oktober 7, 2024

Ny Peugeot E-408 handler mere om god stil end lang rækkevidde

Nyt liv til den flotte franskmand: Peugeot lancerer 408 i den elektriske udgave E-408. Spørgsmålet er, om rækkevidden er god nok.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Peugeot 408 er en bil med et både specielt og formskønt design. Man behøver ikke knibe øjnene meget sammen for at se, at 408, set bagfra, ligner Lamborghini Urus. Lige lidt har designet hjulpet den mellemstore Peugeot, for i Danmark er det nemmere at spotte en Urus end en 408.

Det var næppe det, Peugeot ønskede med 408. Men høje priser og begrænset udvalg (i Danmark kun en enkelt variant) har gjort den usælgelig. Måske den længe ventede elektriske udgave kan give nyt liv til den flotte franskmand?

Peugeot var tidligt ude med at love en elektrisk udgave af den specielle og formskønne 408, så det har ikke været en hemmelighed, at E-408 var på vej. Franskmændene har tydeligvis ventet på en ting, og det er en stærkere elmotor end den med 156 hestekræfter, der bruges i E-308.

E-408 har den nye elmotor med 210 hestekræfter og 345 Nm, som debuterede i E-3008, og dermed skulle man være sikret mere overskud end i E-308; i Normal-indstillingen er ydelsen 190 hestekræfter, mens den i Eco er 170 hestekræfter – først i Sport får man den fulde ydelse fra elmotoren. Batteriet, til gengæld, er ikke meget større end i E-308, hvorfor rækkevidden heller ikke imponerer. Det er designet, der skal sælge E-408.

Et lille batteri er lig med lav vægt

E-308 kører med et batteri, hvor man har adgang til 51 kWh, og hatchbackudgaven i laveste udstyrsniveau kan snige sig op på 413 kilometer på en opladning. Helt anderledes ser det ud i E-3008, der selv i varianten med det mindste batteri (73 kWh) har en rækkevidde på mindst 520 kilometer.

Et stort batteri er godt for rækkevidden, men i tilfældet E-3008 er det med til at give en meget tung bil med en affjedring, der ikke fungerer. Den meget lettere E-308 kører til gengæld rigtig fint, så med det udgangspunkt er det fint, at batteriet i den nye E-408 er forholdsvis lille.

Det gemmer på 58,2 kWh anvendelig kapacitet, som er en størrelse, vi ikke tidligere har set hos Peugeot eller andre Stellantis-mærker. Der er 453 kilometer rækkevidde i sigte, og det er okay i forhold til batteristørrelsen. Men kunderne vil måske se anderledes på det, når der er tale om en mellemstor bilmodel (469 centimeter lang).

Opladningskapaciteten er på op til 120 kW, og heller ikke det tal vil imponere nogen her i 2024. Det er et tegn på, at E-408, som E-308, kører på den ældre EMP2-platform og ikke den nyere STLA-platform.

Der kan regenereres på flere niveauer

408-designet er stadig friskt og specielt. Det hjælper måske på holdbarheden, at man så sjældent ser 408 på gaden, men i hvert fald har Peugeot ikke ændret noget (i hvert fald ikke noget, vi kan se) på designet. Det er, som da E-408 debuterede i juni 2022, og heller ikke interiøret virker til at have været udsat for ændringer: infotainmentsystemet kommer med en 10″ touchscreen, og under den sidder et display med såkaldte i-Toggles – genveje til blandt andet klima og assistentsystemer.

Det er endelig gået op for Peugeot, at regenerering er en smart ting i elbiler. I E-408 er der knapper på bagsiden af rattet til at skifte henholdsvis op eller ned mellem tre niveauer. Desværre tyder intet på, at E-408 på noget niveau kan køres uden brug af bremsepedalen. Altså, ingen one pedal-indstilling.

Peugeot introducerer E-408 i to udstyrsvarianter. Allure er basismodellen med LED-forlygter, 19″ alufælge, varme i rattet, bakkamera og digital instrumentering. Over den står GT med matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap og flere assistentsystemer end i Allure-varianten.

Peugeot Danmark har indtil videre intet meldt ud i forhold til dansk introduktion af den nye E-408.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS