr.
Capri Long Range 286 hk RWD Select – 359.900 kr.
Capri Long Range 340 hk AWD Select – 379.900 kr.
Capri Long Range 286 hk RWD Premium – 379.970 kr.
Capri Long Range AWD 340 hk Premium – 399.990 kr.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.