Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Peugeot 408 er en bil med et både specielt og formskønt design. Man behøver ikke knibe øjnene meget sammen for at se, at 408, set bagfra, ligner Lamborghini Urus. Lige lidt har designet hjulpet den mellemstore Peugeot, for i Danmark er det nemmere at spotte en Urus end en 408.
Det var næppe det, Peugeot ønskede med 408. Men høje priser og begrænset udvalg (i Danmark kun en enkelt variant) har gjort den usælgelig. Måske den længe ventede elektriske udgave kan give nyt liv til den flotte franskmand?
Peugeot var tidligt ude med at love en elektrisk udgave af den specielle og formskønne 408, så det har ikke været en hemmelighed, at E-408 var på vej. Franskmændene har tydeligvis ventet på en ting, og det er en stærkere elmotor end den med 156 hestekræfter, der bruges i E-308.
E-408 har den nye elmotor med 210 hestekræfter og 345 Nm, som debuterede i E-3008, og dermed skulle man være sikret mere overskud end i E-308; i Normal-indstillingen er ydelsen 190 hestekræfter, mens den i Eco er 170 hestekræfter – først i Sport får man den fulde ydelse fra elmotoren. Batteriet, til gengæld, er ikke meget større end i E-308, hvorfor rækkevidden heller ikke imponerer. Det er designet, der skal sælge E-408.
E-308 kører med et batteri, hvor man har adgang til 51 kWh, og hatchbackudgaven i laveste udstyrsniveau kan snige sig op på 413 kilometer på en opladning. Helt anderledes ser det ud i E-3008, der selv i varianten med det mindste batteri (73 kWh) har en rækkevidde på mindst 520 kilometer.
Et stort batteri er godt for rækkevidden, men i tilfældet E-3008 er det med til at give en meget tung bil med en affjedring, der ikke fungerer. Den meget lettere E-308 kører til gengæld rigtig fint, så med det udgangspunkt er det fint, at batteriet i den nye E-408 er forholdsvis lille.
Det gemmer på 58,2 kWh anvendelig kapacitet, som er en størrelse, vi ikke tidligere har set hos Peugeot eller andre Stellantis-mærker. Der er 453 kilometer rækkevidde i sigte, og det er okay i forhold til batteristørrelsen. Men kunderne vil måske se anderledes på det, når der er tale om en mellemstor bilmodel (469 centimeter lang).
Opladningskapaciteten er på op til 120 kW, og heller ikke det tal vil imponere nogen her i 2024. Det er et tegn på, at E-408, som E-308, kører på den ældre EMP2-platform og ikke den nyere STLA-platform.
408-designet er stadig friskt og specielt. Det hjælper måske på holdbarheden, at man så sjældent ser 408 på gaden, men i hvert fald har Peugeot ikke ændret noget (i hvert fald ikke noget, vi kan se) på designet. Det er, som da E-408 debuterede i juni 2022, og heller ikke interiøret virker til at have været udsat for ændringer: infotainmentsystemet kommer med en 10″ touchscreen, og under den sidder et display med såkaldte i-Toggles – genveje til blandt andet klima og assistentsystemer.
Det er endelig gået op for Peugeot, at regenerering er en smart ting i elbiler. I E-408 er der knapper på bagsiden af rattet til at skifte henholdsvis op eller ned mellem tre niveauer. Desværre tyder intet på, at E-408 på noget niveau kan køres uden brug af bremsepedalen. Altså, ingen one pedal-indstilling.
Peugeot introducerer E-408 i to udstyrsvarianter. Allure er basismodellen med LED-forlygter, 19″ alufælge, varme i rattet, bakkamera og digital instrumentering. Over den står GT med matrix-LED-forlygter, el-betjent bagklap og flere assistentsystemer end i Allure-varianten.
Peugeot Danmark har indtil videre intet meldt ud i forhold til dansk introduktion af den nye E-408.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.