Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
AF: Zacharias Lund FOTO: PR
Porsche-purister har i en rum tid ikke skulle forholde sig til store ændringer i deres højtelskede model 911. Men det ændrer sig nu med introduktionen af den nyeste Porsche 911 GTS.
I slut 90’erne var det overgangen fra luftkølet til vandkølet, der fik Porschefans til at råbe vagt i gevær. Nu melder en stor og ny ændring sig, der uden tvivl forarger nogen. Men det er der ingen grund til.
Den nye Porsche 911 Carrera GTS får nemlig hybridteknologi, dog på en helt anden måde, end vi er vant til. Porsche kalder det selv T-Hybrid og det kan du læse om her.
Inden puristerne har startet fakkeltoget mod Stuttgart, skal det siges, at den nye generation 992.2 GTS ikke kan køre udelukkende på el. Det er i stedet en ny elektrisk motor, der er føjet til den nye 8-trins PDK-gearkasse, samt endnu en elektrisk motor i turboladeren, der udgør hybrid-delen i den nyudviklede 3,6-liters boxermotor.
Selv uden elektrisk assistance yder den nye 3,6-liters boxermotor 485 hestekræfter, mens elmotorerne løfter den samlede systemydelse til 541 hestekræfter og et drejningsmoment på 610 Newtonmeter.
Med øje for, at den nye gearkasse og turbo med elektrisk hjælp er langt hurtigere i responsen, kommer det heller ikke bag på nogen, at den nye Carrera GTS er hurtigere fra 0 til 100 km/t.
Den skal blot bruge tre sekunder på at ramme 100 km/t og så fortsætter den ellers op til topfarten på 312 km/t. Topfarten er en enkelt kilometer i timen hurtigere, men accelerationen er forbedret med 0,4 sekunder til 100 km/t.
Faktisk er det et genialt træk fra tyskerne, der ikke udelukkende stræber efter højeste topfart eller acceleration. De har føjet en hel del dynamik til bilen og det har ‘kun’ kostet 50 kg. ekstra i vægt, så den nye hybrid nu vejer 1.595 kg.
Mens 911 Carrera GTS introducerer hybridteknologi til 911-programmet, gør den nye 911 Carrera fortsat brug af en 3-liters boxermotor med dobbelt turboladning.
Denne motor er imidlertid blev omfattende fornyet og har overtaget turboladerne fra den tidligere GTS-model samt intercooleren fra 911 Turbo.
Udover en forbedret brændstoføkonomi og reduceret emission har ændringerne også løftet effekten fra 385 til 394 hestekræfter, mens 0-100-disciplinen klares på ned til 3,9 sekunder og topfarten er 294 kilometer i timen.
Det er ikke kun under motorteknikken, der har fået en opdatering. Selve eksteriøret har også fået nye elementer. Fronten bærer især præg af nye lygter og en ny forkofanger, der nu ikke har lys integreret – al lys er nu i selve lygtehuset.
De nye HD-matrix-lygter sørge for visibilitet, ligesom de fem aktive flaps foran skal sørge for luftkøling til motoren, og omvendt kan de lukke for bedre aerodynamik.
Bagpå har den nye Porsche også fået en helt ny lysstribe, der breder sig hen over hele bagenden. I samspil med det er opsætningen af udstødningen også ændret til to centrerede udstødninger i Carrera GTS.
Træder man ind i kabinen, mødes man nu for første gang af et fuldt digitalt instrumentbræt på 12,6” såvel som et 10,9” infotainmentsystem. Carrera GTS coupé kommer som standard med to sæder, men man kan tilvælge 2+2-løsningen uden beregning.
Et par andre ting, der er ændret, er at man nu som standard får drive-select-knappen på rattet, ligesom baghjulsstyring nu også kommer som standard. Til sidst er start/stop nu en decideret knap og ikke en nøgle man drejer som i tidligere. Knappen er fortsat at finde venstre for rattet, hvor tændingen altid har siddet i 911’eren.
Priserne i Danmark starter ved 2.454.900 kr. for 911 Carrera og 3.289.900 kr. for 911 Carrera GTS.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.