maj 28, 2024

Ny Porsche 911 kommer med hybridteknologi

Først fra luftkølet til vandkølet og nu med hybridteknologi. Porsche øger dynamikken og sender ny 911 på gaden – sådan bliver den. 

AF: Zacharias Lund FOTO: PR

Porsche-purister har i en rum tid ikke skulle forholde sig til store ændringer i deres højtelskede model 911. Men det ændrer sig nu med introduktionen af den nyeste Porsche 911 GTS.

I slut 90’erne var det overgangen fra luftkølet til vandkølet, der fik Porschefans til at råbe vagt i gevær. Nu melder en stor og ny ændring sig, der uden tvivl forarger nogen. Men det er der ingen grund til. 

Den nye Porsche 911 Carrera GTS får nemlig hybridteknologi, dog på en helt anden måde, end vi er vant til. Porsche kalder det selv T-Hybrid og det kan du læse om her. 

Ikke traditionel hybridteknologi

Inden puristerne har startet fakkeltoget mod Stuttgart, skal det siges, at den nye generation 992.2 GTS ikke kan køre udelukkende på el. Det er i stedet en ny elektrisk motor, der er føjet til den nye 8-trins PDK-gearkasse, samt endnu en elektrisk motor i turboladeren, der udgør hybrid-delen i den nyudviklede 3,6-liters boxermotor.

Selv uden elektrisk assistance yder den nye 3,6-liters boxermotor 485 hestekræfter, mens elmotorerne løfter den samlede systemydelse til 541 hestekræfter og et drejningsmoment på 610 Newtonmeter.

Med øje for, at den nye gearkasse og turbo med elektrisk hjælp er langt hurtigere i responsen, kommer det heller ikke bag på nogen, at den nye Carrera GTS er hurtigere fra 0 til 100 km/t. 

Den skal blot bruge tre sekunder på at ramme 100 km/t og så fortsætter den ellers op til topfarten på 312 km/t. Topfarten er en enkelt kilometer i timen hurtigere, men accelerationen er forbedret med 0,4 sekunder til 100 km/t.

Faktisk er det et genialt træk fra tyskerne, der ikke udelukkende stræber efter højeste topfart eller acceleration. De har føjet en hel del dynamik til bilen og det har ‘kun’ kostet 50 kg. ekstra i vægt, så den nye hybrid nu vejer 1.595 kg. 

Ny og forbedret Boxer i 911 Carrera

Mens 911 Carrera GTS introducerer hybridteknologi til 911-programmet, gør den nye 911 Carrera fortsat brug af en 3-liters boxermotor med dobbelt turboladning.

Denne motor er imidlertid blev omfattende fornyet og har overtaget turboladerne fra den tidligere GTS-model samt intercooleren fra 911 Turbo.

Udover en forbedret brændstoføkonomi og reduceret emission har ændringerne også løftet effekten fra 385 til 394 hestekræfter, mens 0-100-disciplinen klares på ned til 3,9 sekunder og topfarten er 294 kilometer i timen.

Et løft i aerodynamik og interiør

Det er ikke kun under motorteknikken, der har fået en opdatering. Selve eksteriøret har også fået nye elementer. Fronten bærer især præg af nye lygter og en ny forkofanger, der nu ikke har lys integreret – al lys er nu i selve lygtehuset.

De nye HD-matrix-lygter sørge for visibilitet, ligesom de fem aktive flaps foran skal sørge for luftkøling til motoren, og omvendt kan de lukke for bedre aerodynamik. 

Bagpå har den nye Porsche også fået en helt ny lysstribe, der breder sig hen over hele bagenden. I samspil med det er opsætningen af udstødningen også ændret til to centrerede udstødninger i Carrera GTS. 

Træder man ind i kabinen, mødes man nu for første gang af et fuldt digitalt instrumentbræt på 12,6” såvel som et 10,9” infotainmentsystem. Carrera GTS coupé kommer som standard med to sæder, men man kan tilvælge 2+2-løsningen uden beregning. 

Et par andre ting, der er ændret, er at man nu som standard får drive-select-knappen på rattet, ligesom baghjulsstyring nu også kommer som standard. Til sidst er start/stop nu en decideret knap og ikke en nøgle man drejer som i tidligere. Knappen er fortsat at finde venstre for rattet, hvor tændingen altid har siddet i 911’eren. 

Priserne i Danmark starter ved 2.454.900 kr. for 911 Carrera og 3.289.900 kr. for 911 Carrera GTS. 

Del artikel:

Flere Porsche 911 til salg på Bilbasen.

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS