Bilbasen/Blocket var inviteret til Stuttgart af Mercedes AG.
GLC har i årevis været Mercedes-Benz’ mest populære model på globalt plan. Derfor er der naturligt høje forventninger til efterfølgeren, der for første gang lander som en fuldelektrisk udgave.
Nu er sløret løftet på Europas største bilmesse, IAA i München, blot få dage efter ærkerivalerne fra BMW præsenterede deres elektriske BMW iX3, der er en direkte konkurrent. Går man specifikationerne igennem, vil man også finde, at de to tyskere ligner hinanden meget.
Selvom den officielle lancering først finder sted i 2026, har vi haft muligheden for at møde den højbenede, elektriske Mercedes-Benz for at se, hvad den har at tilbyde.


Storsælgeren tager springet
Platformen, som den elektriske GLC bygges på, er dedikeret elektrisk og den første variant, der ser dagens lys, er topmodellen GLC 400 4Matic. Den leverer 490 hestekræfter fra to elmotorer på for- og bagaksel, der med et 94 kWh batteri giver op til 713 kilometer i rækkevidde efter WLTP.
Den elektriske Mercedes-Benz GLC bliver bygget på en 800-volt-arkitektur, der sikrer lynopladning med op til 400 kW – præcist så hurtigt som BMW iX3 på den nye Neue Klasse-platform. I Mercedes-regi kan man få 303 kilometers rækkevidde efter bare 10 minutters opladning under de rette omstændigheder.
Som prikken over i'et kommer Mercedes-Benz GLC EQ Technology også med en tilladt trækvægt på hele 2,4 tons, der gør, at både campister og bådfolk kan ånde lettet op. Mercedes har desuden tilføjet en trailerassistent og “transparent motorhjelm”, hvor kameraer viser, hvad der gemmer sig foran bilen i terræn.

Konservativt ydre
Det udvendige design på Mercedes-Benz GLC EQ Technology er genkendeligt, men alligevel nyt. Mercedes holder sig til den konservative side. Fronten domineres af en ny, oplyst kølergrill, der indrammer den klassiske stjerne, og som ifølge Mercedes vil pryde mærkets fremtidige modeller.
Silhuetten er dynamisk med markerede hjulkasser og proportioner, der minder om en klassisk Mercedes-SUV, men med et mere moderne formsprog. Luftmodstandskoefficienten er på 0,26, hvilket er et særdeles solidt tal i klassen.
Indvendigt rykker Mercedes grænserne yderligere. Den næsten en meter brede MBUX Hyperscreen strækker sig over instrumentpanelet og suppleres af et panoramatag med stjernemønster. Indretningen af instrumentbordet minder meget om det, vi allerede har set på den nyligt lancerede Mercedes-Benz CLA EQ Technology.
For første gang kan man vælge et helt vegansk interiør, certificeret af The Vegan Society – noget ingen anden producent tilbyder i øjeblikket. Kvaliteten gør det svært at skelne mellem ægte læder og det veganske alternativ.



Teknikken gør forskellen
Mercedes selv fremhæver MB.OS, det nye operativsystem, der styrer alt fra infotainment til opladning. Med hjælp fra kunstig intelligens skal systemet lære førerens vaner, tilpasse sig kørselsforholdene og udvikle sig over tid via softwareopdateringer.
Målet er, at kunderne ikke skal føle, at bilen ældes i samme tempo som smartphonen i lommen. Systemet debuterede i indstigningsmodellen CLA, og Mercedes har tydeligvis investeret massivt i softwaren. Ifølge topchef Ola Källenius er det vigtigere end nogensinde selv at eje sin software.
Sikkerheden varetages af MB.Drive – et system af kameraer, radar og ultralydssensorer, der aflæser omgivelserne. Føreren får hjælp til styring, bremsning og acceleration, og fremover forventes systemet at kunne tilbyde mere avancerede funktioner på visse markeder.

Komfort og praktik i fokus
En ny GLC skal mere end blot at klare pendlerlivet. Derfor er luftaffjedring standard på flere versioner, mens baghjulsstyring kan tilvælges, som det også har været muligt på modellerne EQE og EQE SUV, som snart udgår af modelprogrammet. Resultatet er både bedre manøvredygtighed i byen og øget stabilitet ved høj fart.
Det er den samme luftaffjedring, man finder i flagskibet S-Klasse – et tydeligt signal om, hvor vigtig GLC er for Mercedes. Vi har fået en spæd første tur fra passagersædet i GLC EQ Technology, og du kan læse alt om, hvordan det gik, lige her.
Med snakken om store skærme, kunstig intelligens og luftundervogn kan man fristes til at tro, at den elektriske GLC bliver en high-tech luksus-øse. Der er dog også tænkt praktik ind i ligningen, hvor GLC får et 570 liter bagagerum, som vokser til 1.740 liter med bagsæderne lagt ned, plus en frunk på 128 liter.
Det er 50 liter mere bagi og 70 liter foran, sammenlignet med BMW iX3.



