En elektrisk crossover er stærkt handicappet af sin højde i forhold til en sedan, når det kommer til rækkevidde og strømforbrug; den nye Mercedes-Benz GLB med EQ Technology, afløser til EQB, får langt færre kilometer ud af batteriet end CLA med EQ Technology.
Her er det sort på hvidt: batteriet er på 85 kWh i begge modeller - og CLA 250+ har en rækkevidde op til 792 kilometer, mens GLB 250+ har en rækkevidde på op til 631 kilometer. Primært i kraft af et højere karosseri taber GLB EQ Tech hele 161 kilometer på hver eneste opladning i forhold til CLA EQ Tech.
Når GLB EQ Tech samtidig afløser den gamle EQB, så er der selvfølgelig god grund til at sammenligne de to modeller. I den nye model er platformen helt ny med 800 volt og opladning med op til 320 kW, og batteriet er med sine 85 kWh noget større: EQB 250+ har et batteri på 70,5 kWh.
Den er effektiv, den aldrende EQB 250+, for den har faktisk en officiel rækkevidde op til 528 kilometer og et forbrug på 15,4 kWh på 100 kilometer med AMG Edition-udstyr (og 15,2 kWh for basisudgaven, der ikke sælges i Danmark). Og her bliver det underligt for den helt nye GLB 250+, der har længere rækkevidde i kraft at sit betydeligt større batteri (631 kilometer); forbruget er 15,8 kWh på 100 kilometer, så højere end i den udgående model.








Det går bedre med forbruget i den firehjulstrukne
Mercedes-Benz har, som alle bilproducenter, travlt med at fortælle om alle herlighederne ved den nye GLB EQ Tech, og mens et forbrug på 15,8 kWh er fint, så er det hverken skelsættende eller imponerende. VW ID.4 Move+ står, bare som eksempel, til 16 kWh på 100 kilometer. Vi havde regnet med mere, når Mercedes-Benz har fået CLA EQ Tech ned på at bruge 12,3 kWh på 100 kilometer.
Hvor GLB 250+ har baghjulstræk og 272 hestekræfter, og et forbrug vi kun kan trække på skulderen over, så går det bedre med den firehjulstrukne GLB 350 4Matic med 354 hestekræfter.
I forhold til forgængeren EQB 350 4Matic AMG Edition med 299 hestekræfter og batteri på 70 kWh har den nye model med 85 kWh ikke kun længere rækkevidde, men også meget lavere forbrug. - 614 kilometer på en opladning, forbrug på 15,9 kWh på 100 kilometer, som skal ses i forhold til EQB-modellens 463 kilometer og 17,4 kWh/100 kilometer (tysk basismodel: 466 kilometer, 17,3 kWh/100 kilometer).
Årsagen til, at der er så begrænset forskel på GLB med baghjulstræk og GLB med firehjulstræk er, at varianten med firehjulstræk under de fleste omstændigheder kører med baghjulstræk. I effektivitetens tegn kobles den forreste motor fra, når man ikke har behov for kræfterne eller ikke aktivt vælger Terrain Mode - en køreindstilling til lettere terræn.
GLB 250+ og GLB 350 4Matic er de indledende modeller, som er med fra starten. Der kommer som minimum stærkere, AMG-baserede modeller, mens det er mindre oplagt, at GLB vil kunne fås med batteriet på 58 kWh, der for nylig er introduceret i CLA 200. Hvor CLA 200 har en rækkevidde på 528 kilometer med dansk udstyr, ville en tilsvarende GLB-model komme langt under 500 kilometer på en opladning.






Frunk på 127 liter - og stadig med syv sæder
GLB EQ Tech er selvfølgelig større end EQB - det er en uundgåelighed i bilindustrien, at en ny model vokser i forhold til den gamle. Lige under fem centimeters forlængelse til 473 centimeter er blandt de mindre forbrydelser set i industrien.
Da GLB EQ Tech, i modsætning til EQB, fra starten er udviklet som elbil (benzinmodeller tilbydes også), har rummeligheden helt sikkert bedre kår i den nye model. Mercedes-Benz lover mere plads over hovedet på de to forreste rækker og mere benplads på række to bagtil.
Der er ingen tal for række tre, hvis man bestiller GLB EQ Tech med syv sæder. Det kan man så spekulere over - og tænke, at der igen er så begrænset plads, at de to sæder bagerst kun er nødsæder; de foldes ned i gulvet, hvis man vil have ekstra bagageplads. Fem sæder bliver formentlig standard, så man selv kan afgøre, om række tre virkelig er pengene værd.
GLB EQ Tech har en højere front end CLA EQ Tech, hvorfor den har plads til et endnu større frunk. Der er plads til 127 liter i rummet under frontklappen, så gør man brug af alle tre sæderækker, så er der plads til bagage foran.
Interiøret stammer, på godt og ondt, fra CLA EQ Tech. Panoramaglastag er standard, men uden mulighed for afdækning - kun hvis man bestiller Sky Control får man mulighed for elektronisk afdækning. Eller en stjernehimmel.
Stjerner er der også på den billigt udseende plade i instrumentpanelet foran passagersædet, hvis man ikke bestiller MBUX Superscreen. Interiøret, der ikke helt overbeviser i materialekvalitet, er tydeligvis lavet til, at man bestiller Superscreen, så man får en skærm på 14" foran passageren. Gør man det ikke, må man leve med den kedelige plade, der stikker ud ved siden af den store touchscreen i midten på 14".
De danske priser på den elektriske GLB EQ Tech er allerede på plads. Modellen koster stort set det samme som CLA EQ Tech, men i modsætning til CLA kommer GLB uden den uundværlige Advance-pakke Plus som standard (nøglefri betjening, trådløs mobiloplader, automatiske udvendige dørhåndtag mv.) - til GLB koster den 18.946 kr. GLB 250+ koster 419.900 kr., mens GLB 350 4Matic koster 459.900 kr.



