MB GLB EQ Tech 82 003
Nyheder
13. november 2025

Den elektriske Mercedes-Benz GLB EQ Tech bliver tøet op den 8. december

Verdenspremieren på den nye GLB EQ Tech nærmer sig. Op til premieren viser tyskerne et frossent eksemplar af den nye elbil, der fås med fem eller syv sæder - og førerplads fra CLA.

Morten B. Bek

Morten Bek

Det nye fra Mercedes-Benz er noget gammelt: en overdimensioneret, firkantet grill som brugt på modeller op til 1970'erne. Den elektriske GLC EQ Tech er første modtager (eller offer, om man vil) af den store grill, der indeholder en masse separate LED-punkter, og næste model er allerede lige om hjørnet.

Efter C kommer B. Sådan bliver det i hvert fald i denne omgang, for den 8. december har tyskerne verdenspremiere på den nye GLB EQ Tech. Den afslutter kapitlet EQB; som først CLA, og siden GLC, så bruger Mercedes-Benz nu samme navn til elbiler som til biler med forbrændingsmotor - efterfulgt af titlen EQ Technology (som vi forkorter EQ Tech) til sine elbiler.

EQB har været en succes for tyskerne, men samtidig en elektrisk crossover med visse kompromisser for kunderne. For det første er rækkevidden ikke voldsomt god - for det andet er EQB lavet på en platform, der er konstrueret til forbrændingsmotorer, hvorfor den ikke har været optimal til opgaven.

MB GLB EQ Tech 82 001
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 82 010
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 82 008
FOTO: Mercedes-Benz

Rækkevidden kommer over 700 kilometer

Det må den nye platform siges at være. Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) er lavet med 800 volt system, opladning med over 300 kW, virkelig effektive elmotorer og topmoderne batterier. MMA, der kom til live i den nye CLA EQ Tech, giver store fordele i de nye elbiler, når det kommer til batteristyring og rækkevidde.

Hvor EQB i varianten 250+ med baghjulstræk, 190 hestekræfter og batteri på 70,5 kWh har en rækkevidde op til 531 kilometer, så vil en kommende GLB 200 med baghjulstræk, 224 hestekræfter og batteri på kun 58 kWh sandsynligvis kunne byde på stort set samme rækkevidde.

I GLB 250+ med baghjulstræk, 272 hestekræfter og batteri på 85 kWh kan man forvente en rækkevidde på den anden side af 700 kilometer, men den firehjulstrukne GLB 350 4Matic med 354 hestekræfter ikke vil ligge meget lavere.

MB GLB EQ Tech 95 010
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 95 011
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 95 025
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 95 022
FOTO: Mercedes-Benz
MB GLB EQ Tech 95 023
FOTO: Mercedes-Benz

Interiør direkte fra CLA EQ Tech - med pladsen til forskel

De første billeder af den nye GLB EQ Tech viser den nye crossover i en klima- og vindtunnel. Det har tyskerne valgt for at fremhæve, at elbilen varmes op rigtig hurtigt: på en 20 minutters køretur ved minus 7 grader varmes interiøret op dobbelt så hurtigt som i den eksisterende EQB. Det kan man blandt andet takke en højteknologisk varmepumpe for.

Den nye CLA EQ Tech viser, at den nye MMA-platform flytter grænserne for, hvad man kan forvente af køreegenskaber og forbrug i en elbil (forbruget i en Tesla Model 3 er ikke højere, men målt på køreegenskaber og komfort kan amerikaneren ikke være med). Men CLA EQ Tech er trang og lav, som ikke tiltaler ret mange familier, og her sætter den nye GLB EQ Tech ind med luksuriøse pladsforhold - og enten fem eller syv sæder.

Som vi forventede det er førerpladsen og hele instrumentpanelet i GLB EQ Tech overtaget en til en fra CLA EQ Tech. Samme store panel, der minder om en væg af TV-skærme i Elgiganten, hvor MBUX-systemet med digital instrumentering og den store touchscreen i midten er standard.

Hvis man vælger MBUX Superscreen, så får man den store skærm foran passageren - ellers vil bilen komme med en billigt udseende "stjernehimmel", hvor der ellers ville sidde en skærm.

Mercedes-Benz er ikke færdig med de nye "kompakte" modeller lavet på MMA-arkitekturen. Mens den eksisterende A-Klasse med benzinmotor fortsætter ufortrødent og ikke umiddelbart afløses af en elbil, så er en afløser til EQA (GLA EQ Tech) på vej. Spændende er også den kommende mini-udgave af G-Klassen, som sandsynligvis vil få premiere i 2026.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant