Nissans mellemstore SUV kommer som interessant hybrid med for- eller firehjulstræk eller som benzinbil. Dansk premiere allerede i november.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var en mavepuster for den danske Nissan-importør, da udregninger og forhandlinger med hovedkontoret viste, at den nye Qashqai E-Power ville blive alt for dyr i Danmark.
Virkelig ufortjent for både Nissan og den fine nye hybrid. Og ærgerligt for kunder, som vil have en stærk, økonomisk crossover, der meget af tiden kører på strøm.
Med den nye udgave af Nissans mellemstore X-Trail når det fremragende E-Power-hybridsystem heldigvis alligevel ud til danske kunder. Den nye SUV til syv personer kommer til Danmark i november – som hybrid med forhjuls- eller firehjulstræk. Hvis man slet ikke vil køre på el, fås den også som benzinmodel.’







E-Power kan vælges med firehjulstræk
Den nye generation X-Trail adskiller sig ikke blot fra den gamle ved et mere robust og muskuløst design, men også ved en ny platform. Som Qashqai står den på CMF-platformen i en af de “lange” udførelser – altså, med lang akselafstand.
Med det kantede karrosseri, som strækker sig 465 cm (marginalt længere end den gamle X-Trail, lidt kortere end Audi Q5), er der igen plads til en tredje sæderække, så man har i alt syv siddepladser.
Læs også: Nissan erstatter Micra med en elbil
Fem sæder er standard, men den ekstra sæderække fås til alle motorvarianter. De to bageste sæder kan bruges til personer, som ikke er højere end 160 cm. Børn eller lille svigermor vil passe perfekt ind.







Der er tre motorvarianter med en benzinmodel med forhjulstræk som den mindst økonomiske og hybrid med enten forhjulstræk eller firehjulstræk.
Benzinmodellen har en 1,5-liters trecylindret motor med 163 hk og 300 Nm. Den sender kræfterne ud til forhjulene via en trinløs CVT-gearkasse. I forhold til hybriderne er den en ren brændstofnyder: 13-14 km/l.
Det fine hybridsystem har også 1,5-liters benzinmotoren som kraftkilde, men den er faktisk primært elmotoren, der driver bilen. Benzinmotoren er en generator, der laver strøm til et 1,8 kWh stort batteri.
Varianten med forhjulstræk har en ydelse på sammenlagt 204 hk. Med en elmotor mere, som sidder ved bagakslen, skabes firehjulstræk (E-4Force) – og ydelsen stiger til 213 hk. Brændstoføkonomien ligger omkring 17 km/l i snit i forhjulstrækkeren, 15,5-16 km/l med firehjulstræk.

Interiør med stor fornyelse
X-Trail i den udgående version har aldrig givet indtryk af en lækker eller luksuriøs bil, og det samme gjorde sig gældende for den gamle Qashqai.
Niveauet er langt højere i den nyeste Qashqai, og det ser ud til også at blive det i den nye X-Trail. Moderne design parret med nyere teknologi og mere udstyr.
Infotainmentsystemet, som er flyttet højere op målt mod forgængerens, har en 12,3″ skærm i bredformat og internetforbindelse. Systemet kan danne wifi-hotspot for op til syv brugere.
Head-up-display direkte i forruden, matrix-LED-forlygter, ProPilot-assistentsystemer med nye funktioner, airbag mellem forsæderne og trådløs tilkobling til Apple CarPlay er nogle af de største opgraderinger i Nissans mellemstore SUV.