Kategorier
Nyheder

Hey, der er en ny Honda Accord!

Men håbet om en ny Accord i Europa er for længst slukket. Den nye Accord er amerikansk – mange amerikanere elsker stadig en stor mellemklassesedan.
TEKST MORTEN BEK FOTO PR

Der er ingen grund til at græde over spildt mælk. Og der er ingen grund til at bruge tid på biler, som aldrig kommer til Danmark. Så hvorfor kigger Bilbasen så tit på nye bilmodeller, som vi ikke har selv den mindste chance for at se i Europa? – Fordi vi elsker biler i alle afskygninger, og biler fra andre regioner af verden har alligevel tit en forbindelse til vores del af verden.

LÆS OGSÅ | Kapow! Honda Civic Type R

Tag nu bare Honda Accord. I 80’erne og 90’erne var Accord den fornuftige danskers BMW. Honda havde intet med BMW at gøre, og Accord havde selvfølgelig ikke noget BMW i sig. Men Accord var kendt for køreegenskaber og motorer med samme kvalitet som hos BMW.

Accord vinkede i 2015 til Danmark og Europa. Den sidste generation Accord på dansk jord var generation otte. Den var blevet for tung til at virke som en BMW, men Honda havde fået lavet en lækker dieselmotor og kunne stadig tricks med sin sedan (og stationcar).

Den nye Accord er få centimeter fra at ramme en længde på 5 meter. Den er endda nogle centimeter længere end Audi A6

Accord er nu større end Audi A6

Meget er sket med Accord siden 2015. For den er der stadig, selv om den ikke er med os her i Europa. I USA er den under konstant stigende pres af SUV’er, crossovers og pickups, men den er stadig elsket som en sedan, der er lidt sjovere, lidt mere lækker og lidt mere teknisk sofistikeret end Toyota Camry og Hyundai Sonata.

LÆS OGSÅ | ZR-V er det nye hybridskud fra Honda

Accord af Amerika er nu i sin 10. generation. Netop afsløret. Allerede for generationer tilbage blev den amerikanske Accord kørt i en retning af noget større og mere komfortabelt.

Den nye er så stor som en Audi A6. Lidt større endda. 497 cm lang. Virkelig rummelig til fire voksne.

Minder om det, der sidder i den nye Civic, men med mulighed for større touchscreen

Hybridsystemet kender vi fra CR-V

Den 10. generation Accord kommer i USA kort tid efter den nye CR-V, og selv om SUV’en er blevet den vigtigste model for Honda USA, er Accord stadig uhyre vigtig. I 2021 købte amerikanerne cirka 203.000 styk Accord. CR-V? Dem købte amerikanerne flere end 361.000 af i 2021.

LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V

Accord-designet følger det strømlinede, elegante fra den nye Civic. Mindre krom, færre spøjse former. Under motorhjelmen var der tidligere tre muligheder: En 2-liters turbomotor med cirka 260 hk – jep, den samme motor som i Civic Type R – men der er skåret ned, så der er to mere fornuftsbetonede tilbage.

Med hybridsystemet, nogenlunde det samme som i CR-V, er Accord en økonomisk langturssedan

Volumenmotoren i salget er en 1,5-liters turbobenziner med cirka 195 hk og en CVT-gearkasse. Men endnu mere fornuftig er hybriden med 2-liters benzinmotor og to elmotorer. Nu med færre hestekræfter – cirka 208 mod den gamles cirka 215 – men med højere drejningsmoment. Det er samme drivlinje, som vi her i Europa kender fra CR-V.

LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde

Accord har kun få direkte konkurrenter tilbage i USA. Hyundai Sonata, Kia K5, Mazda 6, Toyota Camry. De amerikanske mærkers mellemstore sedaner (Chevrolet Malibu, Ford Fusion), og sedaner i det hele taget, er udgået. Det er samme historie i Europa, så på et tidspunkt slukkes lyset sikkert for Accord også i USA.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.