Mitsubishi i Europa er en skygge af sit tidligere selv, og i Danmark er Mitsubishi reduceret til et bilmærke, der laver service og reparationer på biler, der allerede kører på vejene. Købe en ny Mitsubishi kan man ikke - i hvert fald ikke lige nu.
Importøren, Wismo, har ikke definitivt lukket ned for salg af nye biler i Danmark, lyder det fra importøren, men hjemmesiden har i længere tid været uden nye modeller - og man mødes af budskabet "Velkommen til Mitsubishi Danmark - service og garanti."
I en kort periode solgte Mitsubishi i Danmark den seneste ASX, som er en let forklædt Renault Captur, og den sælges fortsat i andre lande sammen med Colt - der er den nu udgående Clio i lige så gennemskuelig forklædning. Den nye Outlander, som på ingen måde længere er ny, var på vej til Danmark. Den blev fældet af at være en plug-in hybrid, når markedet råber efter elbiler.
Chancen byder sig nu med en moderne elbil, som Mitsubishi ruller ud i Europa indenfor kort tid: Eclipse Cross - den første elbil (og eneste) siden den underlige lille i-Miev, der ligger årtier tilbage. Navnet Eclipse Cross kender vi fra en kompakt crossover, Mitsubishi selv udviklede for år tilbage, men den nye elbil er et helt nyt kapitel.








Kend den på knækket
Selvstændighed for mange bilproducenter er en svær ting. Mitsubishi har haft store skandaler og mange økonomiske problemer, som også den japanske kollega Nissan har det. Fra Nissan har Mitsubishi i øvrigt Outlander, men det er en anden historie.
Den nye Eclipse Cross er meget let genkendelig som en bil, rigtig mange danskere allerede kender. Eclipse Cross er en fuldeuropæisk elbil, der er udviklet i Europa, lavet til Europa - og som produceres i Europa. Hvis ikke man allerede har gættet det, bare ved at se på et par billeder, så er det Renault Scenic E-Tech med det karakteristiske knæk i C-stolpen, der nu fås som Mitsubishi.
Fronten er det eneste, Mitsubishi har fået større indflydelse til at ændre på. Seks LED-bånd i varierende længde under hver forlygte er japanernes seneste designtrick (der går igen i baglygterne), men selve hovedlygten er der ikke ændret på i forhold til Scenic E-Tech. "Skjoldet" - Dynamic Shield - på fronten danner et X, som indrammer diamant-logoet.
Derfra er det småting, både inde og ude, der adskiller de to modeller. Eclipse Cross har et sort bånd mellem baglygterne; det har Scenic E-Tech ikke. Eclipse Cross fås med sort læderindtræk (måske kunstlæder) med hvide syninger, det gør Scenic E-Tech ikke.








22 kW og op til 600 kilometer
Mitsubishi er heldig at have Renault som samarbejdspartner, for franskmændene laver rigtig fine elbiler til masserne. Scenic E-Tech er et rigtig godt fundament, for her får Eclipse Cross automatisk gode køreegenskaber, lang rækkevidde og et gennemført interiør.
Når Eclipse Cross inden længe begynder at rulle ud til europæiske forhandlere, som ikke umiddelbart omfatter de danske, sker det med den største batteripakke fra Scenic E-Tech: 87 kWh, 220 hestekræfter på forhjulene og en rækkevidde omkring 600 kilometer.
Scenic E-Tech har officiel rækkevidde op til 625 kilometer, men det er formentlig bare forskelle i udstyr, der gør, at Eclipse Cross ligger lidt lavere. Som Scenic E-Tech fås Eclipse Cross med 22 kW AC-opladning, der gør det muligt hurtigt at fylde det store batteri uden at lynlade.
Læs også: Hvad sker der, Mitsubishi?
Midt i 2026 får Mitsubishi også lov til at introducere den nye elbil med batteripakken på 60 kWh med en elmotor med 170 hestekræfter og rækkevidde op til omkring 420 kilometer.
Ikke et eneste sted i den lange engelske pressemeddelelse med den nye Eclipse Cross nævner Mitsubishi forholdet til Renault, eller at elbilen ikke er udviklet af japanerne selv. Japansk stolthed piller man ikke sådan ved.