Mens moderskibet Toyota fortsætter i den traditionelle retning med den helt nye GR GT, en klassisk superbil med V8-motor, så går Lexus i en ny retning. Afløseren til den legendariske superbil LFA bliver elektrisk - 100 procent elektrisk og ikke en hybrid.
Det er, med nogle dages undtagelse, 15 år siden, Lexus startede den lille produktion af den vilde LFA. Bilen og navnet LFA har brændt sig fast i hjertet på alverdens bilentusiaster, og det forstår man godt: LFA bærer på en af de mere sjældne motortyper i verden, nemlig en V10-motor.
Læs også: Toyota GR GT: Vild V8’er med 650 hk
Det er risikabelt for Lexus, men japanerne gør det alligevel: LFA vil blive brugt som navnet på den nye super-elbil. Lexus er godt klar over, at det kan gå begge veje med brugen af navnet, så her får de lov at tage ordet et øjeblik:
"Modelnavnet LFA er ikke bundet til biler med forbrændingsmotor. Det (red.: navnet) symboliserer en bil, der er manifestationen af af de teknologier dens ingeniører bør værne om og give videre til den næste generation," lyder det i pressemeddelelsen.





Udgangspunktet er det samme som hos Toyota
Veteraner hos Lexus, som har været med i tiden omkring udviklingen af den originale LFA, er således med på det nye projekt, og det er de folk, der oplærer og inspirerer de nye ingeniører.
Der er to helt store forskelle på Toyota og Lexus' tilgang til temaet superbil. Det ene er selvfølgelig forbrændingsmotor mod batteridrevet bil. Det andet er, at mens Toyota allerede er kommet i hus med sin superbil, GR GT, så er Lexus ude i et projekt, der først er i de indledende faser.
Konceptbilen LFA Concept er indtil videre ikke meget mere end en skal, som kan ændre design i de kommende år. Mange af teknikkerne fra Toyota-superbilen og udviklingsholdet bag den vil flyde over til Lexus, og udgangspunktet er da også, at LFA har samme ramme i aluminium - et godt udgangspunkt for at give en lettere bil, selv om der kommer et tungt batteri i bunden.
Det er for tidligt at sige, men den endelige udgave af Lexus' nye elektriske superbil kan blive den første bil i Toyota-koncernen med faststofbatteri, som japanerne sigter på at få på gaden senest i 2028. Skulle det blive tilfældet, så kan den nye batteritype sandsynligvis spare LFA for mange kilo, samtidig med at rækkevidde og opladning når et nyt niveau.



